ноември 12, 2019

Renault държи ключа към пазара на пилоти

През тази година на няколко пъти ни се струваше, че за сезон 2017 ще станем свидетели на сериозно разместване на пилотите във Формула 1. Нещо, което феновете явно искат.
Но се случва точно обратното. Нито един от петте топ отбора: Mercedes, Ferrari, Red Bull, Williams и Force India няма да промени пилотите си, като правим изключението, че това може да не важи за тима на Вижай Малия. Без промени най-вероятно ще е и при Toro Rosso, Sauber и McLaren.

Но феновете чакат търпеливо, тъй като са наясно, че скоро ще стигнем до края на договорите на някои от най-силните пилоти във Формула 1. Новите контракти, сключени през 2016 за 2017 са подчинени на минималния риск и подсилването на отборите: Mercedes преподписа с Нико Розберг, Ferrari сключи договор с Кими Райконен за още една година, а в Red Bull положиха сериозни усилия, за да бетонират Макс Верстапен като партньор на Дениъл Рикардо.

Но въпреки всичко, за догодина има още доста интересни места. Те не са сигурни, но съществуват като възможност: едно в McLaren, може би две в Williams, едно в Toro Rosso, едно във Force India и едно в Haas. В същото време е напълно логично да очакваме, че в Renault, Manor и Sauber ще се освободят по две места.

20160731190521-9710a580

И въпреки че Renault далеч не е най-силният тим през този сезон, отборът на автомобилния гигант привлича интереса на огромно количество пилоти за следващия сезон.
Кризата в Lotus беше толкова сериозна, че завръщането на Renault във Формула 1 се оказа доста по-трудно от очакваното и Кевин Магнусен и Джолиън Палмър имат общо едно класиране в Топ 10. Но Renault е отбор с огромен потенциал и това е най-ценното тук. Става въпрос за заводски отбор със сериозни ресурси, в които работят хора, които са наясно как се стига до върха на Формула 1.
Ако помните, предишното завръщане на Renault в световния шампионат се разви по сходен сценарий. През 2002 година шефовете на бившия отбор на Benetton решиха да заложат на изгряващата звезда Фернандо Алонсо за сметка на Дженсън Бътън. Рискът се оправда с двете титли на испанеца през 2005 и 2006 г.

Кевин и Джолиън вече обявиха, че искат да останат в тима и за догодина, като обясняват, че доброто им каране не може да бъде отличено заради слабата кола.
Но Renault привлече интереса на някои доста по-силни пилоти, които също могат да доведат пари със себе си.

Списъкът с кандидатите за догодина се води от Серхио Перес от Force India и Валтери Ботас от Williams. Същият Ботас, за когото във Ferrari бяха готови да платят трансферна сума като за футболист, но след това сделката се разпадна.

jm1631jy157

За Перес и Ботас моментът е много важен за развитието на кариерите им. Ако останат в настоящите си тимове и заложат на познатото и сигурното, те могат да станат част от провала им или просто да продължат да тъпчат на едно и също място. От друга страна, ако приемат риска на Renault, един ден може да са световни шампиони или поне единият от тях.

Перес дебютира във Формула 1 през 2011, а в последните 12 месеца цената му постоянно се покачва. Мексиканецът кара за трети пореден сезон за Force India, а миналата година той и тимът постигнаха най-добрите си постижения в световния шампионат – Серхио завърши девети при пилотите, а отборът на 5-о място при конструкторите. През 2016 нещата се развиват още по-добре – Перес излезе от сянката на Нико Хюлкенблерг, качи се на подиума в Монако и Азербайджан, а Force India упорито топи аванса на Williams в битката за 4-ото място при конструкторите.

В същото време репутацията на Ботас започва да страда от влошаването на формата на Williams. Британският тим не успява да поддържа темпото от предишните две години, когато завърши на трето място при конструкторите. И да не забравяме, че Ботас остава пилотът с най-добро класиране през 2016, който все още няма сигурност за това къде ще кара през 2017.

Перес успя да заличи негативите от ужасния за него сезон в McLaren през 2013 година, а интересът на Renault към него е в резултат на усилията, които той влага в работата си с Force India от 2014 насам. Вижай Малия вече на няколко пъти обяви, че Перес има договор с тима и за догодина, но истината е, че посоката на развитието на кариерата на Серхио ще се реши от неговите спонсори, като тази група става все по-сериозна – като бройка и като финансови възможности.

WW2I5993

Ботас не може да осигури толкова солидна спонсорска подкрепа, но уменията на финландеца зад волана се ценят много високо – Валтери е бърз, стабилен и вече има опит, така че може да бъде много полезен на Renault, това е безспорно.

Интересното е, че най-вероятно Перес и Ботас ще се борят за едно свободно място през 2017, тъй като другото най-вероятно е запазено за талантливия младок Естебан Окон. Окон е собственост на Mercedes, но двете компании се разбират отлично, когато става въпрос за развитието на кариерата му. Сега Окон ще е титуляр в Manor до края на годината и ако се представи добре спрямо Паскал Верлайн, то титулярното място в Renault за догодина ще му е осигурено.

А и най-вероятно сте обърнали внимание на изказванията на Сирил Абитбул от последните дни, в които той акцентира на това, че Renault трябва да „отгледа своя Себастиан Фетел”, а не да инвестира милиони, за да купи готов световен шампион. Въпреки, че и евентуалното откупуване на Окон от Mercedes няма да е евтино.

WH7I9976

В същото време в Williams са готови да задържат Ботас за още една година и най-вероятно Дженсън Бътън, ако напусне McLaren, ще смени Фелипе Маса. Ако Ботас остане и Бътън пристигне, битката за това кой да е №1 в британския тим обещава да е много интересна. А и може би вече дойде време за пенсия на Фелипе Маса.
Оли Барстоу

Коментари

Коментар

Реклама

Be the first to comment

Leave a Reply