Президентът на Toyota Акио Тойода, който се качи с Ойт Танак и Томи Макинен на подиума на рали „Финландия” след победата на естонеца сега заяви, че се надява завръщането на Япония в календара на WRC през 2019 да провокира Mitsubishi и Subaru също да се върнат в световния рали шампионат.
През 90-те години на миналия век трите японски марки се състезаваха в световните рали и заеха първите три места в класирането на конструкторите през 1998 и 1999, а след това се насочи към Формула 1.
Mitsubishi се изтегли от WRC преди сезон 2006, а Subaru закри програмата си в световния рали шампионат през 2008 година. Така феновете трябваше да чакат още осем сезона преди в WRC да се появи отново японска компанията, което стана през 2017 със завръщането на Toyota.
„Toyota е единственият японски участник в WRC, а преди години се състезавахме с Mitsubishi и Subaru – обясни Тойода. – Много фенове помнят битките между Toyota, Subaru и Mitsubishi и аз се надявам, че завръщането на WRC в Япония ще стимулира и другите японски производители, ние искаме отново да ги гледаме в световния рали шампионат.
„Искам да обявя подкрепата си за едно такова евентуално завръщане. Това е една от целите на Gazoo Racing, ние не мислим само за Toyota, а работим и за доброто и развитието на спорта.”
Тойода добави, че докато Toyota се бори в челото на класирането в световния рали шампионат, японската компания планира да остане дълго в надпреварата.
Тимът, създаден от Томи Макинен записа 4 победи от началото на 2017 година насам, а през този сезон Ойт Танак е сред претендентите за титлата, макар и шансовете му да не са много големи пет кръга преди края на кампанията.
„Надявам се, че Toyota ще остане в ралитата още много време – допълни Тойода. – Понякога решенията на Toyota зависят от икономически причини, на за мен, основната причина да участваме в ралитата е да създаваме по-добри автомобили. Това е единствената цел.
„И освен това искаме да намираме повече фенове на Toyota. Това са нашите цели и те дават смисъл на програмата ни.”
Рали „Япония” е кандидат за кръг от WRC тази година и ако всичко е наред, догодина ще се върне в календара, за първи път от 2010 година насам. Състезанието през ноември се организира на основния японски отстров Хоншу, като етапите са на около 2 часа от Токио. За разлика от предишни години, сега състезанието ще е изцяло на асфалт, като в маршрута са предвидени както бързи, така и технични етапи.
Рали „Япония” е част от популяризирането на страната като интересна туристическа дестинация за феновете на спорта преди лятната Олимпиада в Токио през 2020 година.