Новите технически правила спасиха световния рали шампионат (WRC), който се беше запътил към сериозна криза по време на доминацията на Volkswagen. За щастие, през 2017 година феновете изгледаха много интересен сезон, в който победи взеха пилоти на всичките четири тима, а титлите отидоха при най-постоянните – Себастиен Ожие и M-Sport, които победиха големите заводски тимове на Hyundai, Toyota и Citroen.
Сезон 2018 носи много надежди на почитателите на ралитата, а битката се подновява през януари с класиката „Монте Карло”.
Какво обаче ще ни донесе близкото бъдеще, като се има предвид, че промоутърът на шампионата търси начин да увеличи стартовете от 13 на 16, за да отговори на нарасналия интерес към рали битките. Едно е сигурно – когато се появят нови ралита, то те ще са извън Европа.
Пример за това е най-новият кандидат за място в календара на WRC – рали „Чили”, което ще се проведе седмица преди рали „Аржентина” и това му издание ще е решаващо дали надпреварата ще попадне в световния шампионат през 2019 година. Според организаторите, като тук мнението им се споделя и от промоутъра на шампионата, състезанието, чийто отсечки са високо в Андите и са позиционирани около град Консепсион, може да стане една от най-интересните надпревари в календара на WRC.
В основата на кандидатурата на Чили са организаторите на местния шампионат Mobil Rally, които смятат, че са готови за състезание от най-висок ранг.
В Азия има друг сериозен кандидат за място в календара на световния рали шампионат – рали „Япония”. За последно Япония приема кръг от WRC през 2010 година. Сега кандидатурата на състезанието се подкрепя активно от Toyota, но мястото ще е ново – преди състезанието се организираше на остров Хокайдо, а сега етапите ще са на територията на най-големия японски остров – Хоншу. Център на ралито ще е град Тойота и според Томи Макинен, състезанието има сериозен шанс да е кръг от WRC през 2019 г.
Разрастването на календара обаче означава допълнителна финансова тежест за участниците в световния шампионат. Затова и промоутърът предлага „орязването” на традиционния формат на ралитата и свиването им в два дни. Според информация на промоутъра, някои ралита вече са поискали да се вместят в новия формат, а през 2010 година рали „Финландия” показа, че той може да бъде успешен.
Формулата е следната – тимовете прекарват по-малко време на мястото, където е ралито и така всяко състезание им струва по-малко. Така трябва да бъдат спестени пари за две допълнителни ралита – най-вероятно споменатите по-горе стартове в Чили и Япония. Засега обаче от страна на заводските тимове няма коментари за евентуалното свиване на формата на ралитата. Единственото изключение е Томи Макинен, който го подкрепи от името на Toyota.
През сезон 2018 календарът на WRC включва 13 ралита, като в световния шампионат се завръща Турция с ралито в Мармарис.
Сезон 2018:
Монте Карло – 25-28 януари
Швеция – 15-18 февруари
Мексико – 8-11 март
Корсика – 5-8 април
Аржентина – 26-29 април
Португалия – 17-20 май
Италия/Сардиния – 7-10 юни
Финландия – 26-29 юли
Германия – 16-19 август
Турция – 13-16 септември
Уелс/Великобритания – 4-7 октомври
Испания/Каталуня – 25-28 октомври
Австралия – 15-18 ноември