Откъде да започнем, когато трябва да направим обобщение на постиженията и отдадеността на Ауди през последните 17 сезона в състезанията за издръжливост?
Това е една доста трудна задача. Истинските епохи са голяма рядкост в моторните спортове, но от тяхното стартиране на програмата през 1999 до днешни дни, Ауди Спорт са истински титан в една от най-тежките и трудни дисциплини.
Скромен произход
Шест години преди дебюта на Ауди в Льо Ман, те решиха да възложат своята международна моторспорт програма на един непознат за всички австриец на име доктор Волфганг Улрих.
Първоначално тяхната кампания беше скромна, но успешна с участие в различни Супер Туринг кампании и няколко титли в европейски шампионати с Франк Биела ( Франция 1993 и Великобритания 1996) и Емануел Пиро ( Италия 1994-95 и Германия 1996).
Една от най-тежките задачи в началото на кариерата на доктор Улрих е да убеди бордът на компанията да не прекратява напълно спортната програма на Ауди, след икономическите проблеми на производителя в началото на 90-те.
Той успява да убеди борда и от скромното начало в Супер Туринг програмите дойде планът за масирано въвличане в Льо Ман сериите.
Началото на ендуранс ерата на Ауди започва в едно малко село на име Ленвад на север от Норич, Великобритания. Там е сглобено и произведено шасито на име R8C. Първото шаси на Ауди реално е братовчед на R8R шасито на Далара, но с открит кокпит.
Бившият тим, работил с Тойота (ТОМ), който по-късно е преименуван на Racing Technology Norfolk (RTN), запазва своя автоклав, както и пълния си капацитет за производство на шасита и компоненти от композитни материали.
Това е перфектната локация за развитие на програмата на Ауди, като в самото й начало никой не е очаквал че ще продължи цели 17 години.
За да си достатъчно успешен в този тип състезания трябва да имаш и опит, така доктор Волфганг Улрих решава да ползва услугите на „оракула“ в ендуранс състезанията Рейнхолд Йост и неговия екип. По онова време Йост Рейсинг имат зад гърбът си четири победи в Льо Ман с шасита на Порше и TWR (1984, 1985, 1996 и 1997).
Така първото участие на Ауди през 1999 бе факт, като представянето им е на средно ниво. Шасито, с което участват Ричард Лойд и Джон Уикхам от името на Ауди Великобритания, получава повреда в скоростната кутия и не успява да стигне до финала за разлика от двойка открити шасита R8R, които завършват на трета и четвърта позиция.
Опитът и данните от тази надпревара са от изключителна важност за екипа, като тяхната цел е да спечелят Льо Ман през 2000 година.
Стартът на ерата Ауди
От една страна улеснени от оттеглянето на БМВ, Тойота, Мерцедес и Нисан, новото шаси на Ауди на име R8 и тимът превземат всичко година преди новия век.
Една смазваща победа с три автомобила, заемащи челната тройка е било просто началото. С идването на Ауди в ендуранс състезанията те променят революционно спорта, като една от първите им невиждани до тогава концепции е конструирането на задния отсек на колите, което оставя опитните наблюдатели в Льо Ман с отворени уста. Благодарение на тази технология от Ауди могат да сменят скоростна кутия, задно окачване и полуоските в рамките на няколко минути.
През 2001 и 2002 Ауди отново побеждават в Льо Ман, отърсвайки се от злощастния инцидент по време на тестове на пистата Лаузицринг, където загива Микеле Алборето.
През 2003 от Ауди не взимат участие в Льо Ман, като тази година се превръща в годината на Бентли и тяхното шаси Speed 8. Така братовчедите на Ауди развалят техния опит за доминация в началото на века.
Бентли също са част от групата на Фолксваген, като голяма част от тяхната победа в Льо Ман се дължи именно на Ауди, които предоставят техните служители и съоръжения на братовчедите си.
Въпреки оттеглянето на Ауди от Льо Ман доктор Улрих продължава да поддържа клиентска програма с R8, като благодарение на Team Goh и Champion Racing подсигурява за инглощадци четвърта и пета победа на пистата Сарт в следващите сезони срещу отбори като Пескароло, Дом и Зитек.
