Петкратният световен рали шампион Себастиен Ожие спечели рали „Великобритания” за пети път през миналия уикенд и излезе от групата на 4-кратните победители в това състезание, където досега беше с Петер Солберг и Хану Микола. Естествено, французинът вече е и абсолютен рекордьор по победи в Уелс. Точно това състезание обаче се оказа ралито, в което представянето на Ожие беше най-голямата изненада, както и успехът, който той постигна.
Ожие дебютира в това състезание с автомобил WRC точно преди 10 години, но отпадна още в първата отсечка. После дойдоха четири победи, а петата върна Себ в битката за титлата срещу Тиери Нювил и Ойт Танак.
Тазгодишното рали „Великобритания” не потръгна особено добре за Ожие. За първи път тази година M-Sport планираше да използва модернизирания двигател на Fiesta WRC, но моторът дефектира по време на тестовете и така и не успя да покрие необходимите километри, за да е достатъчно надежден и тимът да го използва в ралито. Затова и Себ стартира с надеждната, но по-слаба версия на двигателя.
В петък, в четвъртата отсечка, Ожие допусна грешка в един от завоите, превключи твърде грубо в низходящ ред, а малко по-късно стана ясно, че е останал без първа и втора предавки. Световният шампион се срина на 8-ото място и проблемът беше отстранен в следващата сервизна зона.
Преди година Малкълм Уилсън и M-Sport контролираха напълно рали „Великобритания”, а сега тимът се сблъска с почти всички възможни проблеми. Миналогодишният победител в Уелс Елфин Еванс спря на път за седмата отсечка заради повреда в двигателя, който малко по-рано беше прегледан от механиците в сервизната зона. И „Уелския дракон” трябваше да се раздели с второто място в състезанието.
До петък вечерта от състезанието отпадна и Теему Сунинен, който този уикенд дебютира с WRC автомобил – финландецът излетя от пътя и при удара се повреди ролбара на колата му, което го извади от състезанието. И така Ожие остана единственият пилот на M-Sport, който продължаваше напред.
В това време голямата звезда на състезанието се оказа Ойт Танак. Естонецът излетя от пътя в шейкдауна в четвъртък и при инцидента проби радиатора на колата си. Още в първата петъчна отсечка Танак изпревари Есапека Лапи и до края на деня натрупа почти половин минута аванс пред Тиери Нювил.
Белгиецът изоставаше от Танак, а неговият Hyundai i20 WRC определено не се чувстваше добре на мокрите, кални и хлъзгави отсечки. В резултат на това Нювил беше догонен от Лапи, Яри-Мати Латвала, Крейг Брийн и дори Ожие, който започна да си пробив път обратно към челото, като всички зад Тиери се бяха събрали в около 20 секунди.
В събота сутринта дойде време за най-силната атака на Ожие, който в първата отсечка за деня той излезе трети, на 2,2 секунди зад Нювил. Тиери трябваше да отговори на това, опита се, но още в следващия етап изпадна в канавка и въпреки усилията на зрителите да го върнат на пътя, той загуби над 40 секунди там. Това смъкна Тиери на осмото място, а съвсем скоро той вече беше девети, тъй като в 13-ата отсечка го изпревари и Андреас Микелсен.
Ожие беше наясно, че не може да догони Танак, авансът му достигна 43 секунди, така че французинът се концентрира върху битката с двамата пилоти на Toyota Латвала и Лапи. Но съдбата беше приготвила подарък за тях – при второто минаване на класическия етап Sweet Lamb Танак направи едно по-тежко приземяване и за втори път този уикенд проби радиатора на колата си. Малко по-късно естонецът трябваше да спре и Ожие отново се бореше за победата в рали „Великобритания”.
Така в неделя бившите съотборници във Volkswagen трябваше да решат помежду си кой ще спечели победата.
„Яри-Мати ще се бори до самия край – прогнозира в неделя сутрин Себ. – Той отдавна не е побеждавал и определено има нужда от тази победа. Истината е, че и аз имам нужда от нея.”
Няколко часа по-късно Латвала свали Ожие от първото място, финландецът спечели първите две неделни отсечки, включително и изместения по-напред Power Stage и поведе с 3,6 секунди. Но Себ намери правилния отговор – при първото минаване на отсечката Great Orme, так където Ожие катастрофира през 2011 година, той съкрати аванса на Латвала на 0,2 секунди, после излезе начело с аванс от 3,1 секунди и в последната отсечка, второто минаване на Great Orme, той добави към аванса си още 7,5 секунди, като на финала спечели с аванс от 10,6 секунди.
Трети завърши Есапека Лапи, който в неделя сутринта имаше надежди да притесни двамата лидери, но малко по-късно призна, че целта му е да стигне до мястото на подиума без проблеми и грешки.
Късметът споходи и Нювил. В неделните отсечки, той догони съотборниците си в Hyundai и Мадс Остберг и в предпоследния етап мина пред Хейдън Падън, Остберг и Андреас Микелсен, като скочи от осмо на пето място на финала. В ралитата заповедите от бокса не се приемат толкова драматично, колкото във Формула 1.
Едно място пред Нювил завърши ирландецът Крейг Брийн, който записа още едно силно рали за Citroen. Той до последно се бори за място на подиума, но в 20-ата отсечка се завъртя и изостана.
С победата си в Уелс Ожие се върна на второто място в генералното класиране и измести Танак на третата позиция. Нювил води само с 7 точки, а битката за титлата продължава в рали „Испания” (25-28 октомври), където ще се появи и Себастиен Льоб зад волана на Citroen C3 WRC.
Нювил има 189 точки, Ожие е с 182, а Танак има 168. При конструкторите Toyota води с 317 точки, следват Hyundai с 297 и M-Sport с 273.