02.12.2024

Ейдриън Нюи разказва как три пъти е отказал на Ferrari

Ейдриън Нюи

Техническият директор на Red Bull Ейдриън Нюи вече си е спечелил слава на гений на дизайна във Формула 1. И през годините всеки един от големите отбори се е опитвал да го привлече, но успелите са малцина. Наскоро Нюи издаде биографична книга „How to build a car”, в която разказва за кариерата си в моторните спортове, както и за трите опита на италианците да го наемат. Които, както знаем са завършили неуспешно. И не трябва да забравяме и проваления опит на Jaguar да го измъкне от McLaren.

Нюи е най-успешният дизайнер на автомобили в историята на Формула 1, като негови болиди са печелили титли за Williams, McLaren и Red Bull.

„На три пъти бях много близо до това да премина във Ferrari – обясни Нюи пред Sky Sports. – Първо, още докато работех в IndyCar, във Ferrari бяха решили да направят автомобил за американския шампионат и ми предложиха да стана главен дизайнер на проекта, но прецених, че това няма да е правилното решение и им отказах.

„След това нещата станаха доста по-сериозни, Жан Тод ми предложи да стана технически директор на Ferrari през 1996 година – допълни Нюи. – Към този момент можех да избирам дали да остана в Williams или да премина в McLaren или Ferrari.

„Мислих доста по въпроса, но тогава съвсем скоро бях създал семейство и затова реших, че искам да остана във Великобритания.”

Интересното е, че ако през 1996-а Нюи е бил приел втората оферта на Скудерията, то той е щял да затвори пътя на Рос Браун към Маранело. Рос премина във Ferrari през 1997 година и зае поста технически директор, а с него тимът спечели шест световни титли при конструкторите за девет години.

Най-атрактивната оферта от италианците обаче идва през 2014 година. Тогава Нюи вече има зад гърба си четири поредни световни титли с Red Bull, но тимът изпитва трудности с двигателя на Renault в началото на новата турбо ера. Нюи разказва за това предложение в книгата си, като описва отношението към него като към „филмова звезда”, а финансовите параметри на проектосделката са определени като „абсурдно щедри”. Всъщност, от Ferrari му предлагат над два пъти по-голяма заплата от тази, която той получава в Red Bull, като по същото време дизайнерът преговаря и с Mercedes, но отказва и на тях.

„Още в началото на годината стана ясно, че Renault изостава сериозно от Mercedes по отношение на новите двигатели, като имаше и изоставане спрямо Ferrari, а на хоризонта нямаше изгледи това да се подобри – обясни Нюи. – Струваше ни се, че в Renault нямат желание да инвестират още пари, за да решат проблемите си, това беше депресиращо и притеснително за нас.

„Аз бях в трудна позиция. Не исках да напускам Red Bull, тъй като смятам този тим за свой дом и съм сериозно ангажиран с развитието на отбора от самото начало заедно с Кристиан Хорнър, който успя да го изгради от останките от Jaguar до това, което е днес.

„Не исках да напускам, но също така не исках да съм в позиция, в която трябваше да действаме с едната ни ръка, завързана зад гърба – става въпрос за двигателите, естествено.

„Решението беше трудно. Ferrari ми направиха невероятна оферта, много примамлива, заради това прекарах доста безсънни нощи преди да реша какво да направя. В крайна сметка реших, че ще допусна грешка ако напусна Red Bull.”

Нюи говори и за тримата пилоти, с които е искал да работи във Формула 1, но не е имал тази възможност.

„Със сигурност, първият е Михаел Шумахер – призна дизайнерът. – Той е страхотен пилот, от най-висока класа, но за нас винаги е бил най-важният враг.

„Срамота е, че допусна имиджът му да пострада от някои негови некоректни изпълнения на пистата, но предполагам, че не е успял да обуздае амбицията си в тези моменти.

„След това идва Фернандо Алонсо. На няколко пъти бях близо до това да работя с него, но не се получи. Още един пилот от най-висока класа. Кой би предположил в края на 2007, че той ще си остане само с две световни титли?

„И Люис Хамилтън. Първите му сезони вървяха с върхове и спадове, но според мен, 2017 беше най-силният му сезон във Формула 1. Направи много силен сезон. Нямаше много слаби състезания, знаеше къде да се бори за нещо повече и кога да отстъпи позиция, за да не поеме излишен риск и да отпадне.”

Коментари

Коментар

Реклама

This function has been disabled for Autosport Bulgaria.