септември 22, 2021

Защо Ожие имаше толкова много проблеми в Швеция?

Ожие и M-Sport превърнаха една точка в пет в края на рали "Швеция"

Пилотите и отборите от световния рали шампионат (WRC) искат промени относно споделянето на отсечки с екипажите, каращи за националния шампионат, но по същите трасета като WRC участниците. Повод за това са трудностите, с които се сблъска световният шампион Себастиен Ожие в снежното рали „Швеция”.

И без това нито един от пилотите не иска да е чистач на снежните етапи за своите съперници, а когато в уравнението се включат и други елементи, то става доста по-трудно.

В случая на рали „Швеция” става въпрос за автомобилите, участващи в историческата надпревара със същото име, като тези екипажи следваха WRC колегите си по отсечките и съответно им създаваха сериозни проблеми за вторите минавания на етапите в петък и събота.

Историческите рали автомобили, както и тези, които участваха само за шведския шампионат, карат с по-тесни гуми за сняг, а към това прибавяме и факта, че повечето от тях са със задно предаване, то след тях на пътя остават доста по-дълбоки следи и коловози, които не съвпадат с тези на WRC колите. Същото важи и за траекториите, които използват тези пилоти, защото Петер Солберг е изключение сред тях.

И като първи стартиращ по етапите, Ожие се видя изправен пред непреодолим проблем – пресен и мек сняг плюс множество коловози и траектории на трасето, което обяснява и 12-ото място в края на петъчния ден.

„Следите, които остават тези коли са с 20 сантиметра по-тесни от тези на моята кола – поясни Ожие пред списание Autosport. – Дори, когато карам в права линия, трябва да се боря ожесточено с волана, за да остана на пътя.

„Усещането е ужасно, в нито един завой не мога да натоваря колата за повече скорост и удрям всяка една снежна преспа край пътя. Става следното – вкарвам предните гуми в следите и коловозите, както правят всички, но задницата остава нестабилна, тъй като се получава разлика от 10-15 сантиметра.

„Аз правя коловози и оставям следи за следващия WRC автомобил, той за този след него и т.н. И всеки следващ пилот по отсечката е по-бърз и по-бърз. Това е някаква шега.”

В опит да спаси нещо от рали „Швеция” Ожие избра да стартира по-късно в последната отсечка на състезанието – пауър стейджа, който носи бонус точки на първите пет в класирането. Така французинът най-после стигна до по-добри условия на пътя и записа второ време, което му донесе 4 бонус точки.

Заради закъснението си обаче Себ получи наказание от 4 минути и 10 секунди, но от M-Sport намериха отговор на тази санкция. Съотборникът на Ожие Елфин Еванс влезе с 26 минути закъснение на последната часова контрола в ралито, което му донесе наказание, достатъчно, за да върне Ожие на 10-ото място в общото класиране.

Французинът обясни, че по никакъв начин не иска да обвинява за това екипажите от историческото рали или тези, които карат само за шведския шампионат.

„Те са тук, за да се насладят на тяхното рали, но за нас това прави вторите минавания на отсечките много трудни. Може би щеше да е по-различно, ако имахме възможност да избираме различни гуми, с които да караме. Рали „Швеция” е единственото състезание от целия календар, където караме с един тип гуми и нямаме избор.

„Дори пилотите в група Junior WRC имат по-голям избор от нас – те разполагат с два типа гуми според дължината на шиповете – 7 или 8 мм. Нещо подобно щеше много да ни помогне.”

Шефът на тима на Toyota Томи Макинен, чийто пилоти Ойт Танак и Яри-Мати Латвала се сринаха в класирането в хода на петъчните отсечки, е категоричен, че трябва да има промяна във формата на WRC ралитата.

„Това трябва да се промени – обясни 4-кратният световен шампион. – Не може да пускаме по-тесните коли да променят така трасетата. Не може ли колите от историческото рали и тези, които карат за националния шампионат да минават по етапите, след като WRC екипажите са направили и двете си минавания?”

Латвала пък предложи друг вариант – нещата може леко да се подобрят ако тези коли карат със същия размер гуми като WRC автомобилите. Сега световният рали шампионат се упътва към други проблеми – чистенето на макадамовите отсечки от лидера в класирането и в Мексико тази задача ще се падне на Тиери Нювил, който спечели в Швеция и поведе след първите два старта за 2018.

Коментари

Коментар

Реклама

This function has been disabled for Autosport Bulgaria.