Даниел Попов и Ангел Башкехайов (Peugeot 208 Rally4) се оказаха една от приятните изненади в хода на 51-ото издание на рали „България”. Двамата записаха много силно състезание, успяха да стигнат до 3-ото място в генералното класиране, а на финала завършиха 4-и, като победиха екипажи с доста по-силни автомобили.
Това представяне се оказа отличен край на паузата за Дани като участник в българския рали шампионат, за който той и Ангел бяха класирани 3-и. И естествено с това класиране дойде и първото място сред автомобилите с един двигателен мост и победа в клас RC4.
Предлагаме ви впечатленията на пилота от рали „България”, специално за autosport.bg – кое е било важно, интересно и трудно за него и навигатора му. Получи се повече от интересен разказ.
„Скоро не ми е било така притеснено преди състезание, както през изминалата седмица – обясни Даниел Попов. – Дългата пауза без стартове за мен, непознатата кола и желанието да сме по-бързи от конкурентите ни въпреки всичко това, ми сви корема преди старта. Откриването обаче ме разсея от мислите ми – страхотна атмосфера, много фенове, приятели. Не си спомням скоро такова начало на състезание.
„Събота сутрин застанахме на старта на първата отсечка с пулс до тавана. Точно след първия завой обаче всичко утихна – чувствах се супер уверен в себе си, в колата и в записките ни с Ангел. Постигнахме добро време със солидна разлика пред вторите в класа. Когато стигнахме до отсечките около Шумен се почувствах вкъщи.
„Участвал съм 3 пъти като пилот и веднъж като навигатор на тези отсечки, за разлика от предните две, които виждах за пръв път. Това ми позволи да се фокусирам изцяло върху новата кола. 208 Rally4 се управлява много по-спокойно от предишното 208 R2.
„Големият диапазон, в който работи двигателят, я правят по-лесна в по-бавните завои. Не мога да кажа, че има някаква сериозна разлика в окачването и поведението на двата автомобила, но със сигурност Rally4 разполага с повече мощност и това се усеща.
„Единствения по-особен момент при новата кола са бавните завои с ниско сцепление или фракция. С големия въртящ момент трябва да си доста прецизен в подаването на газ, тъй като много лесно колата започва да буксува и предницата отива там, където не искаш да бъде.
„Имахме предимството да познаваме добре отсечките, чувствахме се добре в колата, забавлявахме се и всичко вървеше естествено. Без да го целим, във всички етапи над Шумен до момента постигахме времена в топ 3 след Миро и Жоро и Марти и Здравко. В един момент това ни изведе пред турския екипаж Сойлу/Динчер с далеч по-бързата Fabia Rally2, а преднината ни следващата кола с предно предаване вече наближаваше 2 минути.
„Докато се подготвяхме за старт за последен път над Шумен, заваля дъжд точно като бяхме на часовата контрола за етапа. Разполагахме с две гуми за мокро, но те бяха в багажника. Бяхме ги приготвили евентуално за далечния етап до Девня, където по прогноза се очакваше дъжд. В този момент обаче колата седеше на 4 гуми за сухо и то най-твърдата опция.
„Още от старта заваля сериозен порой, чистачките не смогваха да избутат водата. Вече ни бе ясно, че няма как да се борим за третото място, тъй като конкурентите ни стартираха доста преди нас и бяха преминали през голяма част от отсечката на сухо. Предвид и голямата ни преднина в класа, най-разумно бе да намалим сериозно темпото и да се върнем здрави във Варна.
„Неделният ден също започна с дъжд. За пръв път имах възможността да карам с гуми за мокро. Темпото отново бе съобразено с преднината ни и не поемахме излишни рискове. Въпреки това допуснах няколко глупави грешки. Като споменах гуми – за разлика от последните години, тази за пръв път използваме Pirelli. Също нещо ново за мен, с което мисля, че бързо свикнах. В сравнение с Michelin, гумата на Pirelli започва да работи още от първите завои, но пък Michelin дава доста по-постоянно представяне в хода на цялата отсечка. В бързите завои Pirelli малко изненадващо понякога загубва сцепление, докато Michelin е по-предвидима. Но разликата е много малка, обратно на разликата в цената на едната и другата гума, което си личи и навсякъде по Европа – масово всички отбори преминаха към Pirelli.
„Облаците изчезнаха и се радвахме на слънце в последните три отсечки. Направихма стегнато каране с прилично темпо, дори увеличихме леко преднината си.
„В крайна сметка, завършихме на първа позиция при колите с предно предаване, трето място от българските екипажи и четвърти в генералното класиране.
„Peugeot 208 Rally4 има голям потенциал, който все още не мога да използвам. Аз имам да изчиствам и подобрявам пилотирането си. Но въпреки това, бих казал, че направихме едно много добро състезание. Натискахме там, където трябваше и карахме разумно, когато имаше неоправдан риск. Усещам, че съм станал още по-разумен и контролирахме умно ралито си. Може би за това за пръв път не бях извикан за награждаване на джуниър пилоти : )”
Снимки: рали „България”