ноември 12, 2019

Една нереализирана легенда: Протон Путра WRC

През 1987 автомобилите от група А са колите в топ категорията на WRC, като наследяват легендите от група В. За разлика от чудовищата на средата на 80-те години, автомобилите от група А бяха доста по-близо до серийните образци, ограничени от доста по-стриктни технически изисквания, за да бъде един автомобил хомологиран.

Едно от изискванията например беше, че всяко аеродинамично решение също трябва да присъства и при базовия сериен автомобил. През 1997 голяма част от производителите не бяха доволни от доста по-скъпия начин за да влезеш в спорта и във ФИА решиха да променят правилата отново, за да осигурят сравнително по-либерални изисквания към участниците в световния рали шампионат.

Ерата на група А изпълнена с почти идентични, като тези на свободният пазар автомобили
Ерата на група А изпълнена с почти идентични, като тези на свободният пазар автомобили

След тези решения пътят на хомологиране на колите на производителите става доста по-лесен, позволявайки им да създават едни изключително запомнящи се автомобили. В този период от историята на WRC производителите вече могат да разполагат с 2-литрови 4-цилиндрови турбо мотори, секвенциални скоростни кутии и антилаг системи. А относно аеродинамиката правилата са сравнително свободни, което отвързва ръцете на конструкторите.

Задължително остава подсиленото купе на автомобила и минималното тегло от 1230 килограма.

С тези промени разработването на WRC автомобил се превръща в по-евтина и лесна задача, поне в началото. Това разбира се е добра новина за вече участващите производителите, но се превръща и в още по-добра за желаещите да влязат в шампионата. Намаляването на разходите за разработване на такъв автомобил вече позволява и на по-малки производители да влязат в шампионата.

Един от тези потенциални нови производители е малайзийската компания „Перусахан Отомобил Национал“ (Proton). Протон са създадени от малайзийското правителство през 1983. Благодарение на инженерна сделка с Мицубиши, Протон се превръща в първата в Малайзия компания за производство на автомобили.

През 1993 година компанията буквално удря златна жилка с лансирането на пазара на модела Вира, който представлява обновена версия на Мицубиши Лансър от 1992. През 1995 Протон създава и купе версия на техния бестселър Вира. Така компанията прави първа стъпка към това да се отърве от имиджа си на производител на скучни и евтини автомобили.

Путра, е първото спортно купе на Протон
Путра е първото спортно купе на Протон

След създаването на първия спортен модел на компанията, от Протон решават да направят и първите си стъпки в моторните спортове. Модифицирани версии на Сага и Вира вече имат успешни участия в рали шампионата на Малайзия под флага на Petronas EON Rally Team. От Протон обаче имат по-големи амбиции.

Като единствения сериозен малайзийски производител, от Протон са разчитали основно на националния си пазар, но пробивът в чужбина се оказва трудна задача. Така шефовете на компанията осъзнават, че трябва да изградят имидж на Proton на международния пазар – това ще се окаже и най-голямото предизвикателство в историята на марката.

За да постигнат целите си в Протон решават да вземат участие в световния рали шампионат през 1998. В Малайзия са уверени, че това ще им помогне бързо да натрупат популярност в световен мащаб. Проблемът е, че компанията няма капацитет – знания и възможности, за да създаде WRC автомобил. Това означава, че трябва да се прибегне до външна помощ.

Така Протон се свързват с рали специалистите от Продрайв – компанията, която по това време успешно изпълнява програмата на Subaru в световния рали шампионат. Шефовете на Proton, естествено с решаващата помощ на парите, убеждават Дейвид Ричардс да се заеме с техния проект.

Заради идеята за изграждане на международна спортна визия на Протон, е избран моделът Путра. В Prodrive разглобяват купето на части, буквално до последното болтче, след което започват работа по създаването на рали автомобил, който да може да унищожи конкуренцията във WRC.

В Продрайв стартират проекта с основните съставки за създаване на WRC автомобил. Те използват модифицирана версия на 2-литровия двигател 4G63T на Мицубиши, който трябва да достави задължителните за края на 90-те години 300 конски сили на четирите задвижващи колела. Към това се прибавя и 6-степенна секвенциална трансмисия. Купето и шасито получават сериозно подсилване, ролбар и доста агресивен за времето си аеродинамичен пакет.

Разработката на Протон базирана върху легендарният 4G63T двигател на Митсубиши
Разработката на Протон базирана върху легендарният 4G63T двигател на Митсубиши

Скромната Путра получава масивни калници, огромна предна броня, големи отвори на предния капак и тавана, както и огромен спойлер. И на пръв поглед става ясно, че това е проект на Prodrive. Защото Путра поразително заприличва на Субару Импреза WRC98.

С дизайн и инженерна подкрепа, идващи от Prodrive, които са спечелили три световни титли за Subaru, Протон и тяхната Путра изглеждат напълно готови да дебютират на най-високото рали равнище.

Никой не очаква, че новакът ще започне да печели състезания в първия си сезон в световния шампионат, но в Малайзия са били повече от сигурни, че ще притеснят основните играчи Форд, Тойота, СЕАТ, Субару и дори партньорите си от Мицубиши, които са на върха благодарение на Lancer/Carisma от група А и Томи Макинен.

Двете единствени бройки на Протон Путра WRC
Двете единствени бройки на Proton Putra WRC

За всеобща изненада шефовете на Протон закриват проекта Путра WRC още преди колата да е стартирала в първия си специален етап. Всички планове за участия с автомобила са били отменени в пълна тишина, без никакви допълнителни коментари. Така Путра WRC не вижда бял свят и от Протон просто отричат за съществуването на проекта. В Продрайв нямат кой знае какъв избор и продължават работа по програмата на Субару, като никой повече не споменава за Путра WRC.

В крайна сметка, Протон Путра WRC се оказва един изключително амбициозен проект на една набираща скорост автомобилна компания. Но въпреки желанието за изграждане на по-различен имидж в световен мащаб, Putra WRC така и не стига до състезания.

Екипът на Продрайв и тяхното творени
Екипът на Продрайв и тяхното творение

Официално изявление от страна на Протон за спирането на проекта няма, но съществуват няколко теории. Една от тях е свързана със съвместната работа на Продрайв със Субару, което разбира се, е проблем. Да работиш с два производителя в един шампионат със сигурност ще ядоса единия от тях. А Prodrive не е толкова голяма компания, че да успее да балансира между Proton и Subaru.

Другата теория е свързана с факта, че Мицубиши също участва в световния шампионат. А това е компанията, осигурила техническия старт на Proton. Възможно е японският гигант да не е бил много съгласен с решението на Протон и да се последвал натиск върху малайзийското правителство. Тази теория е и най-правдоподобната, тъй като през 2002 година Протон влиза в Production категорията на WRC (група N) с Лансер Еволюшън VI, но с логото на малайзийската  компания.

Така Протон пак се състезава, но в по-ниската категория в сравнение с Мицубиши, а Путра WRC се превръща в жертва на това решение. Реално каквато и да е причината, двата прототипа Путра WRC до ден-днешен си стоят тихо в складовете на Протон, а потенциалът им ще си остане неразкрит.

 

Коментари

Коментар

Реклама