Бившият пилот на Lotus във Формула 1 Джони Дъмфрис е починал днес на 62 години, потвърди семейството на британеца. За феновете на моторните спортове Джони е победител в Льо Ман през 1988 с Jaguar, шампион в британската Формула 3 през 1984 и съотборник на Айртон Сена в Lotus през 1986 г.
Истинското му име е Джон Колъм Крайтън-Стюарт, 7-ят маркиз на Бют, а след като сложи край на състезателната си кариера Джони си избра името Джон Бют. От семейството му потвърдиха, че Дъмфрис е починал след кратко боледуване, ден след 61-я рожден на покойния Сена.
Джони си избира името Джони Дъмфрис още в началото на неговата моторспорт кариера, тъй като не иска в света на моторните спортове да е известен с аристократичния си произход и семейното богатство.
В семейството първият по-сериозен пилот е чичото на Джони – Чарли Крайтън-Стюарт, който кара в малките формули през 60-те години и по това време е част от компанията на Пиърс Къридж и Франк Уилямс.
Джони започва като шофьор на бус и общ работник в Williams в началото на 80-те и само Франк и още няколко човека в тима знаят истинската му самоличност. През 1983 той вече кара в британската Формула 3, но е засенчен от титаничния двубой за титлата между Айртон Сена и Мартин Брандъл, но когато през 1984 те вече не са част от шампионата Дъмфрис печели 10 победи в 17 кръга. Тогава той каза за тима на Дейв Прайс, подкрепян от BP. Същата година Прайс и Дъмфрис се пробват и в европейската Формула 3, където Джони завършва 2-и, победен от Иван Капели, но пък изпреварва Герхард Бергер.
За сезон 1985 Дъмфрис е вече във Формула 3000, но кампанията е разочарована, като той успява да стане тестпилот на Ferrari. Пробивът му във Формула 1 изглежда обречен от самото начало. Lotus го наема за сезон 1986 като съотборник на Сена.
Основният спонсор на тима по това време JPS предпочита британски пилот, но Сена налага известното на всички вето на Дерек Уоруик, като се мотивира с това, че Lotus няма да има възможността да поддържа два болида, които да се борят в челото. В крайна сметка Сена и JPS се разбират, че Дъмфрис е подходящ за Lotus.
Болидите от средата на 80-те години с мощност над 1400 к.с. в квалификационен режим и впечатляваща турбо дупка са изключително трудни за каране и Дъмфрис бързо осъзнава, че не е подготвен за Формула 1. Скоро след това приема ролята на втори пилот на Сена, а най-доброто му класиране е 5-о място в Унгария. В края на сезона Джони и освободен, тъй като идва нов доставчик на двигатели Honda, а японците държат Сатору Накаджима да е съотборник на Сена.
Дъмфрис е нает от Том Уокиншоу, за да кара за Jaguar в Льо Ман и печели легендарната надпревара през 1988 в екипаж с Ян Ламерс и Анди Уолъс. По-късно в световния шампионат за издръжливост кара за Sauber и Toyota, но в началото на 90-те години се оттегля от спорта, за да се занимава със семейния бизнес, основно управление и имоти и да се отдаде на другата си страст – рисуването.