септември 20, 2021

Хорнър: Волф може да опре до нашите мотори

Създаването и развитието на програмата за задвижващи системи на Red Bull във Формула 1 е една от големите теми на сезон 2021. Естествено, тя ще бъде базирана на програмата на Honda, тъй като японците напускат световния шампионат в края на тази година, а в медиите редовно се появяват информации за поредните инженери, привлечени от Red Bull.

Шефът на Red Bull Racing Кристиан Хорнър сподели пред Autocar перспективите пред новото подразделение за задвижващи системи в Милтън Кийнс.

„Ние сме много взискателен клиент. Винаги плащаме навреме, но искаме да получаваме най-доброто, което често създава дискомфорт у партньорите ни – обясни Хорнър. – Като разбрахме, че не можем да си купим най-добрите задвижващи системи, решихме да си ги правим сами.

„Така се подредиха обстоятелствата. В последните две години имаме прекрасни отношения с Honda, но те решиха да напуснат спорта. Не ни се искаше да се връщаме в ролята на клиент на някой доставчик на задвижващи системи. Това за нас щеше да е компромис, който не искаме да правим. Затова и взехме смелото решение да създадем собствено подразделение за задвижващи системи, но в Red Bull никога не се плашим от смели решения.

„Това решение стана възможно след замразяването на двигателите, договорено през февруари с помощта на ФИА. От Honda много ни помогнаха, като ни позволиха да използваме интелектуалната собственост на тяхната задвижваща система, но нашата цел е друга. Ние искаме да създадем собствен екип специалисти по двигатели, които да разработят задвижваща система от следващото поколение за сезон 2025 или 2026, когато ще се промени техническият реграмент. Затова и сега наемаме нови хора и искаме да работим с най-добрите.

„Тези, които идват при нас, вярват в нашата програма. Това не е сляпа вяра, те виждат какво сме постигнали в спорта. Нашата база е на 50 километра от Бриксуърт, така че новите ни колеги, идващи от Mercedes, няма да се местят, децата им ще останат в същото училище, а те ще започнат работа по интересен проект от нулата.

„В първите две години този проект ще е много скъп, но след това ще влязат в сила правила за ограничения на цените на задвижващите системи. Сега се обсъжда бюджет в размер на 50 милиона долара за изследвания и разработки, което е напълно осъществимо.

„Какво искаме да видим в новия регламент? Аз искам 5-литрови V12 мотори, които да работят на много високи обороти, но се съмнявам, че те ще намерят място в новите технически правила. Ще получим доработена версия на сегашния технически регламент, като моторите ще станат по-екологични и ефективни и също така – по-шумни.

„Собственото производство на двигатели ще ни избави от една сериозна слабост в нашия проект, която беше проблем до появата на Honda. Досега ние не контролирахме съдбата си, зависехме от доставчиците на двигатели. А сега ще сме много полезни на Формула 1 и Liberty Media, тъй като ако се наложи може да доставяме двигатели на други отбори. Ние можем да сме независим доставчик на двигатели.

„Имаме нужда от конкурентна задвижваща система и избрахме единствения верен път, за да я имаме. В Mercedes не искаха да ни доставят задвижващи системи, в Renault – също и ние нямахме избор. Надявам се, че Тото Волф ще съжалява за решението си. Може би един ден и той ще опре до нашите мотори!”

Всъщност като клиент на Renault – както преди началото на новата турбо ера, така и в нейния ход, Red Bull се наложиха като капризен и неблагодарен клиент. Когато Себастиан Фетел и тимът спечелиха по четири поредни световни титли, приносът на Renault беше сериозно неглижиран. А когато французите имаха проблеми с агрегата си на старта на турбо ерата, Хорнър, доктор Марко и Фетел по цял ден се оплакваха от тези трудности. Въпреки че Дениъл Рикардо спечели три победи през 2014 година, а Бърни Екълстоун публично направи забележка на Фетел, че с постоянните си оплаквания от работата на Renault започва да вреди на имиджа на спорта. В Renault приеха с облекчение края на договора си с Red Bull, а съюзът на бившите шампиони с Honda, които пък изкараха кошмарен период с McLaren, вече дава резултати и Макс Верстапен се бори за световната титла.

Коментари

Коментар

Реклама

This function has been disabled for Autosport Bulgaria.