ноември 28, 2020

Ще напусне ли Рон Денис McLaren?

Рон Денис отрича, че ще напусне McLaren в края на годината

Шефът на тима от Формула 1 McLaren Рон Денис ще напусне тима в края на годината, когато изтича договорът му. Според списание Autosport, Денис ще напусне и постовете на президент и главен изпълнителен директор в McLaren Group.

Евентуалното напускане на 69-годишният Денис ще сложи край на присъствието му във Формула 1 като шеф на отбор, което стартира през 1980 година. Ако Рон си тръгне McLaren Technology Group остава без главен изпълнителен директор, а под шапката на тази група са McLaren Racing, McLaren Marketing и McLaren Applied Technologies.

Другата голяма компания, която ръководи Денис – автомобилният производител McLaren Automotive, няма да бъде засегната от промените на върха на McLaren Technology Group.

Напускането на Денис ще отбележи кулминацията на 2-годишната задкулисна битка в McLaren, която стартира със завръщането на британеца като главен изпълнителен директор на групата през януари 2014 година.

42-ml000012_1

По това време Денис, който притежава 25% от акциите в групата, планираше да купи контролния пакет – чрез откупуване на дела от 50 процента, който принадлежи на държавния фонд на Бахрейн Mumtalakat. Плановете на Денис включваха и откупуване на дела на дългогодишния му съдружник Мансур Ойех, който също притежава 25%.

Причината за предстоящото напускане моге да се търси във факта, че Денис не се е справил със сроковете, в които е трябвало да намери финансиране за покупката на тези акции.

„Рон Денис категорично заявява в отговор на вашето питане, че няма да напусне компанията – заяви говорител на McLaren пред Autosport. – Нещо повече, той остава президент и главен изпълнителен директор на McLaren Technology Group и запазва дела си от 25%, толкова колкото има и Мансур Ойех.

technology-group-video-thumbnail

„Много пъти в последните десетилетия акционерите в McLaren са обсъждали потенциални сделки с акции на компанията и Рон и Мансур винаги са участвали активно в тези дискусии. Сега се случва нещо подобно.

„Но няма да е коректно да разкриваме каквито и да е подробности за тези дискусии, които са поверителни и се водят зад закрити врата.”

По-рано тази година Денис заяви пред списание F1 Racing, че „няма намерение да се отказва” и дори обясни, че вече е измислил какво ще пише на надгробния му паметник.

„Първо мислех надписът да е: „Тук лежи един успешен предприемач”, след това реших да е „Тук лежи човек с безкрайна амбиция, който беше успешен предприемач”.

Рон Денис се превърна в символа на McLaren от началото на 80-те години, когато той и партньорите му купиха закъсалия тим от Теди Майер и Тайлър Аликзандър.

Гордън Копък, Теди Майерс, Рон Денис и модел на McLaren MP4
Гордън Копък, Теди Майер, Рон Денис и модел на McLaren MP4/1

По това време тимът на Денис Project Four вече е спечелил успехи във Формула 2 и Формула 3 и се ползва с подкрепата на популярната марка цигари Marlboro, като Philip Morris осигурява пари и за покупката на McLaren.

Денис наема изгряващата звезда сред дизайнерите на състезателни автомобили Джон Барнард, който създава революционния МР4/1 – болид за Формула 1 с монокок от фиброкарбон. Първата победа идва още през 1981 – Джон Уотсън печели Гран при на Великобритания.

MP4/1 - Творението на Джон Барнард,болид с монокок от фиброкарбон.
MP4/1 – jворението на Джон Барнард, болид с монокок от фиброкарбон.

През 1984 Денис вече разполага с всичко необходимо, за да триумфира във Формула 1: Барнард, Ален Прост, Ники Лауда, двигателите TAG-Porsche и парите на Marlboro.

Лауда печели титлата през 1984, а Прост – през 1985 и 1986. McLaren взима титлите при конструкторите през 1984 и 1985.

Рон Денис, Ники Лауда и Ален Прост на пистата Есторил в Португалия
Рон Денис, Ники Лауда и Ален Прост на пистата Ещорил в Португалия през 1984

Докато Денис е начело на тима McLaren взима седем световни титли при конструкторите във Формула 1: през 1984, 1985, 1988, 1989, 1990 1991 и 1998, както и 10 титли при пилотите с Ники Лауда (1984), Ален Прост (1985, 1986, 1989), Айртон Сена (1988, 1990, 1991), Мика Хакинен (1998, 1999) и Люис Хамилтън през 2008.

Преходът към моторите Honda за сезон 1988, като тогава идва и Сена, осигуряват най-впечатляващата доминация в историята на Формула 1 – 15 победи от 16 състезания.

Коментари

Коментар

Реклама

This function has been disabled for Autosport Bulgaria.