В 89-ото издание на рали „Монте Карло” представянето на помощните екипажи (gravel crew както е общият термин или ice-note crew в частния случай на това състезание) се оказа изключително важно за това какво постигнаха титулярите по отсечките.
Причината за това е проста – „класическите” условия по етапите. Особено, когато ставаше въпрос за ранните етапи в петък и събота, които стартираха на тъмно и на заледен път, което е твърде семпло обяснение за това, което очакваше екипажите. Защото отсечките около Гап предложиха почти всичко под формата на различни изпитания – мокър асфалт, изцяло сухи и огрени от слънцето участъци, дълбок сняг, съответно по-твърд или по-мек, както и заледени секции, включително и черен лен в доста зони за спиране. Както се казва, класика.
За победата на Себастиен Ожие работи добре познатият и у нас Симон Жан-Жозеф, като бившият заводски пилот в световния рали шампионат се справи отлично с информацията, която трябваше да бъде предадена на световните шампиони преди старта им по отсечките 3 часа по-късно.
Намирането на качествен ice-note екипаж за рали „Монте Карло” е изключително сложна задача. А обяснението за това е много просто – асфалтовите пилоти, които могат да „разчитат” тези заледени и заснежени участъци са изключително малко. И предлагането винаги е в пъти по-малко от търсенето.
Малко по-назад в класирането спрямо Ожие също се трудеха звезди – помощният екипаж на Оливер Солберг беше съставен от Бруно Саби и Денис Жироде. Двете френски легенди имат 36 старта в рали „Монте Карло” за 50 години, като Саби печели „Монте Карло” през 1988 след грешката на съотборника му в Lancia и основен негов съперник за победата Ив Лубе. В активните си години Саби не е карал с Жироде, но сега двамата се справят повече от отлично. Саби има 2 победи в световния шампионат, а Жироде – 5, като 4 от тях са с Дидие Ориел и една с Юха Канкунен, но пък не е побеждавал в „Монте Карло”.
Двамата разказаха пред Dirtfish за работата си в дните на състезанието, като използването на класически отсечки в съвременния маршрут на ралито буди интересни спомени у Саби.
Двамата влизат в 12-ата отсечка една или две минути преди полицаят да затвори пътя. Това е етапът „Брианконет – Ентрево” (14,31 км), който в неделя се караше два пъти, като второто минаване беше пауър стейджа, а отсечката се оказа изключително трудна – с много сняг, лед, стръмни спускания и технични участъци. А Саби разказа, че докато е чакал, за да влязат в етапа се е сетил за рали „Монте Карло” през 1985, когато този етап също е бил много важен. И когато Саби и Ари Ватанен са били съотборници в Peugeot.
„Бруно ме попита: „Помниш ли как през 1985 година Ари Ватанен изпревари Валтер Рьорл – разказа пред Dirtfish Жироде. – Това стана точно на този етап. Валтер избра гуми без шипове, Ари – такива с шипове, изпревари го и спечели ралито”. Бруно знаеше, че този етап винаги е бил много труден.
„Бруно изчака до последния възможен момент, за да влезем в етапа. Помощният екип на Пиер-Луи Лубе влезе един два часа преди нас и условията на отсечката бяха различни, те подадоха различна информация.
„Невероятно е колко различни условия имаше по етапите тази година на „Монте Карло” – допълва Жироде. – В събота сутринта имаше сух асфалт, силен дъжд и пресен сняг, после пътищата замръзнаха за неделните етапи.”
Първият старт на Жироде в рали „Монте Карло” е през 1981 година, Саби дебютира тук 8 години по-рано. Едва ли нещо може да ги изненада по тези отсечки.
„Сега ралито е много по-трудно – обяснява Жироде. – Заради правилата няма значение дали караш с Pirelli или Michelin, няма как да си с подходящите гуми за всяка отсечка. Караш три етапа и трябва да си намерил някакъв компромис. Когато си с правилните гуми, информацията от нас трябва да е точна, а когато не си с правилните гуми, ние трябва да осигурим информация, която е на 100 процента точна за всеки един завой.”
И тук стигаме до записките. Което в случая със Солберг-младши не е проблем. Жироде е карал три състезания с Оливер и ветеранът е наясно как младият пилот описва етапите и двамата със Саби му осигуряват максимално оптимизирана за него информация.
„Беше фантастично, че имах възможност да работя за Оливер и навигатора му Аарън Джонстън – допълни пред Dirtfish Бруно Саби. – Невероятно, за мен те са бъдещето на спорта. Обичам това рали, за мен това е най-доброто рали в света и нямам нищо против да ставам в 3 часа сутринта, за да минавам рано по етапите.
„Но трябва да кажа, че без публиката не е същото, тъжно е, когато минаваш през места, където се събират много зрители, а сега няма никой там.”