14.11.2024

Защо Ферари 641 трябваше да вземе титлата през 1990 година

По време на доминацията на Макларън-Хонда (1988-1991) във Формула 1, нито един болид не успя да достигне максималния си потенциал освен Ферари, при създаването им на 641.

В началото на втората половина на 80-те години Енцо Ферари не е доволен от хегемонията на Макларън, налагана от колите дело на Джон Бърнард, и затова в края на 1986 той успява да привлече англичанинът в Маранело.

По това време отношенията между Бърнард и шефа на Макларън Рон Денис са обтегнати и предложението на Ферари идва в подходящ момент. Въпреки съгласието си да работи за Ферари, Бърнард е напълно наясно със стойността на своя труд и принуждава италианците да създадат нов дизайнерски офис в Шалфорд, малко селце между Гилдфорд и Годалминг в Англия.

Така Бърнард работи на Острова, където е и екипът му, изпращайки чертежи и инструкции по факс към конструктурите в Маранело. Италианският екип е трябвало да подготви и изпълни дизайна му на колата, изработена от карбонови смеси.

Какво може да обърка този начин на работа с Ферари?

Черното конче е изключително важна марка на световния пазар, а след смъртта на Енцо през август 1988 година, комуникацията между Маранело и Шалфорд се затруднява.

Но е факт, че през трез този период Бърнард създава изключителни автомобили докато работи дистанционно от Англия.

1987 и 1988 са годините, в които новите болиди на Ферари поемат в правилната посока, превръщайки се във все по-конкурентни машини. Донякъде това се улеснява и от чисто новия аеродинамичен тунел. 1989 се превръща в годината, в която Бернард създава болид, готов да покори световния шампионат във Формула 1.

Въпреки началните проблеми с надеждността, Найджъл Менсъл печели Гран при на Бразилия в едва първото си състезание с новата кола за сезон 1989 – 640. Болидът е с полуавтоматична скоростна кутия и 12-цилиндров двигател, като много бързо се превръща в любимата кола на феновете по света.

За съжаление, поради проблемите с надеждността и донякъде заради липсата на скорост, италианският автомобил не успява да се мери с този на Макларън. Така през 1990 Бърнард се отказва от италианците и започва работа за Benetton.

Довършителната работа по дизайна на 640 е дело на Енрике Скалаброни и Стив Никълс, които се присъединяват към Ферари, идвайки от McLaren. Така двамата поемат щафетата от Джон Бърнард. В същото време и Ален Прост напуска английския тим и преминава в отбора на Маранело.

Като механика новият 641 е сходен с 640 и предшествениците му, но получава по-голям резервоар и по-конвенционален дизайн на кутиите за радиаторите, като Скалаброни и Никълс междувременно успяват да запазят изчистения дизайн на колата.

Monte Carlo, Monaco.
4-7 May 1989.
Nigel Mansell (Ferrari 640). He failed to finish due to gearbox problems.
Ref-89 MON 27.
World Copyright – LAT Photographic

Двамата се фокусират върху подобряването на надеждността за следващия сезон, но 641 отново има проблеми с издръжливостта и Найджъл Менсъл решава да напусне Скудерията, като мнението му се оформя още в средата на сезона.

Прост  от своя страна се справя по-добре от Менсъл – той записва пет победи и е на път да вземе още една титла, но на „Сузука“ в края на сезона двамата с Аертон Сена се удрят и това слага край на надеждите на французина за четвърта световна титла. Сезон 1990 е годината в която вътрешните проблеми на Прост с тима на Ферари започват да се задълбочават.

641 се превръща в икона, като често е определян като най-красивия болид от Формула 1 за всички времена. Доказателство за това твърдение можете да намерите в Музея на модерните изкуства в Ню Йорк, където е изложено едно от шаситата Ферари 641.

Коментари

Коментар

Реклама

This function has been disabled for Autosport Bulgaria.