След края на сезон 2020 в световния рали шампионат Томи Макинен вече няма да е шеф на заводския тим на Toyota в надпреварата. Тази новина, която дойде броени дни след финала на рали „Турция”, в което Елфин Еванс записа втората си победа за годината в световния рали шампионат и излезе начело в класирането, се оказа сериозна изненада. Миналата година Ойт Танак спечели титлата с Toyota, но напусна и отиде в Hyundai, а сега първите две позиции в подреждането са за Еванс и Себастиен Ожие, като асовете на Hyundai Танак и Тиери Нювил изостават.
Според официалното съобщение, Toyota Gazoo Racing Europe – компанията, базирана в Кьолн, ще поеме контрола над рали програмата, ръководена досега от Макинен, като развитието й ще върви успоредно с програмата на Toyota в световния шампионат за издръжливост и Льо Ман, където японската компания взе трета поредна победа в неделя.
Някои неща няма да се променят – рали тимът ще продължи да работи в две бази – в Юваскила ще остане отделът за изследване и развитие, т.е работата по подобряването и развитието на колите, а самото им сглобяване, ревизии и т.н ще продължат да се правят в другата база в Талин, Естония. И двете бази вече са купени от Toyota, което означава, че тук се крие част от финансовата компенсация за това, че Томи ще се раздели с любимото си творение.
4-кратният световен рали шампион ще продължи да работи с Toyota, но вече като съветник на Toyota Motor Corporation, като ще поеме новата си роля от януари.
Самият Макинен заяви, че работата му в тима е приключила.
„Целта на проекта Toyota WRC беше да рестартираме рали активностите на компанията по един ефективен начин, което е възможно с гъвкава организация, т.е малка компания – обясни финландецът. – Щастлив съм да обявя, че тази цел е постигната и сега идва ред на нови предизвикателство с Toyota. Искам да благодаря на президента на Toyota Акио Тойода за това, че ми се довери за този проект и ни подкрепя напълно докато постигнем целите, които си бяхме поставили заедно. Нямам търпение да продължа да работя с него, за да създадем бъдещето на Toyota в моторните спортове.”
Тойода върна комплиментите на Томи, като отново демонстрира доверието си към него.
„Едва след срещата си с Томи бях сигурен, че Toyota може да се върне в световния рали шампионат – обясни Тойода. – С негова помощ печелим световни титли. И с негова помощ създадохме и GR Yaris – спортен модел със задвижване 4х4. Ще очакваме от него съвети не само как да печелим състезания, но и как да произвеждаме все по-добри автомобили. Не се променя и фактът, че той остава мой инструктор по пилотиране.”
Макинен има основна роля Toyota да се върне в ралитата, като успехите на тази програма се впечатляващи. В едва второто рали на Yaris WRC Яри-Мати Латвала спечели рали „Швеция” през 2017 година, а в първото състезание на колата – в Монте Карло, се качи на подиума. През 2018 Toyota спечели световната титла при конструкторите, а през миналата година и тази при пилотите с Танак.