Валтери Ботас пропусна съотборника си Люис Хамилтън в Mercedes в Гран при на Испания и британецът, който беше с по-нови гуми, спечели третата си победа за сезона.
Преди това от бокса помолиха Валтери да не задържа Хамилтън, който беше минал на стратегия с два бокса и бързо застигаше Ботас, за да продължи преследването на водача Макс Верстапен. Нямахме възможност да чуем цялата радио комуникация между Ботас и бокса, но е факт, че Валтери забави пропускането и най-вероятно е имало съпротива от негова страна на тази заповед от бокса.
Всъщност Хамилтън кара зад Валтери около половин обиколка и след това го изпревари в завой №10, но това определено не беше сред най-добре изпълнените пропускания в историята на съвместната работа на съотборници във Формула 1.
След финала Ботас обясни, че е можел да пусне по-рано Хамилтън напред, но не го е направил заради собствените си амбиции в състезанието. От своя страна Хамилтън коментира, че не е знаел за заповедта към Ботас и е мислил, че двамата се борят за позиция на пистата и Валтери не го пропуска напред.
Шефът на Mercedes Тото Волф пък обясни, че щял да е „по-критичен” към Валтери, ако заради това Хамилтън беше изпуснал победата.
Дали тази съпротива на Ботас трябва да притеснява Mercedes, който допълни, че „не е във Формула 1, за да пропуска другите напред”? В тази половин обиколка, която Хамилтън прекара зад него, Ботас можеше на няколко пъти да пропусне Люис напред без да губи никакво време, но явно демонстративно реши да не го прави. На финала Люис спечели победата и зараждащият се скандал с Ботас беше потушен. Но щеше да се получи много интересна ситуация ако Mercedes бяха загубили срещу Red Bull заради неизпълнение на заповед от бокса от страна на Ботас. Досега Mercedes не са се оказвали в блатото, наречено „заповеди от бокса”, в което вече затънаха Red Bull и Ferrari и което роди някои от най-големите скандали в историята на двата тима. Интересното е, че в тези случаи важна роля имаше Себастиан Фетел.
Волф и Хамилтън решиха да не отдават голямо значение на темата след финала, но тя може да се окаже много важна, ако Валтери изведнъж реши да не сътрудничи на Люис. И ако това се окаже последната му година в тима, едва ли някой ще успее да го накара да се върне в предишната си роля на послушен помощник. Волф трябва да намери начин, за да се убеди, че Ботас ще прави това, което тимът очаква от него.
Споменът от скандално непрофесионалния подход на Ferrari към Кими Райконен и Себастиан Фетел в хода на Гран при Италия през 2018 г. е все още твърде свеж. Тогава финландецът отказа да помага на Фетел, след като в деня, в който спечели квалификацията, разбра, че за следващия сезон мястото му ще заеме Шарл Льоклер.
Преди уикенда в Испания Волф и Ботас отхвърлиха спекулациите в британските медии, че Валтери ще бъде освободен в средата на сезона от Джордж Ръсел. Сега тези слухове най-вероятно ще бъдат подхранени.
В същото време трябва да отбележим, че Ботас изпълни заповедите от бокса, само малко се забави. И пусна Хамилтън напред в модифицирания завой №10, където в хода на цялото състезание не стана нито едно изпреварване, само това пропускане.
Може би случката от Испания не беше заредена с достатъчно драматизъм, за да разберем какво смята да прави Ботас оттук нататък и как в Mercedes ще се справят с тази ситуация. Но това ще се види ясно в скоро време, ако се окажем в ситуация, в която Ботас е начело и получи заповед да пропусне Хамилтън напред. Тогава ще разберем дали наистина времето на Валтери като пилот на Mercedes изтича.