Един ден преди официалния старт на 51-ото издание на рали „България” националните рали шампиони Мирослав Ангелов и Георги Гаджев обявиха амбициите си да спечелят състезанието. Двамата стартираха сезона у нас с победа в рали спринта „Пещера” и записаха силно представяне в турското рали „ЕСОК” в Ескишехир, където завършиха 4-и в общото класиране.
Ангелов е шампион на България в последните три сезона, но загуби битката за победата в последното проведено рали „България” през 2019, когато първото място спечелиха Димитър Илиев и Петър Стойчев.
Ангелов и Гаджев стартират с №1 в домашното си състезание и предимствата им спрямо чуждестранната конкуренция са ясни – двамата познават отлично трасетата у нас и вече имат натрупан опит с тяхната Fabia Rally2 evo, тъй като я карат за втори сезон.
Освен това в началото сезона Миро и Георги, както стана дума, записаха силно представяне в турското асфалтово рали „ЕСОК”. Това е важна крачка напред в битката за титлата в Балканския рали трофей, в календара на който е и рали „България”.
В Турция спечели Бугра Баназ (Skoda Fabia R5), който победи сънародника си Бурак Чукурова (Fabia Rally2 evo) с 10,7 секунди преднина на финала след 10 скоростни отсечки. Интересното е, че в последния етап Чукурова стопи почти 6 секунди от аванса на Баназ, но вече беше прекалено късно. Трети остана Юмит Чан Йоздемир (Ford Fiesta R5). Той финишира на 2.31,9 минути. Ангелов и Гаджев завършиха на 27,9 секунди от третото място и на 2.59,8 минути от победителя.
Тази предистория има за цел да ни покаже как се справят Ангелов и Гаджев срещу силните турски екипажи. Защото пилотите от южната ни съседка ще имат важна роля в битката за титлата в рали „България” този уикенд.
Заявки са подали Угур Сойлу (Skoda Fabia R5), Ерджан Гурал (Hyundai i20 NG R5) и Мустафа Чакал (Hyundai i20 NG R5), както и Бугра Чан Килич (Mitsubishi Lancer Evo 9). В последните издания на рали „България” видяхме, че група N автомобилите, макар и също в клас RC2, на практика нямат шанс срещу R5 колите.
Тримата турски пилоти с RC2 автомобили завършиха зад Ангелов и Гаджев в рали „ЕСОК” – Сойлу остана 8-и, Чакал – 9-и и Гурал – 13-и. Сойлу и Чакал стартираха в топ 6 в първите отсечки, след това направиха крачка назад – около 7-о и 8-о място в хода на ралито, а Гурал се бореше да влезе в топ 10.
Първите трима от рали „ЕСОК” няма да стартират в рали „България”, така че Ангелов и Гаджев ще се изправят срещу турските екипажи, които вече победиха като гости.
Да видим и какви съперници ще дойдат от Румъния. Малко преди началото на ралито стана ясно, че баща и син Гъртофан няма да могат да участват, тъй като все още не са възстановени от прекарания коронавирус. Все пак ветеранът Дан ще е във Варна и ще помага в сервизната зона на един от турските екипажи, но ще го видим по отсечките само като зрител.
Кристиан Долофан (Citroen C3 Rally2) е един от най-бързо развиващите се румънски пилоти. През 2017 г. той дебютира в румънския шампионат с Dacia Logan и Dacia Sandero, а през 2019-а беше първият му старт с R5 автомобил – в рали „Аргесулуи”, където стартира с Peugeot 208T16. Там постигна и най-доброто си класиране за годината – 5-о място в крайното подреждане, а в румънския шампионат завърши на 8-о място.
През миналата година Долофан стартира в пет ралита, всичките в Румъния, като използва 208T16 и Citroen C3 R5. Най-доброто му класиране дойде в рали „Молдовей Бакаулуи”, където той и навигаторът му Петре Тоба завършиха 5-и в генералното класиране и 4-и за румънския шампионат.
Този сезон Долофан има зад гърба си участие в рали „Харгитей”, където остана 6-и в общото подреждане и 5-и за румънския шампионат.
Другият румънски пилот – Енис Ариф (Skoda Fabia R5), кара от началото на 2019-а с добре познатата у нас навигаторка Кармен Поенару. Двамата завършиха 7-и на финала на „Харгитей” преди старта у нас.
Ариф кара за първи път R5 автомобил в края на 2019-а – в рали „Брашов”, където двамата стигнаха до финала на 14-о място и 5-а позиция в клас RC2. Преди това Ариф се състезава основно с Honda Civic Type-R R3. През миналата година Енис и Кармен стартираха в 6 ралита в Румъния, с най-добро класиране 4-о място в „Молдовей Бакаулуи”, което им донесе 3-ата позиция за румънския шампионат. В края на сезона двамата завършиха на 7-о място в румънския шампионат.
Разпределението на силите изглежда така на теория преди началото на ралито, в събота и неделя ще видим какво ще се случи и дали Ангелов и Гаджев ще се справят с чуждестранната конкуренция.
Снимки: Мегапорт и рали „България“