В неделя не само Формула 1, а целият свят на моторните спортове отбеляза с огромна тъга смъртта на легендарния сър Франк Уилямс, който почина на 79 години. Сър Франк е основател и дългогодишен шеф на най-успешния частен тим в историята на Формула 1 с общо 16 световни титли при пилотите и конструкторите. Но влиянието му стига и до други дисциплини – Дейвид Еванс от Dirtfish припомни за приноса му към създаването на една легендите сред рали автомобилите от група Б. Разбира се, става въпрос за британската гордост MG Metro 6R4.
Датата е 7 февруари 1983 година – Франк Уилямс и техническият директор на Williams участват в презентацията на автомобил, носещ името „Прототип LC8”. Представянето е в завода на Austin Rover в Каули, но автомобилът всъщност е създаден в Дидкот, където е базата на Williams Grand Prix Engineering.
Начело на проекта е моторспорт директорът на Austin Rover Джон Дейвънпорт, някогашният навигатор вече е рали легенда и успява да убеди шефовете на Williams, че екипът им може да помогне на ръководената от него програма.
„По това време Leyland беше спонсор на Williams – пояснява Дейвънпорт. – А Leyland беше собственик на MG. В края на 1980 година Williams бяха на тестове на френската писта „Пол Рикар”. Ние работехме по развитието на няколко наши състезателни коли, така че също бяхме на пистата.
„Говорих с Патрик Хед за проекта Metro и той демонстрира интерес. Два месеца по-късно вече бях в Дидкот и заедно с Патрик и Франк вече обсъждахме идеята.”
Първоначално идеята за протипа Metro VHPD (Very High Performance Derivative) е колата да е с двигател отпред и задно предаване. Но малко по-късно се появява Audi Quattro и целият проект е ревизиран.
„Патрик Хед каза: „Като така и така сме се захванали сериозно, защо не направим колата 4х4х?” Аз не бях сигурен, че това е възможно – припомня си Дейвънпорт. – По това време все още не бяхме напълно убедени, че формулата 4х4 ще е успешна, но постепенно ставаше ясно, че това е бъдещето.”
Първите два прототипа на рали боеца, станал известен като MG Metro 6R4, са готови през 1983 година. В Williams бързо разбират, че рали колите също имат нужда от аеродинамика – така 6R4 се сдобива с преден спойлер и задно крило. И двата елемента идват директно от гамата аеродинамични компоненти, тествани от Williams, а задното крило дори е използвано и на автомобил от Формула 1, но малко по-рано.
По това време Williams вече работи с Honda, а японците са партньор и на Austin Rover. Сделката на Франк Уилямс е за доставка на V6 турбо мотори за болида FW09 във Формула 1. Дейвънпорт се надява, че MG Metro 6R4 също ще се окаже подходящ за този двигател, но това не се случва. Затова състезателният мотор е разработен на базата на V8 мотора на Rover, от който са „отрязани” два цилиндъра.
MG Metro 6R4 дебютира в рали „РАК” – британския кръг от световния шампионат (днешното рали „Великобритания”) като Тони Понд стига до подиума. 6R4 има потенциал за развитие, но самият автомобил остава недоразвит, тъй като колите от група Б са забранени в края на 1986 година.