Появата на Себастиан Фетел в базата на Aston Martin, както и изчезващата му коса се оказаха интересна тема за феновете. На малко по-заден план обаче остава финансовото състояние на компанията, което не се е подобрило особено в последните месеци.
Основен акционер в британския автомобилен производител и тима от Формула 1 е Лорънс Строл и групата инвеститори, които той доведе, като те се възползваха от предишния крах на акциите на Aston Martin, за да придобият контрол над компанията. А тимът във Формула 1 е добре познатият Racing Point, който стана собственост на канадския милиардер след края на ерата на Вижай Малия.
А промените в курса на акциите на Aston Martin едва ли действат окуражаващо на евентуалните инвеститори. Не беше толкова отдавна, когато цената им беше 19 лири, което означаваше пазарна капитализация около 4,3 милиарда лири. През 2019 акциите поевтиняха до 10 паунда, а през есента на същата година курсът им спадна допълнително, тъй като компанията обяви, че очаква сериозно свиване на приходите и печалбата. През 2020 година удари коронавирус пандемията и състоянието на Aston Martin се влоши, което позволи на Строл и компания да сложат ръка на компанията. Тази седмица цените на акциите на Aston Martin стигнаха 1,85 лири, а издаването на нови акции закрепи пазарната капитализация на 2,13 милиарда лири.
Дълговете на Aston Martin са сериозни – около 1,2 милиарда лири, но според много независими анализатори, ако компанията се продава сега, то цената й ще е около 4 милиарда лири.
В сряда сутринта на китайския сайт East Money се появи информация, че китайският гигант BYD се готви да придобие Aston Martin, като китайците приемат оценката от 4,1 милиарда лири на компанията.
Освен автомобили, BYD произвежда и зареждащи се батерии, като всъщност това производство беше първото за фирмата, а днес BYD е производител №1 в света на зареждащи се батерии. През 2020 BYD купи Tsinchuan Automobile Company, с което производствената гама на гиганта вече включва електромобили, plug-in хибриди и класически автомобили, основно с бензинови двигатели. През май BYD обяви плановете си да стъпи на пазара в Европа с един SUV и гама търговски модели – основно ванове и малки камиони.
Още нещо – BYD (абревиатура на Build Your Dreams за всички извън Китай) има смесено предприятие с Daimler за производство на луксозни електромобили под марката Denza. А Daimler ще притежава 20% в Aston Martin през 2023 година, като този дял ще е готов след завършване на сделката за доставка на двигатели за британската компания.
Интересното е, че в началото на 2020 друг китайски гигант – Geely, както и производителят на батерии CATL също имаха амбиции да купят Aston Martin, но загубиха битката срещу консорциума, воден от Лорънс Строл. Оттогава насам компанията демонстрира, че се търси правилния курс, но преките надежди за по-добро близко бъдеще са свързани с модела Aston Martin DBX – първият SUV в историята на марката.
А Строл-старши лично наложи другите големи промени – Aston Martin се отказа от проекта си за участие в Льо Ман и световния шампионат за издръжливост и се насочи към Формула 1, където ще има свой заводски тим (Racing Point, да), а електрификацията и електромобилите бяха отложени за след няколко годин.
Но очакванията за китайското бъдеще на класическата британска марка се базират на информация на East Money, засега други източници не са дали индикации, че се подготвя такава голяма сделка.