Новакът Есапека Лапи, който взима едва четвъртото си участие зад волана на WRC автомобил, спечели тазгодишното издание на рали „Финландия“ с аванс от 36 секунди.
26 годишният пилот на Тойота превъзмогна счупеното колело в предпоследният етап от състезанието спечелвайки една емоционална домашна победа.
Тази победа е една истинска мечта за базираният във Финландия отбор на Тойота Газу Рейсинг, които записват втора победа в първият си сезон след дългогодишна пауза и то на рали „Финландия“.
С шестото си място на рали „Финландия“ Тиери Ньовил (160 т.) измества Себастиен Ожие (160 т.) в битката за шампионата. Така двамата се намират на еднакъв брой точки, но Ньовил е човекът на първа позиция, след като Себастиен Ожие отпадна от финландската надпревара след излитане от трасето поради проблеми със задното окачване на неговата Фиеста.
Лапи, който се превръща в шестият различен пилот с победа от девет изминати кръга, трябваше да се справи с един от най-опитните пилоти на рали „Финландия“ Яри-Мати Латвала. Двамата финландци и съотборници се бориха рамо до рамо през целият уикенд, като ни направиха свидетели на една невероятна битка за секунди и дори на места за стотни. За съжаление обаче битката между двамата приключи, след като автомобилът на Латвала получи електрически проблем с ECU контролера.
Така в неделя младият Есапека Лапи започна деня с аванс от 49.1 секунди, като неговата задача бе да контролира темпото. До последно задачата му работеше добре, но в предпоследният етап за деня той счупи своето задно ляво колело. За щастие обаче този инцидент не му коства победата.
„Невероятно, просто невероятно – коментира екзалтирано Лапи.- Намираме се у дома затова трябваше да съм силен тук и така се получи, но победа тук е просто неочаквана за мен. Искам да отдам огромните си благодарности към отбора защото те са създали толкова бърза кола за толкова кратко време.“
Елфин Еванс успя да се пребори с още два доста силни пилот за втората позиция в надпреварата. Уелсецът започна последният ден от ралито на четвърта позиция зад младата надежда на М-Спорт Тиму Сунинен и пилотът на Тойота Юхо Ханинен.
Точно това трио си размени позициите на няколко пъти в неделя, но в крайна сметка Еванс бе човекът, който излезе начело завършвайки на втора позиция с аванс от 0.3 секунди спрямо Юхо Ханинен. Третата позиция на Ханинен допринесе за една още по-голяма празнична атмосфера за отборът на Тойота.
Тимо Сунинен се намираше на втора позиция в генералното класиране, но за съжеление впечатляващият финландец се удари в предпоследният етап от състезанието. Все пак младокът завърши състезанието на четвърта позиция с изоставане от 25.2 секунди зад Ханинен. Това е един невероятен и впечатляващ резултат за 23 годишният Сунинен, който се качва едва за втори път зад волана на WRC автомобил.
Постоянният Крейг Брийн, бе пилот номер едно на Ситроен завършвайки на пета позиция. Ирландецът води на Ньовил с 10.5 секунди, въпреки проблемите с управлението на своят Ситроен С3.
Следващият кръг от Световният рали шампионат е рали „Германия“ на 17-20 Август.