В момента основният проблем на световния рали шампионат (WRC) е подновяването на сезона, което определено е трудна задача с оглед на ограничителните мерки срещу разпространението на коронавируса. Все пак, надеждите са, че това ще се случи в началото на септември в Естония.
На втори план обаче стои една друга, също много интересна тема, свързана с това как ще се променят WRC автомобилите според правилата, които ще влязат в сила за сезон 2022. ФИА, промоутърът и отборите успяха да привлекат вниманието на медиите с новината, че новите WRC коли ще са с хибридно задвижване, което означава допълнителна мощност и още динамика, но това далеч не е всичко, което ще видим в близко бъдеще.
През март станаха ясни доста неща за това какво ще представляват тези коли, а сега идва ред на нова порция информация. Да се опитаме да обобщим това, което е известно до момента, а то рисува много интересна картинка.
Започваме с хибридната задвижваща система. Електромоторите за WRC колите ще идват от Compact Dynamics, а батериите за тях – от Kreisel Electrics, като ще осигуряват допълнителна мощност от около 130 конски сили. Това означава, че максимална мощност от 500 конски сили за новите WRC коли и тези сметки бяха официално потвърдени от ФИА. Естествено, с уточнението, че тази мощност няма да се използва във всички скоростни отсечки на отделните ралита.
За да има стабилност на правилата и предвидимост в развитието им жизненият цикъл на колите с хибридно задвижване ще е 5 години, а във ФИА са предвидили различни „трансформации” на хибридната система (ДВГ плюс електомотор), за да се намалят разходите. Но не забравяйте, че финалната версия на тези технически правила все още не е готова, така че може да има още някои дребни промени.
Трансмисията на следващите WRC коли ще е базирана на кутиите и технологията, която сега се използва при R5 колите, като се запазва формулата на задвижване 4х4, а кутиите ще са с 5 предавки. Отново няма да има централен диференциал, а всеки автомобил ще може да използва шест скоростни кутии в рамките на един сезон.
При окачването се намалява хода му, предвижда се опростяване на амортисьорите и стабилизиращите щанги. Задължително ще се хомологира един вариант на рамената на окачването, който да се използва постоянно.
Настоящите правила за аеродинамиката осигуриха агресивен и харесван от феновете външен вид на колите, така че развитието в тази посока ще се запази. С други думи, няма да се поставят ограничения пред новите идеи в подобряването на аеродинамиката. Но ще се търси опростяване на аеродинамичните елементи в задната част на колите плюс ще бъде забранено използването на „скрити” аеродинамични канали, като специално това ограничение не се приема с голяма радост от отборите.
В допълнение се предвиждат мерки за опростяване на конструкцията на резервоарите за гориво, тъй като при всеки състезателен автомобил е недопустимо „плискането” на гориво в резервоара, а освен това ще бъде забранено и течното охлаждане на спирачките.
Работата по новите технически правила продължава, но със сигурност, при подновяването на сезона ще бъде представен и окончателният им вариант, който трябва да бъде одобрен от Световния съвет на ФИА, а тимовете искат това да стане максимално рано, за да имат повече време да работят по новите коли.
Друга промяна ще е свързана с промяна на философията при изграждането на автомобилите – сега серийни купета се оборудват и превръщат в състезателни коли. Новите правила ще разрешават изграждането на коли на базата на тръбна конструкция – т.нар ролбар в купето става част от структурата на колата, което означава по-здрави, по-бързи и естествено, по-скъпи коли. Въпреки твърденията на ФИА, че целта на новите правила е колите версия 2022 да не стават прекалено скъпи. Но пък използването на това решение ще позволи влизането в шампионата на нови производители, които ще могат да спонсорират готов проект за кола с тръбна конструкция или да се включат на по-късен етап от развитието му и рекламират хибридните си технологии, които предлагат на автомобилния пазар.