Раздялата на Себастиен Льоб с навигатора му Даниел Елена след 23 години съвместна работа и 9 поредни световни титли се оказа една от неприятните изненади в началото на 2021 година. Причината за раздялата е недоволството на Prodrive, тимът, за който Себ кара в рали „Дакар” от представянето на Елена в последното издание на маратонското състезание.
Даниел Елена беше този, който извади скандала на бял свят, след това темата коментира и босът на Prodrive Дейвид Ричардс, но самият Льоб запази мълчание по въпроса. До вчера. И защити решението да се раздели с Даниел.
„В Prodrive анализираха детайлно представянето ни, техниката, механиците, логистиката, вътрешната комуникация, управлението на сервизите – обясни Льоб в интервю за агенция DNA. – Те също така анализираха и представянето на екипажите, включително и навигацията и се оказа, че това е една от слабите ни страни, всъщност, навигацията се оказа слабото място, заради която сме загубили много време…
„Що се отнася до навигацията, направихме много грешки. Трябваше да се запитаме защо стана така, тъй като новият начин работа, с използването на айпад, се оказа различен. Донякъде се загуби и добрата работна атмосфера в колата.
„В хода на специалните етапи имахме много неразбирателства, тъй като с новата система всичко се случва много бързо. Новите правила налагат моментален анализ на ситуацията и в същото време навигаторът трябва да разчита пътната книга, като всичко това се случва при скорост от около 180 км/ч.
„В миналото Даниел работеше много в деня преди всеки специален етап, за да подготви пътната си книга, много повече от другите навигатори. И мисля, че това му помогна много бързо да стигне до нивото на най-добрите в навигацията, въпреки че допускаше малки грешки. Днес обаче се налага да работим със съвсем нова система, където предимството е на страната на опитните професионалисти и се оказа, че на нас ни липсва точно това. Мисля, че всеки пилот има нужда от професионален офроуд навигатор, за да продължи да се развива напред, защото всичко вече стана много сложно.
„Решението (за раздялата с Даниел Елена) беше трудно, но необходимо. Бях убеден, че трябва да го направя. В същото време, изпълнението и обявяването му бяха изключително трудни.”
Льоб допълни, че не иска да скъса всички връзки с Даниел Елена и е готов двамата отново да се състезават в ралитата, където 9-кратният световен шампион стартира за удоволствие с неговия Peugeot 306 Maxi.
„Ако искаме да се забавляваме във Франция с 306-цата, както вече го правихме, ще го направим отново – допълни Льоб. – Ако един ден получа предложение да се върна в WRC, макар и за едно рали, най-вероятно ще е с Даниел, тъй като искам да карам с него. Тази история с рали-рейд състезанията е отделно от всичко останало.”
Себ е планирал сериозен офроуд сезон – в рали-рейд надпреварите и в Extreme E, като иска да кара и във Франция, стига коронавирус ситуацията да го позволи.
„Ако ситуацията с COVID се подобри и има повече яснота за френския рали шампионат този сезон и календара на стартовете, то имам намерение да карам. Мина известно време, откакто не съм карал WRC, R5 автомобил или нещо подобно, така че ще се радвам да стартирам отново. Все още имам надежда да участвам в едно или две ралита във Франция.”
Сега остава да видим какво ще каже Даниел Елена.