април 22, 2019

Да разгледаме сделката за Формула 1

Голямата новина в света на Формула 1 е продажбата на основния пакет акции в световния шампионат от CVC Capital Partners и други акционери на Liberty Media Corporation. Сделката е за 35,3% и цената на придобиването е 8,5 милиарда долара.

Ще е интересно да видим как ще се промени Формула 1 при условие, че настоящият бос на шампионата Бърни Екълстоун остава на поста си, но още е рано за промени.

Сега подробностите по сделката са по-интересни, тъй като показват как става влизането на новия акционер във Формула 1. Цялата операция трябва да бъде приключена до юни 2017 liberty_media_corp_jpg_280x280_crop_q95година и тогава структурата на собственост в световния шампионат ще изглежда по-различно. Естествено, сделката е под условие, тъй като трябва да получи одобрението на другите акционери, на ФИА и дори на различни антимонополни органи. Страните по продажбата вече демонстрираха увереност, че ще се справят с всичко това в срок.

Когато продажбата на този пакет акции бъде приключена Liberty Media Group ще притежава 35,3% от акциите на Formula One Group. От този пакет милиардерът Джон Малоун, който е собственик на Liberty Media, ще притежава лично 3,1 процента, а Грег Мафей, който е главен изпълнителен директор на Liberty Media ще има 1 процент.

CVC ще остане във Формула 1, но делът на инвестиционния фонд ще намалее от 38,1% на 24,7%. Друг голям акционер във Формула 1 – Waddell & Reed, също финансова компания, също ще намали дела си – от 20,5 процента на 13,3.

Продължаваме с другите и по-неизвестни акционери във Формула 1, които също намаляват дяловете си. Lehmann Brothers, представляван от LBI сега има дял от 12,1%, който обаче ще се свие до 7,8 процента. Семейната компания на Бърни Екълстоун – Bambino Holdings сега има 8,4 процента, които ще станат 5,4.

Още един финансов инвеститор – норвежкият инвестиционен фонд Norges също намалява дела си от 4,1 процента на 2,7.

Bernie Ecclestone

Бърни Екълстоун ще се раздели и с част от акциите, които притежава лично – делът му ще се свие от 3,3 на 2,1 процента, а делът на мениджмънта също предстои да бъде намален – от 2,8 на 1,8 процента.

Остават още няколко по-дребни акционери: директори в холдинга, ФИА, Ferrari и т.н, които общо държат 10,8% – дял, който ще стане 6,9 процента.

Най-просто казано, всеки дава по малко, за да се отвори място за Liberty Media във Формула 1.

Дори след края на сделката настоящите акционери във Формула 1 ще притежават 64,7 процента. Естествено, ще има сделки, ограничаващи продажбата на акциите, но срокът им едва ли ще надхвърли 6 месеца. Също така може да се очаква и вето върху бъдещи решения, засягащи главния изпълнителен директор, т.е Бърни Екълстоун за следващите 30 месеца. Но той вече каза, че новият акционер му е предложил да остане начело на Формула 1 още три години.

С влизането на Liberty Media обаче ще има интересно разпределение на местата в борда на директорите на Formula One Group. Новият акционер ще номинира трима директори, още трима ще са избор на сегашните акционери, трима ще бъдат посочени от отборите във Формула 1, а други трима ще представляват топ мениджмънта на компанията. Към тях добавяме новия президент – Чейс Кери и двама независими директори.

061_m3p5619

Финансовата част на сделката също е сложна. Liberty Media издава нови акции на стойност 2,9 милиарда долара, а към тях добавя 1,1 милиарда долара в брой. Дотук стойността на сделката е малко над 4 милиарда долара. В същото време Формула 1 има дългове в размер на 4,1 милиарда долара, които се поемат от новия акционер. С това цената на покупката надскача 8 милиарда долара.

Около документите за сделката изскочиха интересни информациите за приходите, които генерира Формула 1. За миналата година приходите са били в размер на 1,697 милиарда долара, като от тях във Formula One Group са останали малко над 450 милиона долара, а останалите са отишли за разходи и за отборите в световния шампионат. Тимовете са получили малко под 900 милиона долара.

Приходите на Formula One Group се формират по следния начин: такси от организаторите на състезанията (30-35%), приходи от тв права (30-35 процента), реклами и спонсорство (около 15 процента), а останалата част от приходите идват от Paddock Club, създаване на тв съдържание, подгряващи серии, лицензни такси и т.н, общо около 20 процента от общата сума.

Позицията на Formula One Group е, че световният шампионат е силен бизнес, който има многобройни потоци на приходи, работи с надеждни партньори и правителства, вече е подновяване на голяма част от важните договори във Формула 1, което означава, че са налице стабилни прогнози за приходи в размер на около 9,3 милиарда долара до 2026 година.

064img_8304

В същото време в Liberty Media вярват, че могат да увеличат приходите на Формула 1 чрез по-добро промотиране на спорта и по-успешен маркетинг на Формула 1 като марка. Освен това ще се търсят повече и по-широк кръг търговски партньори, т.е спонсори, ще има „развитие” на календара, което може да означава повече състезания в рамките на един сезон, но най-вероятно става въпрос за по-успешни надпревари, т.е такива, които ще привлекат по-голям интерес и повече публика. Liberty Media притежава сериозен опит в предаванията наживо и увеличаването на приходите от дигитално съдържание, който ще е полезен тук.

След като сделките по покупката на Формула 1 бъдат приключени, Formula One Group ще стане част от индекса NASDAQ, а това обещава повече прозрачност в управлението на бизнеса и по-голям шанс да разберем как се ръководи спорта. Нещо, което в момента е много трудно за постигане.

Коментари

Коментар

Реклама