Малко изненадващо тимът на Hyundai в световния рали шампионат обяви вчера, че основните пилоти Тиери Нювил и Ойт Танак са подписали „нови, дългосрочни” договори и остават в Алценау за обозримото бъдеще.
От една страна, след като големите шефове на Hyundai в Сеул потвърдиха, че корейската марка остава част от WRC и за новата хибридна ера в развитието на спорта, то беше логично да се очаква, че Андреа Адамо ще се опита да задържи двамата си пилоти, които карат с пълна програма. От друга страна обаче, имаше сериозни очаквания, че Hyundai и поне Танак ще са важни фигури на пазара за пилоти за догодина, тъй като много договори изтичат в края на 2021 година.
Всъщност беше лесно да се прогнозира, че Нювил ще остане в Hyundai. Белгиецът кара за корейската марка от 2014 г., т.е. откакто компанията се завърна в WRC. Тиери се радва на одобрението и симпатиите на големите шефове, както и на босовете на тима. И щеше да е трудно да си го представим да напусне.
Но при Танак ситуацията е малко по-различна. В световния рали шампионат има двама пилоти, които са си спечелили славата на „номади”. Единият е Себастиен Ожие, който смени четири отбора за 6 сезона, другият е Танак с три тима за 5 години.
И тук вече трябва да споменем един много важен фактор, който доскоро имаше значение – M-Sport. За сезон 2022 тимът на Малкълм Уилсън се връща към най-силните си дни – финансовите проблеми остават в миналото, компанията е напреднала с развитието на хибридния рали автомобил и Уилсън неслучайно каза, че за догодина ще търси пилоти, с които да се бори за световната титла. И спомена както Нювил, така и Танак. Защото сега положението е доста различно – Гас Грийнсмит е единственият пилот на M-Sport с пълна програма в WRC, но редовно остава далеч от челото. По-бързите Теему Сунинен и Адриен Фурмо карат с ограничена програма – половин сезон в най-добрия случай, което автоматично ги вади от сметките за битката за титлата.
И Нювил, и Танак имат минало в M-Sport и те, както и Уилсън винаги са твърдели, че са запазили добрите си отношения. Дори, когато Ойт премина в Toyota, открито обясни, че напуска, за да се бори за титлата, а при Малкълм няма да може да го направи, защото там е Ожие.
Последните обяснения имат една цел – да пояснят силната позиция на Малкълм Уилсън в евентуалните му преговори с Танак и Нювил относно завръщането им в Северна Англия. Но явно това няма да го дискутираме известно време.
Но има и още нещо – малко преди обявяването на новите договори на Нювил и Танак, от Hyundai потвърдиха за привличането на може би най-ценения технически директор в WRC – Кристиан Лорио. Белгиецът постигна отлични резултати в Subaru и M-Sport, работейки в Кокърмаут почти 20 години и постиженията му с оглед на по-скромния бюджет на компанията на Уилсън са впечатляващи. Това със сигурност е дало още един коз на Адамо в преговорите с Танак и Нювил, особено що се отнася до Ойт, за когото мнозина смятаха, че догодина ще е пилот на Ричард Милнър, а не на Адамо.
Адамо успя да се опази от една от малкото грешки на Томи Макинен в Toyota – по това време преди две години Танак искаше нов договор с тима, но Томи отложи преговорите и сделката за есента или края на лятото в най-добрия случай. И когато Томи беше готов за преговори, Ойт вече се беше разбрал с Hyundai, след това спечели титлата и напусна Toyota – момент, който със сигурност лепна черна точка в иначе впечатляващото CV на четирикратния световен рали шампион. Затова и той толкова много държеше Toyota да спечели световната титла при пилотите през 2020-а, но това е друга история…
Това, че Hyundai вече определи пилотите, които ще карат с пълна програма е интересно, но по-интересното тепърва предстои – все пак, както Toyota, така и M-Sport ще имат нужда от нов лидер за периода, стартиращ в началото на сезон 2022. Определено на пазара на пилоти може да има сериозни трусове.