08.10.2024

5 години по-късно: В Red Bull още нямат разумно обяснение за Малайзия 2013

Бившият пилот на Red Bull Марк Уебър съживи темата за неизпълнението на заповедите от бокса от някогашния му съотборник Себастиан Фетел в Гран при на Малайзия 2013 и последвалият скандал, кръстен на нареждането „Мулти 21”.

Преди 5 години Фетел не спази нарежданията от бокса и атакува Уебър, който беше намалил оборотите на мотора си и очакваше, че съотборникът му няма да го атакува след вторите спирания в бокса. Фетел обаче тръгна да го изпреварва и успя да му открадне победата. След това шефовете на Red Bull станаха за смях на цял свят с нелепите си обяснения за Фетел, който беше освиркван от публиката до началото на следващия сезон.

Уебър събуди историята в интервю за Autoweek, като даде да се разбере, че е преглътнал огорчението от 2013 година.

„Първо, ние вече сме доста добри приятели, сега си говорим добре със Себастиан, няма останала горчивина – призна Уебър, който напусна Red Bull и Формула 1 в края на 2013, като информира шефовете си за това часове преди Porsche да го обяви за свой заводски пилот, поставяйки ги в неудобно положение да се чудят какво да обясняват на репортерите. – Дали аз навремето бях ангел? Не. Дали Себ беше ангел? Не. Борехме се с всякакви средства, като изключим това се опитаме да отровим храната на другия. Битка без да крием амбициите си. Но това е Формула 1. Така трябва да бъде.”

Естествено, Уебър беше помолен да коментира и заповедта Мулти 21, дошла от бокса, но така и останала неизпълнена.

„Това беше съобщение, което указваше в какъв ред трябваше да финишират колите, №2 трябваше да е пред №1. Мулти 21 е начинът, по който контролирахме финала на състезанието, това беше дискутирано преди състезанието и беше перфектно структуриран сценарий от гледна точка на тима.

„Казахме, ок, състезаваме се до втория стоп, на пълна газ, всеки за себе си… ако покрием 80% от състезателната дистанция и все още сме в добра форма, тогава приключваме с надбягването, трябва да направим това, тъй като това беше в интерес на тима. И честно казано, всичко вървеше перфектно до момента, в който Себ малко игнорира всичко това.”

Последвалите обяснения и на Кристиан Хорнър, 5 години след инцидента, показват, че шефът на тима и до днес няма разумно обяснение за скандала, както и за поведението на Фетел и на шефовете на отбора след случката в Малайзия.

„По това време на Марк му беше много трудно да приеме случилото се, мисля, че ако сега погледне назад, в перспектива, честно казано, ще разбере, че Себастиан просто беше по-бърз – обясни Хорнър. – Затова и тогава Марк използваше всичко на негово разположение да влезе под кожата на Себ.

„Като отбор се стараехме да поддържаме открита политика, но тогава, както и сега, все едно срещу теб лети ракета и ситуацията става все по-зле и по-зле.

„Кулминацията може би беше в края на 2012 година, когато Себастиан се бореше с Алонсо за титлата, а Марк го притисна към стената на боксовете на старта на състезанието в Бразилия. Това стана в състезанието, което трябваше да реши шампионата, в резултат на това притискане Бруно Сена удари отзад Фетел и го завъртя. Себастиан беше много ядосан заради това.”

Когато стигна до състезанието в Малайзия през 2013 година Хорнър предложи своята версия.

„След Бразилия имаше махмурлук, последствия, които доведоха до случилото се в Малайзия, буквално две състезания по-късно, разделени от четири или пет месеца.

„В тази ситуация Марк беше отпред, а Себастиан с нови гуми в колата зад него. Гумите бяха доста лесни за увреждане, ние им казахме да запазят позициите и Себастиан си е помислил: „Майната ти”.

Според Хорнър, случката в Малайзия е била „100 процента разплата” от страна на германеца, който дори си признал това по време на брифинга на тима преди следващото състезание. Хорнър допълни картинката от този брифинг с допълнението, че сбирката е била „изключително напрегната”.

Инцидентът в Малайзия и провалът на Red Bull в управлението на двамата пилоти на тима предизвика намери отзвук в пресата в цял свят, след което, както знаете, стартираха освиркванията по адрес на Фетел, а Хорнър разкажа, че му се е наложило да дава обяснения дори пред кралица Елизабет.

Шефът на Red Bull получил покана за обяд при кралицата и принц Филип и там му се наложило да разяснява какво означава Мулти 21 и защо австралийският пилот на Red Bull е толкова ядосан на германския пилот на тима. Тези обяснения дошли след нарочен въпрос на кралицата по темата.

И въпреки този височайши интерес, и до днес в Red Bull нямат смислено обяснение за провала на тима по отношение налагането на заповеди от бокса и мениджмънта на пилотите. Думите на Хорнър от днес, в подкаста на f1.com, са поредното доказателство за това.

Коментари

Коментар

Реклама

This function has been disabled for Autosport Bulgaria.