Войната на дизелите
Докато програмата на Ауди е изцяло насочена към клиентски нужди в ендуранс шампионатите, доктор Волфганг Улрих и неговият екип, включително и специалистът по двигатели и истински визионер Улрих Барецки, работят по доста радикалната промяна върху имиджа на двигатели, работещи с дизелово гориво.
Идеята за използването на дизелови агрегати в моторните спортове почти не съществува докато Ауди не стартираха в Льо Ман през 2006 с два прототипа, наречени R10 оборудвани с чисто нов турбодизелов двигател. Както и през 2000, новият дизайн на марката побеждава в началото на сезона в Себринг и след това триумфира в Льо Ман.
В края на дизеловата ера се породи изключително силна конкуренция на Льо Ман в лицето на Пежо. Френският производител бе първият истински съперник на инглощадци от 1999 година насам.
Една от само трите загуби на Льо Ман за Ауди идва през 2009, когато шасито с име R15 не успява да отговари на темпото на доста по-добре подготвения прототип на Пежо – 908. Така за пръв път от цялото десетилетие, нито Ауди, нито поддържана от компанията програма не успява да триумфира в Льо Ман. Изминават цели седем година преди Ауди отново да усети горчивия вкус на загубата.
С преработена аеродинамика и по-добър баланс с гумите на Мишлен, новото шаси R15 Plus записва перфектната победа за Ауди през 2010, като всичките прототипи на Пежо записват поредица повреди.
Нажежаването на конкуренцията
С дебюта на шасито R18 със закрит кокпит през 2011 бяхме свидетели на едно от най-драматичните състезания в историята на Льо Ман, след като от Ауди останаха само с един автомобил след доста сериозни инциденти от страна на Алън Макниш и Майк Рокенфелер.
Един от най-емблематичните моменти в тази надпревара бе излитането от трасето на Макниш.
Андре Лотерер, Беноа Трелюе и Марсел Фаслер записаха първата от трите си победи, докато Пежо се бореха с всички сили да ги догонят. Новото поколение пилоти, подпомагани от вече легендарния им инженер Лина Гейд записаха една от победите с най-малка разлика в историята на спорта, финиширайки с 13 секунди аванс.
През 2012, Ауди отново излизат с иновативно решение, като решават да вземат участие с невиждана до сега хибридна технология, позволяваща да използва четирите колела за предаване на мощността на пистата. През 2012, инглощадци взимат участие в ендуранс шампионата с четири коли, два прототипа на име R18 e-tron Quattro и два прототипа R18 Ultra.
В типичният за марката стил иновационните им прототипи записват поредната победа за Ауди на Льо Ман, като през 2013 и 2014 продължават в същият дух, възпирайки всички надежди на новите им конкуренти от Тойота.
През 2014 започва нова златна ера за ендуранс надпреварите със завръщането на Порше. През тази година Ауди вече държат две последователни световни титли в новосъздадения Световен шампионат за издръжливост на ФИА (WEC).
След тринадесет победи от петнадесет старта, през 2015 от Ауди отпускат хватката върху своите братовчеди от Порше, които триумфират в WEC и защитават успешно титлата си през настоящия сезон.
Наследство
Vorsrpung duch Technik (Прогрес чрез технология) е корпоративният слоган на Ауди през 1982. Тази фраза се превръща в една от най-успешните, използвани някога в автомобилната индустрия, олицетворявайки напълно колосалното постижение на Ауди в състезанията за издръжливост през изминалите почти две десетилетия.
Ауди постигнаха доста повече от 13 победи на Льо Ман, 11 победи в 12-те часа на Себринг, две световни титли, седем титли в американските серии Льо Ман и девет победи в Малкия Льо Ман.
Героите в програмата на Ауди са многобройни, но е едно е сигурно, те донесоха на моторните спортове невиждана технология и желание за успех, което ще се превърне в заветът на Ауди за следващите поколения моторспорт дейци.