Вече сме в началото на април, а именно точно този период от последните няколко сезона е свързан със само едно нещо… рали „Корсика“. Френското състезание, което е по известно с името „Ралито с 10 000 завоя“ и през този сезон ще е място на една от най-епичните битки в световния рали шампионат.
По традиция асфалтовата надпревара изневерява на типичните конфигурации с кратки и многобройни етапа, залагайки на малък брой отсечки, но с голяма дължина, превръщайки се в сериозно предизвикателство за екипажите.
Историята помни как през 2015 организаторите подготвиха 80-километров скоростен етап, което буквално разгневи производителите на гуми, които специално трябваше да разработят изключително издръжливи гуми. По-рано, през 1976 организаторите решават, че ралито ще има само 12 специални етапа, като най-дългите етапи са между 49 и 55 километра, превръщайки конфигурацията на рали „Корсика“ в модерна легенда.
В днешни дни финансирането на надпреварата идва от различни общини, което допълнително спомага за подготвянето на възможно най-класическата версия на рали „Корсика“, като маршрутът му минава през целия остров. Това определено е правилната рецепта, след като през тази година заявки за участие са подали 92 екипажа, чупейки всички рекорди от последните три години във WRC.
11 екипажа са заявени за участие с WRC автомобили, като най-коментираният пилот за пореден кръг ще бъде Себастиен Льоб. Френската легенда ще седне зад волана на С3 WRC, като след показаното от него в рали „Мексико“, 9-кратният световен шампион определено ще бъде един от главните герои през уикенда.
Дали обаче той ще може да се опълчи на сериозната млада конкуренция?
„Трудно е да се каже, какво ще се случи – заяви Льоб, който има четири победи в това рали, като пред него са само Дидие Ориол (6) и Бернар Дарниш (6). – На асфалт съм бил винаги конкурентен и се надявам отново да успеем да демонстрираме това в Корсика.
„От една страна ралито е ново за мен, трябваше да преоткрия почти всички етапи, което определено не е в моя полза. Трудно е да се каже, но се надявам да сме в борбата за челото.“
Въпреки, че разполагаше само с ден и половина за тестове Льоб е доволен от подготовката си за надпреварата.
„Тестовете минаха добре – допълни той. – Усещането за колата е добро. Помогна ми това, че карах колата в Мексико, дори и да беше на макадам. Не беше трудно да свикна отново с C3 WRC на асфалт, дори ми беше още по-лесно понеже моите впечатления преди първото рали бяха именно от асфалтови тестове.
„Специално за мен, колата има леко недозавиване, като ще се опитаме да поработим над това. Цялостно C3 е добре. След първото минаване веднага започнах да работя по търсенето на добри настройки и след това нещата започнаха да вървят в правилната посока.“
Въпреки че Льоб е изключителен пилот, няма да му е никак лесно да се пребори с конкуренцията. Крис Мийк, който водеше през миналата година докато неговият С3 WRC не го предаде, Себастиен Ожие и Яри-Мати Латвала, които все още очакват да запишат втора победа тук и миналогодишният победител Тиери Ньовил, със сигурност са си написали домашните и са готови да покажат на деветкратния световен рали шампион своите способности.
От друга страна Дани Сордо, Андреас Микелсен, Бриан Буфие, Елфин Еванс и Есапека Лапи също са готови да влязат в битката за челото във всеки един момент.
Подготовката за рали „Корсика“ определено не започна по план за екипажите на М-Спорт, след като членове на отбора трябваше да пренощуват една нощ на летище „Хийтроу“.
„Имаме две победи в последните три състезания, като започнахме сезона по фантастичен начин – коментира Малкълм Уилсън. – Себастиен, Елфин и Бриан винаги са харесвали това рали и винаги са постигали добри резултати. Надяваме се именно това да ни е от полза.“
Последното рали не мина добре за Hyundai, но тимът увеличи с 12 точки аванса си в шампионата на производителите.
„Рали „Корсика“ е уникално предизвикателство – разясни Мишел Нандан. – Ньовил взе победата тук през миналата година, като той направи това и през 2011, но тогава ралито беше част от IRC. Дани Сордо спечели ралито през 2012, а Андреас Микелсен има едно трето място. С тези резултати и опит се надяваме да покажем добра скорост и конкурентноспособност.“
Във WRC2 се очаква титанична битка, благодарение на участието на Стефан Лефевр зад волана на чисто новия Ситроен С3 R5. Пилотът на шевроните ще има трудната задача да се изправи срещу Ян Копецки и неговата Skoda Fabia R5. Норвежеца Оле-Кристиан Вийби, Пиер Лубе и Йоан Бонато също ще допринесат за едно интересно състезания.
Съвсем спокойно може да наредим рали „Корсика“ сред най-популярните и легендарни надпревари в календара. Изключително техничните трасета с много завои на места са с доста лоша настилка и за съжаление са взимали много жертви през годините, някои от които завинаги ще оставят празнина в сърцето на световния рали шампионат.
Най-голямата загуба за WRC бе инцидентът на Хенри Тойвонен и Сержо Креста, които през 1986 катастрофират в дърво със своята Lancia Delta S4. Томи Макинен и Колин Макрей също са в списъка на пилотите, записали сериозни инциденти.
Уникалността на това рали идва от факта, че пътищата на острова следват изцяло релефа на планините, като пилотите се шегуват, че най-дългата права в това рали е самолетната писта в Аячо.
През тази година организаторите са се постарали да променят 2/3 от миналогодишния маршрут, като само два етапа преминават ползват едно и също трасе. Друга новост е и местоположението на официалната церемония по стартирането която се завръща в Бастия. Общата дължина на надпреварата е от 487 километра, от които 351 са състезателни, разделени на 12 специални етапа.