10.10.2024

Помните ли Лийна Гейд?

Феновете на състезанията за издръжливост едва ли някога ще забравят Лийна Гейд – първата дама, спечелила „24 часа на Льо Ман” като състезателен инженер през 2011 година. Лийна си припомни пред списание Motor Sport битката на Audi с Peugeot през 2011 година, спечелена от нейния екипаж с аванс от 13 секунди на финала. След 24-часова битка.

През 2011-а състезанието в Льо Ман беше белязано от няколко тежки катастрофи, а победата беше за прототипа на Audi с №2 на борда. Екипажът с №2 Андре Лотерер, Марсел Фаслер и Беноа Трелюе спечелиха преди това и квалификацията, но всички в Audi, както и специалистите и феновете бяха наясно, че те са третият екип на Audi и от другите два прототипа R18 TDI се очаква много повече.

2011 г. е първият пълен сезон на Гейд като състезателен инженер в Audi. Началото е дадено след случайна среща с главния инженер на тима Хаудън Хейнс. Тя работи като негов асистент и се представя отлично. А когато се отваря позиция за състезателен инженер, Лийна получава подкрепата на пилотите за мястото.

„Бяхме правили тестове, но не бяхме работили много заедно и още не се познавахме добре – припомня си Лийна. – Ния бяхме третата кола на Audi през 2011 година и пилотите ни бяха реалисти относно това, което ще се очаква от нас в хода на състезанието.”

Но надпреварата се разви по интересен начин – първо Алън Макниш беше ударен от Ferrari от GT категорията и излетя в предпазните стени, където прототипът му почти се разпадна след удара. След това друго Ferrari от GT класовете удари и Майк Рокенфелер – още една драматична катастрофа, извадила от състезанието втори прототип на Audi. Алън и Майк се отърваха невредими, но екипажът на R18 TDI с номер 2 остана сам срещу четирите 908 HDI на Peugeot, които се бореха за победата.

Преследването на пистата беше много оспорвано, станаха няколко смени на лидерството, като авансът на водача нито веднъж не надхвърли половин минута. И последните обиколки трябваше да решат всичко, като Симон Пажено за Peugeot и Лотерер спряха заедно в боксовете. С допълнението, че Андре трябваше да докара колата със спадаща гума, което щеше да забави допълнително зареждането с гориво и смяната на гуми.

„На прякото тв предаване се виждаше как механиците в боксовете на Peugeot се подхилкваха и се поздравяваха. Те мислеха, че всичко е приключило – спомня си Лийна. – Но ние се справихме много бързо с гумите и колата ни излезе от бокса с аванс от 5, 6 или 7 секунди и с нови гуми. Погледнах отново екрана, физиономиите в боксовете на Peugeot започнаха да се променят. Авансът ни веднага започна да се увеличава. След това момчетата от Peugeot започнаха да плачат, а аз се смеех. Много незряло от моя страна.

„Когато №2 пресече финала аз се обърнах към екипа в бокса и всички плачеха, не можех да разбера защо. Аз осъзнавах какво се случва, знаех, че ще стигнем до финала без проблеми. Около мен всички повтаряха: „О, Господи, разликата беше толкова малка”. Е, според мен, 13 секунди са много, дори и след 24 часа.”

След успеха през 2011 година Гейд получава по-важна роля в състезателната програма на Audi и работи за победите през 2012 и 2014-а, след като което напуска тима. Сега Гейд е състезателен инженер в Multimatic в IMSA и е президент на GT комисията на ФИА.

Коментари

Коментар

Реклама

This function has been disabled for Autosport Bulgaria.