Знаете ли кой е Дик Бенетс? Ако отговорът ви е положителен, то може би този текст няма да ви е много интересен. Ако обаче чувате за първи път името на основателя на West Surrey Racing, то се пригответе за една страхотна моторспорт история.
С какво е по-специален Дик Бенетс? Причините за това са много, но една от тях се набива на очи: новозеландецът може да се похвали, че е бил шеф на тима във Формула 3, за който са карали Айртон Сена, а след това и Мика Хакинен. Не е зле, нали? Затова и WSR и Бенетс са сред легендите на британската Формула 3.
И така, кой от двамата – Сена или Хакинен, е бил по-добър зад волана на автомобил от Формула 3?
„О, Господи, това е труден въпрос – отговори Бенетс на въпроса, зададен от Ед Фостър от списание MotorSport. – По отношение на техническата информация, която осигуряваше за колата, Сена печели. Но ако говорим за чистия талант, избирам Мика. Той можеше да кара на три колела и пак да е много бърз. В началото на кариерата му във Формула 3 той не се справяше много добре с осигуряването на информация за инженерите, но след като веднъж се научиш да разбираш какво обяснява, нещата тръгваха. По това време ги нямаше сложните електронни системи за събиране на информация за поведението на колата, пилотът трябваше да дава много информация.
„Като че ли Айртон мислеше повече, беше по-напрегнат от Мико. И двамата бяха фантастични пилоти, но подхождаха по различен начин към битките на пистата.”
През 1990 година Мика печели 9 победи от 17 старта в британската Формула 3 и завършва сезона на първо място. През 1990 WSR има трима пилоти в британската Формула 3, но най-близо до Хакинен е друг финландец – Мика Сало, който кара за Alan Docking Racing и остава на 23 точки от бъдещия двукратен световен шампион във Формула 1.
По това време Хакинен вече е подкрепян от тютюневата марка Marlboro, но тя не може да се рекламира във Великобритания и затова в WSR решават да участват с Мика в три състезания в Европа, за да видят как ще се справи младия финландец срещу континенталните си съперници, а и в тези стартове могат да брандират колата му с цветовете на спонсора.
Първият старт е кръг от италианската Формула 3 на „Имола”, а Мика трябва да свиква с нови гуми – от Avon той минава на Michelin, а Бенетс и екипът му се чудят как да настроят най-добре колата му спрямо новите сликове.
„Всеки пилот имаше право на 10 гуми за целия състезателен уикенд и ние ги използвахме много внимателно, бяхме изградили стратегия как да работим с гумите – разказва Бенетс. – В уикенда участваха 43 пилоти, 40 от които караха италианските болиди Dallara, повечето от тях с мотори на Alfa Romeo. Нашият мотор беше Mugen-Honda, така че и в това отношение бяхме по-различни. Мика, аз и другият ни инженер направихме няколко обиколки на пистата с колата ни под наем и се разбрахме как трябва да настроим болида на Хакинен.
Хакинен печели първата квалификация като използва само един комплект гуми в нея.
„Италианците направо се паникьосаха – допълва с усмивка Бенетс. – Ние се появихме отникъде и изскочихме на първо място. Всички те караха с малко аеродинамично притискане, но в квалификацията е важно да си бърз в завоите, затова те видяха как са настроени нашите крила и започнаха да добавят още притискане. Мика също се паникьоса леко, но аз му казах: „Не се притеснявай, сега те ще използват втория си комплект гуми за втората квалификация. Ние ще си седим тук, ще гледаме внимателно и няма да пипаме втория ни комплект сликове, ще ги запазим за състезанието в неделя.”
Хакинен прави точно това, излиза на пистата набързо, колкото да „разтърка” гумите, после се прибира в бокса. Чак в края на втората квалификация Мика е изместен от първото място и остава втори.
„В неделя сутринта сложихме на колата новия комплект гуми и в последната тренировка преди старта отново бяхме най-бързи. Италианците пак се паникьосаха. Виждах ги как клатеха глави и съм сигурен, че си мислеха: „Как е възможно да дойде този тим на нова писта за пилота, да карат с шаси Ralt и двигател Honda и да са толкова бързи?”
Това обаче далеч не е всичко. Проблемите започват преди старта.
„Италианците ни подхванаха на техническия преглед – разказва Бенетс. – Коланите не отговарят на изискванията, пожарогасителят не отговаря на изискванията. За три или четири часа разглобиха напълно колата ни. За щастие с нас беше и представителят на Ralt за Италия, който много ни помогна в превода при разправията с техническите комисари. Накрая всички се убедиха, че отговаряме на всички технически изисквания. Що се отнася до състезанието – Мика нямаше никакви проблеми и го спечели с лекота. Така човекът от Phillip Morris, който беше с нас записа червена точка за Хакинен.”
Следващото състезание е финалният кръг от германската Формула 3 на „Хокенхайм”, писта, на която никой от WSR не е стъпвал.
„Поискахме съвет от друг отбор за предавателните числа на скоростната кутия и те ни подхлъзнаха жестоко – разказва Бенетс. – Предавателните числа бяха меко казано неподходящи, колата стоеше много твърда в шиканите и отгоре на всичко и двигателят прекъсваше. Вече се бяхме притеснили сериозно, а в петък вечер Мика завърши 22-и от 28 пилоти.
„При нас дойдоха няколко германски журналисти и ни казаха: „Нали британските шампиони във Формула 3 уж са по-добри?” Аз им отвърнах: „Всичко е наред, трябва само да решим няколко проблема.
„С нас имахме едно резервно шаси и свалихме всяка една част от електрическата система на тази кола. Сменихме всичко, трябваше да оправим прекъсването на двигателя. Освен това сменихме пружините, предавателните числа и в събота сутринта изкарахме Мика на пистата с вече карани гуми. Той се върна в бокса доволен, тъй като моторът вече не прекъсваше. Наблизо седеше Михаел Шумахер, който през 1990 доминира в германската Формула 3 и ни гледаше със скръстени ръце. Той вече беше показал най-добре време в квалификацията, а до края на втората сесия оставаха около 20 минути.
„Мика се върна отново в бокса и каза: „Сега колата се държи много по-добре в шиканите, предавателните числа са точни, слагайте новите гуми”. Сложихме и бум – първо място на стартовата решетка. Шумахер се върна на пистата, излетя от трасето и изобщо не успя да се доближи до времето ни.
„После при нас дойде човекът на Phillip Morris, който отговаряше за бюджета на Marlboro и ни каза следното: „Искам Мика да пресече финала още преди Шумахер да е излязъл от секцията „Стадиона”. Казах му: „По дяволите, Греъм, това ще е трудно, но ще се пробваме”. И Мика го направи – финишира 5 секунди пред Шумахер.
„Третият старт от европейската ни програма трябваше да е на „Маникур” във Франция, но от Phillip Morris ни казаха: „Видяхме достатъчно, доказахте каквото трябваше.” Но бяха два много забавни уикенда, много забавни.”
И това далеч не е цялата история, както знаете Хакинен и Шумахер се срещат по-късно същата година в Гран при на Макао, където Михаел удря Мика докато той е начело и финландецът отпада…