Сезон 2021 във Формула 1 поставя на сериозно изпитание конструкторите – те трябва да използват същите шасита от миналата година, развитието им е ограничено, но в същото време има нови аеродинамични правила, които трябва да орежат притискането на задната част на колата.
Новият McLaren MCL35M е пример за това – на пръв поглед колата не се отличава от болида от миналата година, но всъщност промени има, при това сериозни.
Естествено, при McLaren основната е смяната на задвижващата система – тази на Mercedes заема мястото на агрегата на Renault.
„За разлика от началото на новата турбо ера, сега представянето на различните задвижващи системи е повече или по-малко сходно – заяви на представянето на болида вчера техническият директор Джеймс Кий. – Но ние смятаме, че решението на Mercedes е най-доброто, тъй като отчитаме и някои други технически решения, размери и т.н. Най-трудната ни задача беше да „вместим” новата задвижваща система в автомобила ни без да използваме „жетоните”, с които разполагаме за развитието на колата.”
Интересното е, че задвижващите системи на Renault и Mercedes са с различна архитектура. При Renault турбото и компресора са в задната част на мотора, а групата MGU-H – между цилиндровите редици на двигателя. При Mercedes турбото и компресора са разделени – компресорът е отпред на мотора, а турбото – отзад. Тези различия се виждат ясно при MCL35M (M е за Mercedes), тъй като капакът на двигателя се сдоби с нови „издутини”, под които най-вероятно се крият компоненти от охладителната система.
Другите промени са свързани с новите правила – изрязването на пода пред задните колела, за да се намали аеродинамичното притискане там, нов нос за MCL35M и може би новата кола е станала по-дълга. Ако това се потвърди, то причините може да са поне две. Mercedes има по-различно разпределение на тежестта заради особеностите на задвижващата си система и сега това трябва да се приложи и при McLaren и освен това удължаването на пода може да добави малко „аеродинамична площ” за сметка на изрязаното. Но това са само предположения.
На представянето вчера Кий подхвърли, че дифузьорът за първия старт в Бахрейн най-вероятно ще е друг и прогнозира, че задната част на колата ще бъде подложена на „сериозно развитие” в хода на сезона.
Както обикновено, макар и при стабилност на правилата, отборите във Формула 1 винаги се опитват да подобрят това, с което разполагат и развитието на колите на спира, а съществените промени остават скрити за простото око. Но както каза Кий, „надявам се, че тази кола ще е по-бърза, такава беше целта ни”.