Фернандо Алонсо започва третата си и последна година от договора му с McLaren, но за негово огромно съжаление, както и на феновете на тима, проблемите от началото на 2015 са все още тук и са същите – двигателят на Honda не е достатъчно мощен и не е достатъчно издръжлив.
Испанецът и новият му съотборник Щофел Вандоорн записаха притеснително малко обиколки в хода на предсезонните тестове в Барселона, основно заради проблеми с мотора на японците. Освен това, заради притесненията за издръжливостта на двигателя, той беше настроен така, че да работи на по-ниски обороти, а колите на McLaren бяха с почти 30 км/ч по-бавни на правите в сравнение с другите нови болиди.
Проблемите от тестовете напълно заличиха оптимистичните изказвания на новия шеф на McLaren Зак Браун, който в хода на зимната пауза щедро обещаваше, че „титлите не са далеч”.
Трудният период за McLaren продължава, а последната победа на тима е от 2012 година, когато Дженсън Бътън спечели в Бразилия.
За сезон 2015 в тима се върна двукратният световен шампион Фернандо Алонсо, който да края на 2016 кара заедно с Бътън, но двамата бивши шампиони прекараха огромната част от състезанията за изминалите два сезона на опашката на класирането, въпреки че през миналата година имаха пробиви до зоната на точките и третата част на някои квалификации.
Всъщност, Алонсо не постигна нито един подиум с McLaren в последните два сезона и отпадна в една четвърт от състезанията.
Договорът на испанеца с тима изтича в края на тази година, а 35-годишният пилот може да си осигури място в друг отбор още през лятото.
„Точно сега бъдещето ми не е приоритет – обясни Алонсо по време на тестовете, когато беше запитан за изтичащия договор с McLaren. – Аз живея в настоящето и целта ми е да се забавлявам. Намирам се в отлична форма и съм доволен, че мога отново да атакувам завоите с висока скорост. Усещам, че съм най-добрият пилот във Формула 1.”
Алонсо обаче не прикри разочарованието си от представянето на новия автомобил на тима MCL32 и по-специално на задвижващата система, дело на Honda.
„Трябва ни двигател, който да ни осигури на правата скорост като на другите коли – обясни Фернандо. – Имаме един проблем и това е задвижващата система. Тя не е надеждна и няма достатъчно мощност.”
Шефовете на Алонсо обаче много внимават с епитетите, когато трябва да опишат какво точно се случва в тима преди началото на сезона във Формула 1.
„Имаме проблеми, ясно е, че имаме проблеми… но мисля, че „криза” е твърде силна дума – обясни Зак Браун, малко след като стана ясно, че няма голям шанс и двамата му пилоти да стигнат до финала в Мелбърн. – Първото състезание ще е трудно. Ще се изненадам, ако за Мелбърн представянето ни рязко се подобри, така че началото на сезона ще е тежко за нас.
„Но ние получихме уверение от страна на Honda, че нашият партньор ще направи всичко възможно, за да ни осигури възможно най-добрата задвижваща система.”
Зак Браун обаче не успя да потуши слуховете, че в McLaren вече търсят начин да се разделят с Honda. Двете страни имат договор до 2024 година, но вече стана ясно, че в контракта са включени редица възможности за развалянето му, като има и опция, която позволява договорът да бъде разтрогнат в края на 2017 година.
След изтичането на тази информация, предположенията, че Алонсо ще настоява за активирането на тази клауза, за да остане в тима, стават все повече.
И изказването на състезателния директор Ерик Булие, като че ли е част от подготовката за подобен сценарий.
„В Honda се опитват да създадат конкурентна задвижваща система (двигател и хибридни системи), но им липсва култура за Формула 1, като това важи за стила на работа – поясни Булие. – Honda е голяма и успешна автомобилна компания и има собствени начини за работа.
„Оказва се, че е истинско предизвикателство да създадеш задвижваща система за Формула 1 в Япония. Затова и в Mercedes решиха, че техните ще се произвеждат в Англия. Развитието на двигателя и другите елементи трябва да е бързо, да не отстъпва на скоростта на Формула 1. Което означава, че при нас се налагат някои промени.”
Освен това, Булие даде да се разбере, че ако трябва да избира между Алонсо и Honda, решението му ще е много бързо.
„Изобщо не сме обсъждали възможността Фернандо да напусне Формула 1 или да напусне нашия отбор – обясни французина. – Никога досега Алонсо не е бил толкова добре подготвен и мотивиран. Алонсо иска проблемите с двигателя да бъдат решени, както и да знае какви ще са следващите ни стъпки в развитието на колата в хода на сезона.”
Трудно е да се каже отсега дали Алонсо ще си тръгне в края на сезона, но трябва да се знае, че раздялата на McLaren с Honda няма да е никак лесна, тъй като тимът и тази година е без основен спонсор и една сериозна част от бюджета му се осигурява от японците. Така че Зак Браун наистина ще има да взима трудни решения през 2017 година.