Финландската звезда на Williams Валтери Ботас е избор №1 за титулярен пилот на Mercedes за следващия сезон във Формула 1, съобщи ВВС.
Пет дни, след като спечели световната титла във Формула 1 Нико Розберг обяви, че слага край на състезателната си кариера и шефовете на Mercedes – тимът, спечелил титлата при конструкторите в последните три години, започнаха да търсят съотборник на Люис Хамилтън.
Преговорите за Ботас вече са в ход, тъй като стана ясно, че от Williams са отхвърлили първата оферта за освобождаването на Валтери от договора му за 2017 година.
В същото време, в съвсем самостоятелно развиващи се преговори, техническият директор на Mercedes Пади Лоу може да напусне Mercedes и да премине в Williams. Предполага се, че на мястото на Лоу в Mercedes ще дойде Джеймс Алисън, който по-рано тази година напусна Ferrari.
Шефът на Mercedes Тото Волф е част от мениджмънт тима, който се грижи за интересите на Ботас, но за да се заобиколи конфликтът на интереси, решаващите преговори ще се водят от неизпълнителния директор на световните шампиони Ники Лауда.
Според ВВС, Волф вече е предложил на Williams сериозно намаление на цената на двигателите Mercedes, които ще ползва и догодина британският тим. Предполага се, че Волф е предложил намаление на цената на моторите с 10 милиона евро, което е над половината от цената. Срещу това от Mercedes са поискали Williams да освободи Ботас.
Според Волф, 27-годишният Ботас е пилот, който е близък като характер до Нико Розберг – бърз, надежден, който редовно печели точки. И освен това, Валтери има репутация на пилот, който не създава „политически проблеми” в отбора, за който кара, за разлика от Хамилтън.
Волф е получил отказ на първото си предложение, но преговорите ще продължат през новата седмица. Ники Лауда вече се ангажира с прогноза, че наследникът на Розберг ще е ясен преди Коледа.
В Williams са наясно, че тимът ще има нужда от опитен пилот, който да е лидер през новия сезон – ветеранът Фелипе Маса сложи край на кариерата си, а на местото му идва новият шампион в европейската Формула 3 Ланс Строл. 18-годишният канадец ще подсили и бюджета на тима – предполага се, че става въпрос за поне 20 милиона британски лири за следващия сезон.
Като вариант за заместник на Ботас се лансира Паскал Верлайн – протежето на Mercedes, който изкара сезона в опашкаря Manor, след като през 2015 спечели титлата в DTM. 22-годишният Паскал обаче има твърде скромен опит във Формула 1, за да бъде натоварен със задачата да е лидер на британския отбор, който тази година загуби битката за 4-ото място при конструкторите срещу Force India.
А всяка по-предна позиция в това класиране носи милиони от наградния фонд, разпределян от промоутъра на Формула 1 и Бърни Екълстоун.
Освен това, основният спонсор на тима – Martini, няма да иска за тима да карат двама пилоти, които не са навършили 25 години, тъй като това ще затрудни част от промоциите на компанията.
Верлайн вече започна преговори с другия отбор в дъното на класирането – Sauber, където има едно свободно място. Маркус Ериксон остава, но Фелипе Наср почти сигурно ще бъде освободен.
Точно Наср е другият вариант за Williams за заместник на Ботас. Бразилецът изкара два сезона в Sauber – 2015 и 2016, но в края на годината основният му спонсор – Banco do Brasil обяви, че се изтегля от Формула 1.
Шефовете от Mercedes нямат особено желание да предложат титулярно място в тима на Верлайн, точно защото той няма достатъчно опит. А тимът има нужда от пилот, който поне редовно да печели точки.
Според ВВС, в тези сметки, макар и без особен шанс за успех, може да бъде включен и Карлос Сайнц от Toro Rosso.
22-годишният испанец има договор с Red Bull за догодина, т.е за трети пореден сезон в Toro Rosso, но според анонимни източници от тима, той ще бъде освободен, ако Mercedes демонстрира сериозен интерес към него.
Преговорите с доктор Хелмут Марко обаче ще бъдат много трудни, Карлос ще излезе скъпо на Mercedes, а обтегнатите отношения между световните шампиони и Red Bull също няма да помогнат на каузата на Сайнц.
В същото време сериозно бъркотия се очертава и техническия департамент на Mercedes, откъдето може да си тръгне директора Пади Лоу. Лоу е изпълнителен директор, който отговаря за спортното и техническото представяне на тима, като над него в йерархията е само Тото Волф.
Предполага се, че от Williams ухажват от месеци 54-годишния Лоу и според различни източници, двете страни са на прага да подпишат договор, който ще върне Пади в тима, в който той започна кариерата си във Формула 1 преди почти 30 години.
Според ВВС, Лоу все още не е преговарял официално с Волф за нов договор с Mercedes, въпреки че настоящият му контракт изтича на 31 декември.
Но за това може би си има причина. Смята се, че Алисън вече е преговарял с Mercedes и вече е получил уверението на световните шампиони, че ако подпише с тима, ще ръководи техническия департамент и дизайнерския екип, който създава болидите на отбора.
48-годишният Алисън напусна Ferrari през юли, като причините за това и до днес остават неясни, но се предполага, че Джеймс е поел ангажименти за подобряване представянето на Скудерията, но те не са били изпълнени в срока, даден му от големия шеф Серджо Маркионе. Алисън е сред най-високо ценените технически шефове и специалисти по аеродинамика в съвременната Формула 1.
Но според източници в Италия, условията до раздялата му с Ferrari, не позволяват той да започне работа в друг отбор от Формула 1 преди лятото на 2017 година. Предполага се, че в договора на Лоу има същата кауза, но за по-кратък срок – 6 месеца.
От Mercedes отказаха коментар на тази информация.
Алисън работи във Ferrari по времето, когато тимът и Михаел Шумахер доминираха във Формула 1 – между 2000 и 2004, след това премина в Renault, където Фернандо Алонсо взе двете си световни титли, после остана в отбора, който се превърна в Lotus през 2012, а през 2013 се завърна във Ferrari.
След като напусна Маранело през юли, Алисън вече е отказал на два отбора от Формула 1, които са проявили интерес към него: Williams и Renault. В Red Bull демонстрираха, че не се интересуват от Алисън, а когато от McLaren се опитаха да го привлекат през 2012, британците получиха отговор, че Джеймс е поел ангажимент към друг отбор. В Уокинг вярваха, че Алисън ще отиде в Mercedes, но той се върна във Ferrari. Сега Алисън отказва да коментира къде ще продължи кариерата си и пази пълно мълчание пред медиите.