14.12.2024

Има ли Рикардо предварителен договор с Ferrari?

В хода на Гран при на Китай във Формула 1 една от най-горещите теми в падока в Шанхай беше, че Дениъл Рикардо вече е подписал предварителен договор с Ferrari за 2019 и следващите сезони.

В италианския тим положението с пилотите е следното: Себастиан Фетел кара първия сезон от новия си 3-годишен договор, а Кими Райконен има контракт за един сезон, който изтича в края на 2018. Що се отнася до Рикардо, неговият договор с Red Bull изтича в края на тази година.

За пръв път от 10 години насам Дениъл получава шанс да определя сам бъдещето си, като досега за това са се грижили от Red Bull.

След победата си в Шанхай Дениъл заяви, че Red Bull трябва да спечели още доста състезания, при това скоро, за да го убеди да остане.

Ако обаче австралиецът поеме към Маранело, то Черните кончета ще повторят пилотския състав на Red Bull от сезон 2014, когато Себастиан Фетел и Рикардо бяха съотборници и австралиецът напълно засенчи именития си съотборник, като спечели 3 победи в хода на годината срещу нито една за германеца.

Да се върнем на слуховете, които допълнително набраха скорост след победата на Дениъл в Шанхай, а малко след като Рикардо заяви, че не е влизал в контакт с Mercedes и Ferrari. Ден по-късно пък се появи информация, че първият разговор с Mercedes е факт, но е бил проведен от мениджмънта му.

С оглед на типичните условия, които се включват в договорите на пилотите от Формула 1, включително и предварителните споразумения, то е логично да очакваме, че тази сделка е с някакъв срок. Говори се, че става въпрос за 30 юни. Т.е, до тази дата двете страни нямат право да водят преговори с други кандидати. Това означава, че така Рикардо излиза извън пазара на пилоти, а Скудерията си осигурява приоритет, за да привлече австралиеца след края на сезон 2018, като това ще допълнителен финансов бонус при сключването на окончателен договор. До тази дата, като след нея предварителният договор би трябвало да се трансформира в окончателен, но влизащ в сила от по-късна дата, двете страни използват времето, за да договарят различни условия по контракта – това е обичайната практика във Формула 1.

В същото време обаче, представители на Red Bull продължават да твърдят, че Рикардо все още не е подписал нов договор, нито с тях, нито с който и да е друг отбор. Това беше до миналата седмица, след което изказването беше редактирано, че Рикардо не е подписал нито с тях, нито с Mercedes, а предположението за Ferrari остана без коментар. Все още обаче няма информация от по-авторитетен източник, който да застане с името си зад нея, което подсказва, че дори и да има предварителен договор с Ferrari, Рикардо и италианците все още не са се споразумели и няма гаранция, че тази договорка ще осигури на пилота сделка за следващия сезон. Или по-скоро, няма гаранция, че Ferrari ще успее да си го осигури, основно заради това, че двете страни все още имат разногласия относно заплатата на Дениъл.

Вече се появи информация, че в Red Bull са дали ултиматум на Дениъл да реши дали ще остане в тима или не до края на състезателния уикенд в Монако, което означава края на май. Дали обаче едни такива действия на Дениъл ще нарушат уговорката му с Ferrari, ако има такава, но това не е най-важното в случая, защото подобно ограничение може да бъде оборено или заобиколено.

Следващият договор на Рикардо е важен както за него, така и за развитието на Формула 1 в близко бъдеще. Австралиецът скоро ще навърши 29 години и е крайно време да си намери тим, с който да се бори за световната титла. Досега от Red Bull не са доказали, че са способни на това. А и досегашните му договори с тима са били така оформени, че опциите за удължаването им винаги са били в полза на тима. А и знаете, че пилотите на Red Bull винаги са карали за по-малки заплати в сравнение с другите топ тимове, но пък за много по-големи премии за победи и титли. По това перо Диди Матешиц е реализирал сериозни икономии от 2014 насам, трябва да признаем.

Без значение дали преговаря с Red Bull или с Ferrari, Рикардо ще иска едно и също – статут на първи пилот или най-малкото статут, който да е равен на този на другия пилот в тима. В Red Bull от доста време не крият, че Макс Верстапен е бъдещото на отбора и дори открито говорят, че тимът ще бъде изграден около него. Което поставя в странна ситуация съотборникът му, който и да е той. По подобен начин се развиваха нещата и при Себастиан Фетел и Марк Уебър, като след масирано фаворизиране на германеца той спечели 4 поредни световни титли, след което записа един слаб сезон и преди края му избяга в посока Маранело.

Точно Фетел е и голямата пречка пред амбициите на Рикардо да поведе атаката на Скудерията. Няма съмнение, че Дениъл ще иска статут на равен с бившия си съотборник. Все още обаче не е потвърдено, че в новия договор на Фетел, който той подписа с Ferrari миналата година ясно е означено, че той получава статут на първи пилот. Интересното е, че източници от Маранело твърдят, че това е било уговорено при предишния му контракт и е тази договорка е била част от него. Сега си припомнете как действа Ferrari с Фетел и Кими Райконен от началото на сезона и как обикновено подчинява представянето на финландеца на амбициите на германеца и се запитайте дали тази клауза е изпаднала от новия договор. Логично е да е останала.

Част от италианските анализатори обаче са на мнение, че въпреки всичко Себастиан не е получил всичко, което е искал от Скудерията при новия му договор. Той искаше договор за 1 сезон, но от тима постигнаха своето и той подписа за 3 години. И пак се връщане на Рикардо – той дали ще подпише със Скудерията, ако предварително ще е ясно, че ще е №2 на Фетел? Едва ли.

В момента цената на Рикардо на пазара на пилоти е изключително висока и той ще се опита да се възползва от това. Но ако той действително премине в Маранело, то Фетел ще получи шанс за реванш за униженията от 2014, но пък е възможно и друг вариант – Рикардо окончателно да се наложи над именития си съперник и ускорено да го засили към пенсия.

Шефът на Red Bull Кристиан Хорнър определено иска Дениъл да остане, но неговият шеф в ролята на съветник доктор Хелмут Марко не е толкова сигурен. Което също може да се окаже важно при преговорите…

Единственият тим, който може да осигури на Рикардо статут, равен на този на съотборника му е Mercedes. Тото Волф и Ники Лауда залагат на равнопоставеност на пилотите си, така беше при Люис Хамилтън и Нико Розберг, така е и при Хамилтън и Валтери Ботас. А и ако помните, Рикардо вече подхвърли, че иска да се „премери” с Хамилтън, ако двамата се окажат съотборници…

Така че ситуацията остава отворена, но скоро ще се разреши, защото макар и непотвърдените срокове вече наближават.

Коментари

Коментар

Реклама

This function has been disabled for Autosport Bulgaria.