Последният световен шампион на Ferrari Кими Райконен вчера донесе първите точки на Alfa Romeo за сезон 2021 във Формула 1 – 2 точки за 9-ото място на „Имола”. Но часове след финала на Гран при на Емилия Романя финландецът беше наказан с 30 секунди и изпадна от топ 10. Защо обаче Кими беше санкциониран?
Наказанието от 30 секунди, което се дава след финала, е еквивалент на санкцията от 10 секунди, налагана в хода на състезанието. В случая на Райконен той е наказан за нарушаване на процедурата при рестарта, макар и стюардите да са отбелязали, че има противоречие в правилата, които трябва да прилагат.
Какво се случи? В обиколката преди рестарта Кими се завъртя в третия завой. Според член 42.6 от спортния регламент на Формула 1 завъртелият се пилот може да си върне позицията до пресичането на първата линия на автомобила за сигурност. Първоначално от бокса казаха на Райконен да направи точно това, след което обаче го помолиха да запази позицията си и да не прави изпреварвания.
В същия член се казва още, че ако пилотът не може да заеме позицията си, то той трябва да мине през алеята пред боксовете и да се върне в състезанието, след като цялата колона мине през изхода на боксовете.
За да стане объркването достойно за Формула 1, добавяме и член 42.12, според който при рестарт в движение, когато автомобилът на сигурността угаси светлините си, „нито един пилот няма право да изпреварва друг автомобил до пресичането на линиите” (на колата на сигурността). В този случай пилотът може да заеме позицията си между завои 13 и 14, но пък колата на сигурността угаси светлините си в завой №10.
Двете инструкции си противоречат и затова от Alfa Romeo наредиха на Райконен да запази позицията си, тъй като в бокса се притесниха, че може да се стигне до ново завъртане ако той тръгне да изпреварва, за да се върне на оригиналната си позиция. От тима потвърдиха, че в този момент са се свързали с рейс директора, но на практика до рестарта вече не е имало време за реакция.
Според стюардите е налице противоречие между указанията към пилота – от една страна изпреварванията зад колата на сигурността са забранени, но от друга – при рестарт в движение пилотът може да изпреварва, за да си върне позицията. Освен това правилото за минаване през алеята пред боксовете, което е най-неизгодно за завъртял се пилот, се използва от години във Формула 1 и по него много рядко има каквито и да е спорове.