септември 26, 2020

Как Фетел измъкна победата в Австралия

Феновете са разделени дали Себастиан Фетел спечели Гран при на Австралия или Люис Хамилтън я загуби, при това с решаващата помощ на „Виртуалната кола на сигурността” (VSC), но фактът е, че германецът записа втора поредна победа в Мелбърн и общо трета тук, а Люис има три поредни спечелени квалификации на „Албърт парк” в последните три години, но не и победа.

Хамилтън стартира от полпозишън и контролира хода на състезанието до обявяването на VSC заради колата на Ромен Грожан, останала между завои 2 и 3, след като се оказа, че и при него има проблем с гайката на задно ляво колело, също като при съотборника му Кевин Магнусен, спрял малко по-рано.

При анонсирането на VSC, Хамилтън и стартиралият втори Кими Райконен вече бяха спрели в бокса за нови гуми, но Фетел още не го беше направил и губеше време спрямо Люис, тъй като остана твърде дълго на пистата с гумите, с които стартира състезанието. Но във Ferrari се възползваха отлично от тази възможност и Фетел веднага беше повикан в бокса, като Хамилтън остана без възможност да продължи да топи аванса му и да остане пред него при връщането на германеца на пистата.

При VSC в Мелбърн спирането в бокса дава аванс от 10 секунди спрямо тези, които са на пистата и когато Люис излезе на стартфиналната права, Фетел вече се връщаше на трасето.

До края на надпреварата Хамилтън преследва Фетел, но нямаше възможност да атакува, а малко преди края допусна грешка, която го накара да върне газта и Себ получи аванс от около 3 секунди, за да вземе третата си победа в Мелбърн и втора поредна в последните две години.

В самото начало, когато Хамилтън контролираше хода на състезанието, в бокса на Скудерията разделиха стратегиите на двамата си пилоти – Райконен спря с 1 обиколка разлика от Люис, а Фетел беше оставен по-дълго на пистата. В това има логика, тъй като при инцидент или кола на сигурността, Фетел щеше да има предимство, както и стана. По радиото Хамилтън също поиска да остане повече на трасето, а да не покрива стратегията на Райконен, но това така и не стана.

Шансът за Фетел и Ferrari дойде след две странни повреди в колите на Haas – при спиранията на Кевин Магнусен и Ромен Грожан в бокса се оказа, че и на двамата задните леви гуми не са закрепени както трябва – гумата е влязла накриво преди да бъде стегната с пистолета и в рамките на няколко обиколки и двамата спряха. Шефът на тима Гюнтер Щайнер обясни това с „човешка грешка” и се очаква ФИА за накаже тима за връщането на пилотите на пистата с недобре закрепени гуми.

След финала шефът на Mercedes Тото Волф обясни, че компютърната система на тима е изчислила погрешно авансът, от който има нужда Хамилтън, за да остане начело и при влизане в бокса на Фетел при VSC.

„Мислехме, че имаме достатъчно аванс, за да задържим Себастиан зад нас, но кадрите от пистата ни убедиха, че грешим – обясни Волф. – Това се дължи на софтуеърен проблем в системата ни.”

През втората половина на състезанието Хамилтън попита бокса по радиото: „Мога ли сега да атакувам? Кажете ми дали е възможно?” След кратка пауза той добави: „Ще пробвам”.

След това Люис записа най-бърз първи сектор в 47 обиколка, но блокира предните си колела на спирането за заавой №8, почти го изпусна и това му струва почти 4 секунди. След това, в обиколка 51 той се доближи на 1 секунда от Фетел, но в гумите му вече нямаше скорост и той върна газта, като до финала нямаше как да атакува лидера.

„Не разбирам как точно се случи това и какво стана – призна по-късно Хамилтън. – Направих всичко, което трябваше да сторя от старта нататък. Когато имаше кола на сигурността, аз излязох на стартфиналата права и по радиото ме информираха, че Фетел се връща на пистата пред мен. После се опитах да го догоня, но не можех да рискувам всичко и трябваше да приема второто място, шампионатът е дълъг и не се решава в това състезание.”

„Ясно е, че имахме малко късмет с колата на сигурността, но ми хареса – допълни Фетел. – Малко преди началото на спиранията в бокса бях започнал да изоставам от Люис и Кими. Надявах се, че ще има кола на сигурността и когато видях, че и втория Haas спира, адреналинът ме обзе. Казаха ми, че ще съм близо до Люис, но знаех, че тук изпреварванията са трудни.”

Зад Фетел и Хамилтън Кими Райконен завърши трети, след като удържа натиска на Дениъл Рикардо с Red Bull, като австралиецът завърши 4-и пред родна публика.

Фернандо Алонсо стартира сезона с пето място, като в McLaren използваха стратегия като на Фетел – испанецът изчака максимално и спря в бокса при VSC. Преди това той вървеше в дъното на Топ 10, но след това изскочи пети и се справи с натиска на Макс Верстапен, който завърши шести. Преди VSC Макс изпревари Алонсо при жълти флагове, но след това му върна позицията, а холандецът едва ли ще е доволен, тъй като загуби 4-ото място на старта, където беше прескочен от Кевин Магнусен, а след това се завъртя докато се опитваше да го изпревари.

Нико Хюлкенберг донесе 7-ото място на Renault, а Валтери Ботас финишира осми с втората кола на Meredes, като финландецът стартира 15-и. Място в Топ 10 намериха още Щофел Вандоорн с McLaren и Карлос Сайнц с Renault.

Коментари

Коментар

Реклама

This function has been disabled for Autosport Bulgaria.