февруари 18, 2019

Отиде си създателят на системата HANS

Системата HANS (Head and Neck Support) се превърна в едно от най-важните средства в моторните спортове за защита на главата и врата на пилотите и от години насам е задължително използването й – от Формула 1 до стотици национални първенства.

Вчера, на 75-годишна възраст почина създателят на HANS доктор Робърт Хъбард. Хъбард работи до 2006 година в Мичиганския щатски университет, където беше професор. Хъбард създава HANS съвместно със своя зет Джим Даунинг, който е бил пилот в шампионата IMSA.

Още преди създаването на HANS обаче доктор Хъбард се занимава с натоварванията, които понася основата на черепа при катастрофи, а през 70-те години работи за General Motors, където изследва катастрофи и пораженията от тях върху хора, като участва в създаването на манекени за краштестовете.

До създаването на HANS се стига, след като Хъбард и Даунинг осъзнават, че много автомобилни пилоти загиват, тъй като няма ограничение на движението на главата им при удар, което винаги води до тежки поражения в основата на черепа.
А конкретният повод, от който започва работата по HANS е катастрофата, в която загива приятел на Даунинг – Патрик Жакемар, който катастрофира със своето Renault 5 Turbo по време на тестове на пистата „Мид-Охайо” през 1981 година.

Двамата получават малка стипендия от щата Мичиган, но като цяло финансират развитието на HANS със собствени средства. След няколко експеримента Хъбард подава заявка за патент през 1985 година, а през ноември 1986 година в Дейтона Даунинг стартира за първи път със системата, като дебютът й е в последния старт за годината в IMSA.
Изобретението на Хъбард и Даунинг среща много съпротива, но двамата се борят упорито за налагането му, а след това създават и по-елегантен дизайн.

Първият сериен образец на HANS е продаден през 1991 година, а General Motors и Ford се включват във финансирането на развитието на системата.

Смъртта на Айртон Сена и Роланд Ратценбергер през 1994 година отново поставя безопасността на пилотите във Формула 1 на преден план, а професор Сид Уоткинс и ФИА за пръв път проявяват сериозен интерес към HANS.
Първият пилот от Формула 1, който тества HANS е Герхард Бергер, като това става през 1995 година, но системата официално влиза в световния шампионат през 2003 година.

В Щатите това се случва по-трудно, но смъртта на Дейл Ърнхард-старши в „Дейтона 500“ през 2001 година променя ситуацията и ускорява навлизането на системата, която по това време е използвана само от няколко пилоти в NASCAR.

Даунинг си спомня, че продажбите са 250 от началото на 90-те до 2001, след това стават по 250 на седмица, а до края на 2001 бройката им достига 3000.

Коментари

Коментар

Реклама