През 1987 автомобилите от група А са колите в топ категорията на WRC, като наследяват легендите от група В. За разлика от чудовищата на средата на 80-те години, автомобилите от група А бяха доста по-близо до серийните образци, ограничени от доста по-стриктни технически изисквания, за да бъде един автомобил хомологиран.
Едно от изискванията например беше, че всяко аеродинамично решение също трябва да присъства и при базовия сериен автомобил. През 1997 голяма част от производителите не бяха доволни от доста по-скъпия начин за да влезеш в спорта и във ФИА решиха да променят правилата отново, за да осигурят сравнително по-либерални изисквания към участниците в световния рали шампионат.
След тези решения пътят на хомологиране на колите на производителите става доста по-лесен, позволявайки им да създават едни изключително запомнящи се автомобили. В този период от историята на WRC производителите вече могат да разполагат с 2-литрови 4-цилиндрови турбо мотори, секвенциални скоростни кутии и антилаг системи. А относно аеродинамиката правилата са сравнително свободни, което отвързва ръцете на конструкторите.
Задължително остава подсиленото купе на автомобила и минималното тегло от 1230 килограма.
С тези промени разработването на WRC автомобил се превръща в по-евтина и лесна задача, поне в началото. Това разбира се е добра новина за вече участващите производителите, но се превръща и в още по-добра за желаещите да влязат в шампионата. Намаляването на разходите за разработване на такъв автомобил вече позволява и на по-малки производители да влязат в шампионата.
Един от тези потенциални нови производители е малайзийската компания „Перусахан Отомобил Национал“ (Proton). Протон са създадени от малайзийското правителство през 1983. Благодарение на инженерна сделка с Мицубиши, Протон се превръща в първата в Малайзия компания за производство на автомобили.
През 1993 година компанията буквално удря златна жилка с лансирането на пазара на модела Вира, който представлява обновена версия на Мицубиши Лансър от 1992. През 1995 Протон създава и купе версия на техния бестселър Вира. Така компанията прави първа стъпка към това да се отърве от имиджа си на производител на скучни и евтини автомобили.
След създаването на първия спортен модел на компанията, от Протон решават да направят и първите си стъпки в моторните спортове. Модифицирани версии на Сага и Вира вече имат успешни участия в рали шампионата на Малайзия под флага на Petronas EON Rally Team. От Протон обаче имат по-големи амбиции.
Като единствения сериозен малайзийски производител, от Протон са разчитали основно на националния си пазар, но пробивът в чужбина се оказва трудна задача. Така шефовете на компанията осъзнават, че трябва да изградят имидж на Proton на международния пазар – това ще се окаже и най-голямото предизвикателство в историята на марката.
За да постигнат целите си в Протон решават да вземат участие в световния рали шампионат през 1998. В Малайзия са уверени, че това ще им помогне бързо да натрупат популярност в световен мащаб. Проблемът е, че компанията няма капацитет – знания и възможности, за да създаде WRC автомобил. Това означава, че трябва да се прибегне до външна помощ.
Така Протон се свързват с рали специалистите от Продрайв – компанията, която по това време успешно изпълнява програмата на Subaru в световния рали шампионат. Шефовете на Proton, естествено с решаващата помощ на парите, убеждават Дейвид Ричардс да се заеме с техния проект.
Заради идеята за изграждане на международна спортна визия на Протон, е избран моделът Путра. В Prodrive разглобяват купето на части, буквално до последното болтче, след което започват работа по създаването на рали автомобил, който да може да унищожи конкуренцията във WRC.
В Продрайв стартират проекта с основните съставки за създаване на WRC автомобил. Те използват модифицирана версия на 2-литровия двигател 4G63T на Мицубиши, който трябва да достави задължителните за края на 90-те години 300 конски сили на четирите задвижващи колела. Към това се прибавя и 6-степенна секвенциална трансмисия. Купето и шасито получават сериозно подсилване, ролбар и доста агресивен за времето си аеродинамичен пакет.
Скромната Путра получава масивни калници, огромна предна броня, големи отвори на предния капак и тавана, както и огромен спойлер. И на пръв поглед става ясно, че това е проект на Prodrive. Защото Путра поразително заприличва на Субару Импреза WRC98.
С дизайн и инженерна подкрепа, идващи от Prodrive, които са спечелили три световни титли за Subaru, Протон и тяхната Путра изглеждат напълно готови да дебютират на най-високото рали равнище.
Никой не очаква, че новакът ще започне да печели състезания в първия си сезон в световния шампионат, но в Малайзия са били повече от сигурни, че ще притеснят основните играчи Форд, Тойота, СЕАТ, Субару и дори партньорите си от Мицубиши, които са на върха благодарение на Lancer/Carisma от група А и Томи Макинен.
За всеобща изненада шефовете на Протон закриват проекта Путра WRC още преди колата да е стартирала в първия си специален етап. Всички планове за участия с автомобила са били отменени в пълна тишина, без никакви допълнителни коментари. Така Путра WRC не вижда бял свят и от Протон просто отричат за съществуването на проекта. В Продрайв нямат кой знае какъв избор и продължават работа по програмата на Субару, като никой повече не споменава за Путра WRC.
В крайна сметка, Протон Путра WRC се оказва един изключително амбициозен проект на една набираща скорост автомобилна компания. Но въпреки желанието за изграждане на по-различен имидж в световен мащаб, Putra WRC така и не стига до състезания.
Официално изявление от страна на Протон за спирането на проекта няма, но съществуват няколко теории. Една от тях е свързана със съвместната работа на Продрайв със Субару, което разбира се, е проблем. Да работиш с два производителя в един шампионат със сигурност ще ядоса единия от тях. А Prodrive не е толкова голяма компания, че да успее да балансира между Proton и Subaru.
Другата теория е свързана с факта, че Мицубиши също участва в световния шампионат. А това е компанията, осигурила техническия старт на Proton. Възможно е японският гигант да не е бил много съгласен с решението на Протон и да се последвал натиск върху малайзийското правителство. Тази теория е и най-правдоподобната, тъй като през 2002 година Протон влиза в Production категорията на WRC (група N) с Лансер Еволюшън VI, но с логото на малайзийската компания.
Така Протон пак се състезава, но в по-ниската категория в сравнение с Мицубиши, а Путра WRC се превръща в жертва на това решение. Реално каквато и да е причината, двата прототипа Путра WRC до ден-днешен си стоят тихо в складовете на Протон, а потенциалът им ще си остане неразкрит.