За първите три състезания от сезон 2019 във Формула 1 Ferrari използва на три пъти заповеди от бокса, за да помогне на Себастиан Фетел за сметка на неговия съотборник.
Заповедите от бокса са емоционална тема, а решението на Ferrari да ги използва предизвика сериозен дебат.
Дали решението Шарл Льоклер да пропусне Фетел в Шанхай беше честно спрямо по-младия пилот? Дали това помогна или попречи на представянето на тима в състезанието? И дали заповеди от бокса трябва да се използват толкова рано в шампионата? В дискусията по темата се включиха и бивши пилоти, сред които Мика Хакинен и Герхард Бергер.
Но политиката на Ferrari не повдига въпроси единствено за тима. Тя рефлектира върху Фетел, при това по начин, който е притеснителен за 4-кратния световен шампион. Причината е следната: Ако не бяха заповедите от бокса в първите три състезания този сезон, едва ли Фетел щеше да завърши пред Льоклер в което и да е от тях.
В Китай Льоклер мина пред Фетел на старта и ако състезанието беше продължило без намесата на Ferrari от бокса, то най-вероятно Шарл щеше да остане пред него. Като по-напред в подреждането на пистата Льоклер щеше да има правото да спре първи в бокса и така да отнеме възможността на Фетел да „пресече” стратегията му и да го изпревари.
Две седмици по-рано в Бахрейн Льоклер безспорно беше по-бързият пилот на Ferrari. Докато се движеше зад Фетел от бокса му наредиха да остане зад Себ още 2 обиколки. Шарл обаче не беше съгласен с това и по-малко от обиколка по-късно го изпревари. Ако не беше повредата в двигателя му, която по-късно го смъкна на третото място, Льоклер щеше да вземе победата, а Фетел се завъртя и остана пети на финала.
А в първото състезание за сезона в Австралия, дебютът на Льоклер за Ferrari, Шарл изпълни заповедите от бокса и не атакува Фетел, когато го догони 10 обиколки преди финала. Разликата в темпото между двамата в тези обиколки показва, че Льоклер можеше лесно да изпревари съотборника си. Льоклер изостана от съотборника си, след което атакува сериозно в последната обиколка на „Албърт парк”, като времето му беше с 4 секунди по-добро от това на Фетел, с което не остави съмнение защо финишира зад съотборника си. Причината е в тима, а не защото не е успял да изпревари бившия шампион.
Лесно е да се оцени ефектът върху Льоклер от политиката на фаворизиране на Фетел. Шарл завърши пети вместо 4-и в Австралия и пети вместо трети в Китай.
Льоклер трябваше да е трети в класирането, веднага зад двамата пилоти на Mercedes. Ако във Ferrari не бяха решили да фаворизират съотборника му във всяко едно състезание, това щеше да се случи. Но сега най-близкият преследвач на Mercedes не е пилот на Ferrari, а Макс Верстапен с Red Bull.
В политиката на Ferrari да подкрепя Фетел има логика. Преди Гран при на Китай тим шефът Матиа Биното обясни, че „Фетел е спечелил четири титли”, както и, че Себ е „пилотът, който е с най-големи възможности да се бори за титлата”.
Това може и да е вярно, стига да използваме статистиката на тима отпреди началото на сезона. В първите три състезания Льоклер показа, че е по-добрият пилот на отбора. Това превърна решението на Ferrari да фаворизира Фетел в сбъдващо се предсказание: Фетел е пред Льоклер в класирането само защото във Ferrari вярват, че той трябва да е пред Шарл.
„Мисля, че мога да вървя с темпото на Хамилтън”, неколкократно заяви Фетел в Китай докато чакаше от бокса да кажат на Льоклер да го пусне напред. След като двамата размениха местата си, Фетел изостана по-бързо и по-далеч от болидите на Mercedes в сравнение с разликата, която поддържаше съотборникът му с тях.
Преди да има каквато и да е надежда, че ще победи Люис Хамилтън в битката за титлата този сезон във Формула 1, Фетел първо трябва да докаже, че може да победи Льоклер. Досега все още не го е направил.
Кийт Колантайн, racefans.net
Снимка: Ferrari