Понякога съвсем елементарни решения могат да се превърнат в изключително успешни ходове – като лансирането на версии RS (скромната абревиатура на света на Renault Sport) на някои от моделите на Renault. Днес Clio RS и Megane RS са сред символите на хотхеч моделите, а ние не сме забравили обещанието на един от шефовете на Renault Sport Патрис Рати, което той даде пред autoclub.bg, че предстои разрастване на RS гамата. И тъй като сме наясно какво е модерно сега, то можем да заложим на предстоящото обогатяване на кросоувър гамата на Renault с RS версии. Ход, който обикновено се оказва изключително печеливш.
Но главния герой на този материал е друг – новият Renault Megane RS, който се представя пред нас с едно типично за французите леко объркване – това е четвъртото поколение на модела, но RS версиите са само три. Просто при първата генерация това вълнуващо допълнение отсъстваше. Но пък тогава имаше версия купе на Megane, която в рали варианта си беше истинско бижу.
За днешните хотхечове е изключително важно да се представят еднакво или поне сравнително добре както в ежедневието, така и на писта, все пак т.нар. „трак дни” са важен елемент от изживяването да делиш живота си с такъв автомобил.
Затова и първата ни среща с новия Megane RS се случва доста далеч от българската зима – по пътищата около испанската писта „Херес”, кръстена на градчето Херес де ла Фронтера и естествено, на самото трасе.
Първи впечатления
Първоначално с Megane RS се опознаваме по междуселския асфалт, който в тази южна част на Испания е изключително приятен – грапав, зърнест и осигуряващ добро сцепление, а нашият автомобил е на 2000 км, но ако гледаме състоянието на гумите, можем да кажем, че е изминал доста повече. Тукашните пътчета предлагат страхотни комбинации от бързи завои, къси по-дълги прави, леки изкачвания и т.н. Просто чудесно място, не само по това време на годината.
А новият Megane RS трябва да отговори на много въпроси, които вълнуват феновете на този модел. Дали ще е по-добър от добиващия вече култов статут Megane III RS? Как ще се представи новия 1,8-литров двигател, идващ от възродения Alpine? И не на последно място, какво стана с онази EDC трансмисия, която се оказа като мокър и тежък шамар във физиономиите на феновете на Clio RS в четвъртото поколение на популярния модел?
Да караме поред. Накратко, новият Megane RS ускорява, спира и завива точно както се очаква от него – прецизно, балансирано и с контролирани изблици на мощност, а новият 1,8-литров мотор с мощност 280 конски сили се представя страхотно. По-късно същият ден един от инженерите на Renault Sport ми казва два интересни факта: двигателят се сглобява в Южна Корея и после идва в Паленсия, за производството на колата и по-важното – този мотор има сериозен потенциал за повишаване на мощността – 300, 350, 400 конски сили. Което означава, че когато се появи топ версията на Megane RS – Trophy, ще има още добри новини.
Още малко информация за ежедневното шофиране, симулирано от нас около споменатите вече селца. Megane RS е пълноценен автомобил за експлоатация всеки Божи ден, с него може да карате децата си на училище, да пазарувате, отзад спокойно могат да пътуват хора с нормални размери, багажникът е достатъчно голям, а цветът на колата и не само той няма как да ви остави незабелязани в трафика. Megane RS е добил по-агресивно излъчване в сравнение с досегашната топ версия на модела – GT, като е по-нисък с 5 мм, но пък стъпката му е станала по-широка – 40 мм отпред и 35 мм отзад.
Технологии на борда
И като стана дума за Megane GT, при Megane RS се появява еволюция на системата 4Control, т.е 4 завиващи колела, дебютирала при третото поколение на Laguna преди десетина години. Логиката е следната – при по-ниска скорост задните колела завиват в посока, обратна на предните, а при по-висока – в същата посока. В различните режими на каране това се случва при различна скорост – до 60 км/ч при неутрален режим и при 100 км/ч в режим Race. Първите усещания от действията на 4Control може да ви се видят малко особени, но първият обратен завой ще ви убеди в предимствата й, а след кратка адаптация ще откриете, че тази система помага за по-високата скорост в завоите.
