Toyota се завърна в световния рали шампионат за началото на сезон 2017 с Yaris WRC и още във втория старт на колата – „Швеция”, Яри-Мати Латвала донесе първата победа на Yaris и тима на Томи Макинен. През 2018 Toyota спечели титлата при конструкторите, а целта за тази година е и първото място при пилотите.
Toyota е една от най-успешните марки в историята на световния рали шампионат и сега е удобен момент да се върнем към шестте най-успешни рали автомобили на компанията. Може би в края на 2019 към тях ще се присъедини и Yaris WRC. Естествено, рали легендите на Toyota са се появили благодарение на ТТЕ в Кьолн и Ове Андерсон.
Toyota Corolla Levin TE27
Легендарният днес тим ТТЕ (Toyota Team Europe) е основан през февруари 1975 година. Шест месеца по-късно ТТЕ нанася първия си голям удар и печели първата си победа. Това става факт на финала на рали „1000 езера” (днешното „Финландия”), пилот е местната звезда Хану Микола, а колата е Toyota Corolla Levin TE27. Това е началото на легендата.
Toyota Celica Twin Cam Turbo
Юха Канкунен, който остава в историята на WRC с 4 световни титли и 23 победи, дебютира в рали „Сафари” през 1985 година като пилот на ТТЕ. Младият финландец, който е навършил 26 години броени дни преди старта в Найроби, вече има зад гърба си 7 старта с Toyota Celica Twin Cam Turbo. Предстои му да участва в най-тежкото рали в календара на световния шампионат, но той разчита на най-надеждния автомобил по това време, който трябва да се справи с изтощителните отсечки в 3-дневното състезание. По това време Celica е само с един двигателен мост, освен това е и по-тежка от по-леките и по-мощни чудовища от група В на Peugeot и Audi. Но Celica се оказва най-подходящата кола за „Сафари” и Канкунен печели победата. Успехът му е допълнен от съотборника му Бьорн Валдегард, който завършва втори.
Toyota Celica GT-Four ST165
За сезон 1988 в световния рали шампионат Toyota представя Celica ST165 със задвижване 4х4 – първият автомобил от семейството на Celica, спечелил победи в WRC. Първата победа обаче идва едва във втората половина на 1989 година – Юха Канкунен побеждава в рали „Австралия”. Най-големият успех за ST165 записва Карлос Сайнц, който през 1990 година печели първата си световна титла с 4 победи.
Toyota Celica GT-Four ST185
За сезон 1991 Канкунен напуска и печели титлата с Lancia, но за 1992 TTE подготвя нов автомобил – Celica GT-Four ST185. Новата кола се оказва успешна – Сайнц печели втората си световна титла, а през 1993 Канкунен, който се връща в Toyota, също става световен шампион. Успешната серия на ST185 продължава Дидие Ориол, който през 1994 печели единствената си световна титла в последния сезон за колата.
Toyota Celica GT-Four ST205 WRC
ST205 се появява в края на 1994, но кариерата на колата продължава твърде кратко – на рали „Каталуня” техническите комисари откриват, че рестрикторите на турбините на заводските коли не отговарят на правилата, а пилотите на тима Юха Канкунен, Дидие Ориол и Армин Шварц губят точките си за сезона, като по това време Канкунен участва в битката за титлата. Toyota и ТТЕ са извадени за една година от световния шампионат, а ST205 поема към частните тимове.
Toyota Corolla WRC
Преди появата на Yaris WRC, Corolla WRC е последният заводски рали автомобил на японския гигант. Дебютът на Corolla WRC е на рали „Финландия” през 1997, а в края на 1998 Карлос Сайнц остава на неколкостотин метра от финала на последната отсечка на рали „Великобритания” и изпуска третата си световна титла. Все пак, той и Дидие Ориол осигуряват титлата при конструкторите за Toyota през 1999 година. В края на сезона Toyota напуска световния шампионат, но Corolla WRC се състезава успешно още няколко години, вече в ръцете на пилоти на различни частни тимове.