05.12.2024

Защо и Латвала описваше отсечки в Португалия?

В световния рали шампионат много рядко може да се види шеф на заводски отбор, който да участва в официалното описване на етапите на състезанието. Но шефът на заводския тим на Toyota Яри-Мати Латвала направи точно това в Португалия и „завръщането” му към ежедневието на пилотите се оказа добро решение.

Елфин Еванс спечели в Португалия първата си победа в WRC за този сезон и с нея се изкачи на второ място в класирането, само на 2 точки от лидера – неговият съотборник в Toyota и настоящ световен шампион Себастиен Ожие.

Латвала потвърди, че е участвал в опознаването и описването на етап №16 – „Фелгуейраш” (9,18 км) – първата отсечка в неделя, която по-късно през деня се кара още веднъж.

„Да, карах специално този етап по време на опознаването – коментира след финала на рали „Португалия” Латвала. – Това е много трудна отсечка, нова е, има много спускания и слепи завои, технични завои на тесен път и макадамът там е много хлъзгав. Това е един от тези етапи, в които ако имаш увереност и атакуваш сериозно, можеш да направиш разлика, да вземеш аванс.

„В неделя сутринта видях времената на първата контрола. Елфин караше страхотно, много силно представяне. След този етап, стратегията ти за състезанието, ако водиш, позволява да върнеш леко газта и да го контролираш по-лесно.

„Имах и леки притеснения, че с тази скорост Елфин може да има проблеми с това да се задържи на пътя, но се оказа, че няма проблем.”

Защо точно 16-ата отсечка е направила толкова сериозно впечатление на Латвала? Или просто е била предварително набелязана като етап, в който Toyota ще атакува – без значение дали пилотите на финландеца са в ролята на лидери или догонващи. Но събраната от Латвала информация също е била важна за битката на Еванс.

В събота вечерта след супер специалния етап в Порто авансът на Еванс беше 10,7 секунди, като той загуби 5,7 секунди спрямо Дани Сордо на хлъзгавия паваж по улиците на града. И петте неделни отсечки изглеждаха като трудно изпитание с оглед темпото на Сордо и Hyundai и скромния аванс на уелсеца.

Също в събота вечерта шефът на Hyundai Андреа Адамо заяви, че Сордо трябва да спечели рали „Португалия”, тъй като разполага с най-бързия автомобил в колоната. А и с разлика от малко под 11 секунди, повече от логично беше, че испанецът ще се бори докрай за първото място.

В 16-та отсечка обаче Еванс и навигаторът му Скот Мартин доказаха, че стратегията на Адамо и Сордо няма да проработи. В тези малко над 9 километра Еванс победи Сордо с 9,6 секунди, т.е. с 1 секунда на километър и почти удвои аванса си от края на съботния ден. Така атаката на Дани беше обезсилена още преди да е започнала.

При второто минаване на „Фигуейраш”, вече като предпоследен етап (№19) в програмата на рали „Португалия”, Еванс отново бе най-бърз и пак победи Сордо, но този път с 4,2 секунди. За да може да стартира в пауър стейджа – „Фафе 2” (11,18 км) с аванс от 26,2 секунди. Това на практика означаваше, че Сордо е приключил с реалистичните шансове да се бори за първото място, ако Еванс няма технически проблеми в последния етап или не допусне някоя фрапантна грешка преди финала.

Така че следващият път, когато видим Латвала да участва в опознаването на някоя от отсечките в WRC, то ще сме сигурни, че този етап ще е много важен за пилотите на Toyota.

Коментари

Коментар

Реклама

This function has been disabled for Autosport Bulgaria.