Не можем да пропуснем въпроса с еволюцията на EDC трансмисията, като тук, за щастие, новините са добри. Кутията вече реагира много по-адекватно, предавките се сменят бързо, при подходящи обороти и изобщо проблемите от миналото са забравени. Такива компромиси винаги са трудни, но в Renault Sport са намерили елегантен и успешен начин да излязат от затруднението. Компромис, защото RS версиите на моделите трябва да печелят нови клиенти за марката, които също искат да карат по-спортни коли. Но част от тях не могат или не искат да използват механична кутия и компанията е принудена да прибегне до автоматик (в случая EDC), за да не загуби точно тези клиенти. Има и още по-добра новина – новият Megane RS ще се предлага и с 6-степенна механична кутия, но за нея след малко, когато стигнем до пистата „Херес”.
Последно за EDC трансмисията – превключването на предавките във възходящ и низходящ ред е впечатляващо бързо, а синхронизирането с работата на мотора подпомага по много приятен начин управляемостта на колата на спирането и влизането в завоите. Но не всичко е идеално и сега слабото място са перцата за превключване на предавките – ходът им е твърде мек и са закрепени на кормилната колона, не на самия волан.
На пистата
„Херес” е интересно трасе, с две дълги прави, където трудно стигаш до 6-а, но пък си на 190 км/ч, хубави и някои доста дълги завои, добре видими точки за спиране и като цяло, място, където можеш да си изкараш страхотно.
А Megane RS влага много усилия, за да се случи това. Естествено, на пистата получаваме коли с механична трансмисия и възможност да потърсим отговори на още въпроси – дали наистина работата на шасито и окачването е толкова добра, колкото казват инженерите и как ще се представи моторът тук? И в двата случая резултатите надминават очакванията ми.
Нещо много важно, което ми направи впечатление по селските пътища в режим Sport – шасито и окачването наистина реагират страхотно. Не стигнахме до топ режима Race заради трафика и притеснителното количество чичковци с трактори, които редовно изскачаха на пътя от близките ниви и лозя. На пистата добрите ми впечатления се потвърждават, като точното спиране, завиване и впечатляващо ускорение се повтарят, но вече на по-високо ниво и с други скорости. Ограничителят на оборотите се включва на 7000 об/мин, като преди това получаваш сигнал, че е време да превключиш на по-горна предавка, но щеше да е още по-добре, ако водачът разполага с още 1000 об/мин. И като стана дума за ускорение, то веднага трябва да отбележим и работата на спирачките Brembo – постоянно и предвидимо представяне, като в началото на хода на педала като че ли има повече чувствителност, но след това спирането напълно съответства на натиска, който упражняваш върху педала. Така че и тук нещата се случват лесно и предвидимо.
Още акценти
Новият Megane RS има страхотен потенциал, така че ще пишем още доста за този автомобил, но сега трябва да отбележим още някои акценти. Тук е налице система за лаунч контрол, която осигурява максимално ефективно потегляне. При Megane GT е безсмислена, но при Megane RS е точно на мястото си, тъй като мощността е по-голяма.
При развитието на колата в Renault Sport са тествали адаптивни амортисьори, но са се отказали от тях в полза на добавянето на още един хидравличен амортисьор („амортисьор в амортисьора”) в долната част на раменете на окачването. При Clio RS това решение, заето директно от ралитата, присъства само отпред, но при Megane RS е се използва и при четирите колела. А ефективността му през годините се е доказала, все пак французите го използваха за първи път при Clio RS през 2005 година във версията Trophy.
Версията Cup, която заедно със Sport, излизат първи на пазара, получава и диференциал с ограничено приплъзване тип Torsen, който замества досегашния механичен GKN диференциал. Отделно от това версията Cup е с 10% по-твърди пружини, 19-цолови лети джанти и нови спирачни апарати, които са олекотени с 3,6 кг. А, да и спирачните дискове са 355-милиметрови. Размер, който рядко ще срещнете в ежедневието.
И накрая
Megane RS има всички шансове да отговори подобаващо на претендентите да засенчат неговия предшественик. Сегментът на хотхечовете в този клас е много интересен – тук присъстват Honda Civic Type R. VW Golf GTI, Peugeot 308 GTi, а отскоро и Hyundai i30 N. Все мощни автомобили с предно предаване – нещо, което като че ли скоро ще е отживелица. А и Ford Focus RS беше препозициониран, след като получи задвижване 4х4. Тези амбициозни автомобили обещават интересна пазарна битка и много положителни емоции за феновете им. Точно както се надявахме и при Megane RS се убедихме, че е така.
Георги Иванов, списание Autoclub.bg