Porsche 911 R беше една от големите звезди на салона в Женева през март 2016 година, а ограниченият тираж на този толкова интересен вариант на модела беше изключително бързо разпродаден. Естествено, за Porsche R означава Racing.
А историята на 911 R започва още през 1966 година, когато компанията вади на пазара състезателен автомобил с мощност 210 конски сили, който има одобрение да се движи по обществените пътища.
Началото поставя служителят на Porsche Ролф Вютерих, който обобщава идеята на проекта 911 R през есента на 1966 година: „Автомобилът трябва да превъзхожда конкурентите си в съотношението мощност към тегло”.
Същият този механик по-късно става известен като човекът, който се грижи за състезателната кола на холивудската звезда Джеймс Дийн, а през 1966 година се отдава на внимателни и прецизни изчисления.
С тегло от 800 килограма и мощност 210 конски сили R версията на 911 постига съотношение от 4 килограма на 1 конска сила, което е с 1,5 килограма по-добър резултат от този на съперниците на Porsche по това време.
Със създаването на такъв автомобил пилотите на Porsche биха получили възможност да доминират в GT състезанията, точно както това е станало десетилетие по-рано с 356 с двигател на Carrera.
Но задачата не е лесна, тъй като противно на очакванията 911 не се оказва особено успешен в първите си състезания. Заводски тим на Porsche участва с леко модифицирани 911 в рали „Монте Карло” през 1965 година, а след това интересът на частните пилоти към 911 за GT състезания не е особено голям. Едва когато идва европейската титла в планинските надпревари на Еберхард Мале, в Porsche се замислят по-сериозно върху създаването на истинска състезателна версия на 911.
През октомври 1966 година е готов първият тестов и олекотен 911 R, като изпитанията започват във Вайзах, а след това и на пистата „Хокенхайм”. Резултатите от тестовете подсказват, че концепцията има сериозен потенциал. На „Хокенхайм” колата постига 2.17,5 минути за обиколка, като така 911 R се оказва само с 12 секунди по-бавен от рекорда на пистата, поставен с Porsche 906 Carrera 6. За GT автомобил това време е повече от отлично, тъй като 906 е истинска състезателна машина от тогавашната Група 4 в световния шампионат за прототипи.
Ниското тегло на 911 R се допълва от отличната работа на двигателя. Става въпрос за 6-цилиндров боксер, който е много близък до този, използван в 906 Carrera 6. Състезателният мотор с означение 901/22 е с мощност 210 конски сили при 8000 об/мин. С него 911 R ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,9 секунди и изминава 1 километър от място за 24,2 секунди – с 1 секунда по-бързо от Porsche 904 Carrera GTS и с 5 секунди по-бързо от Alfa Romeo GTA.
През 1967 година тестовите прототипи са вече 4, като при тях конструкторите експериментират с различни решения, които да се използват след това в състезанията. За да се олекотят максимално колите предният капак, предното крило, вратите и броните са от подсилено полимерно фибростъкло, като тези компоненти идват директно от щутгартската компания Karl Baur.
Отделно от това, почти всички други части и компоненти на колата също са подложени на олекотяване. Челното стъкло е дебело едва 4 мм, а страничните стъкла са заменени от плексиглас с дебелина 2 мм. Всичко, което не е абсолютно необходимо за движението и управлението на колата бива отстранено.
Интериорът на колата е изключително опростен, на арматурното табло остават само два от пет уреда, а пепелникът, запалката и сенникът за шофьора са премахнати. Така, в сравнение със серийния 911 S, който също не е особено тежък със своите 1030 килограма, 911 R е с 230 килограма по-лек.
Що се отнася до производствената серия, в Porsche действат много по-внимателно в сравнение с олекотяването на колата. Цената на колата е определена на 45 000 марки, което означава, че 911 R е почти два пъти по-скъп от 911 S. С оглед на икономическата рецесия в средата на 60-те години, производствена серия от 500 коли, за да се покрият изискванията за GT хомологация, на практика няма как да се изпълни.
През май 1967 година шефовете на Porsche решават, че ще бъдат произведени 19 коли 911 R. 15 от тях са предназначени за частни клиенти, 4 остават в компанията за моторспорт програмата на Porsche.
И тъй като хомологацията в група Gran Tourismo е невъзможна, заводският тим на Porsche участва в различни състезания в екзотичния по това клас за GT прототипи с 2-литрови мотори – GTP.
Състезателният дебют на колата е през юли на „Мугело” в състезание от световния шампионат за издръжливост. Вик Елфърд и Гис ван Ленеп завършват на 3-о място в генералното класиране с новия 911 R, изпреварени от други две коли на Porsche – прототипите 910. Това класиране е много важно, тъй като зад Елфърд и Ван Ленеп остават всички коли на Alfa Romeo, както и един Ford GT40 Mk III, който завършва на 4-о място.
Следват сравнително успешни изяви в различни големи планински състезания и ралита, като специално в ралитата най-голямата победа идва през есента на 1969 година, когато Жерар Ларус печели с 911 R „Корсика”, а пак той същата година побеждава и в „Обиколката на Франция”.
911 R постига и интересни рекорди. В края на 1967 година колата замества Porsche 606 Carrera 6 в опита за рекорд на „Монца”, тъй като прототипът се оказва крайно нестабилен на виражите на стария вариант на пистата. Предназначеният за рекорда 911 R пристига на собствен ход от Цуфенхаузен до Монца, а преди това моторът му е навъртял 100 часа на диното. Целта е колата да бъде карана 96 часа на пълна газ на италианското трасе, като пилоти са Джо Сиферт, Дитер Спори, Рико Щайнман и Шарл Фьогел. Единствените промени по колата са свързани със скоростната кутия, а в началото на ноември пилотите навъртят 20 000 километра на „Монца” в опита си за рекорд, който продължава три дни и три нощи. Поставени са пет нови световни рекорда и 14 рекордни постижения в класа на 911 R, а средната скорост на квартета е над 200 км/ч.
И накрая, за най-запалените по историята на Porsche – общо сглобените коли от първото поколение на 911 R са 23 – 19 серийни и 4 тестови коли. Означенията на серийните коли са номерата от 118 99 001R до 118 99 019R, а тестовите коли получават означенията от R1 до R4.
Снимки: Porsche