7-кратният световен рали шампион Себастиен Ожие дебютира като тест пилот за Toyota в изпитанията за новаци вчера в Бахрейн. 2021 година е последният пълен сезон на Ожие в световния рали шампионат, но той ще кара за тима на Яри-Мати Латвала и догодина, като все още не се знае в колко точно ралита ще участва.
Вчера Ожие работи със Себастиен Буеми – бивш пилот във Формула 1, трикратен победител в Льо Ман и двукратен световен шампион в WEC, който кара за Toyota от 2012 година насам. Двамата се редуваха зад волана на прототипа GR010 – Буеми записа времената, които Ожие трябваше да преследва в своите обиколки. Швейцарецът проведе и „първоначалното обучение” на Ожие за прототипа от клас Hypercar, въпреки че Себ обясни, че напътствията на Буеми са го объркали.
Буеми коментира, че е останал впечатлен от представянето на Ожие, а рали звездата постигна 1:50.647 минути в най-бързата си обиколка. Французинът можеше и да е по-бърз, но призна, че е допуснал грешка в бързия си тур с нови гуми. Той остана на по-малко от 2 секунди зад титулярния пилот на Toyota Майк Конуей, на около секунда и половина от Буеми и на 1 секунда зад постижението на другия новак в теста – 20-годишният французин Шарл Милези, който този сезон спечели с WRT титлата в клас LMP2 и определено има по-богат опит с пистови прототипи в сравнение с Ожие.
„Ясно е, че не успях да постигна целта като време за обиколка, поставена ми от тима, но това не е изненада – коментира Ожие. – Но ако се бях справил още от първия път, това би трябвало да ги притесни. Тестът беше много интересен, забавен и определено няма много неща, които да мога да сравня с ралитата.
„Честно казано, не искам услуги от Toyota, не искам веднага да ми дават място в тима, тъй като не съм готов и не съм постигнал нивото на представяне, което искам.”
В Toyota вече имат опит в използването на големи звезди в програмата си в WEC – легендата на Формула 1 Фернандо Алонсо спечели два пъти с японската марка „24 часа на Льо Ман” и една титла в WEC. Но засега има разлика с представянето на испанеца. Според източници от тима, Алонсо е бил много важна и ценна добавка към програмата на Toyota – както като пилотиране, така и като информация за развитието на прототипа и задвижващата система. А и от Toyota успяха отлично да използват присъствието на Фернандо в тима. Но пък по времето на Алонсо липсваха големите съперници на Toyota – Audi и Porsche.
Оттук нататък битката в WEC ще става много по-оспорвана. Peugeot се завръща за следващия сезон, а Audi, Porsche, Ferrari, BMW, Cadillac и Alpine също подготвят прототипи по правилата за Hypercar, които ще се прилагат в WEC и IMSA.
За сезон 2022 в Toyota няма да има свободни места в WEC, но винаги съществува възможността за още един прототип за Льо Ман, макар и тук шансът да не е голям. А Ожие демонстрира готовност да съчетава ограничената си програма в WRC и тестовете на новия Yaris Rally1 със стартове в състезания за издръжливост, макар и на по-ниско ниво – примерно в LMP2. Което е логична стъпка напред.
„Ако имам амбиция да карам в топ отбор, то LMP2 ще е подходящо начало в сравнение с GT автомобилите – обясни Ожие. – Все още не съм установил контакт с нито един LMP2 отбор, фокусът ми остава върху края на сезона в WRC. Ако LMP2 е възможно, ще е най-доброто решение.”
А какво е мнението на Ожие за поведението на GR010?
„Карането на прототипа е по-скоро търсене на чиста траектория, а не агресивна атака – обясни Себ. – Очаквах колата да има повече аеродинамично притискане и по-агресивна работа на спирачките.
„Нямам много опит с такъв тип автомобили, но съм карал автомобил от DTM и съм правил тест в болид от Формула 1, така че очаквах нещо по-близо до тях по отношение на работата на спирачките и агресията при използването им.
„Спирачките са много чувствителни и е много лесно да се блокират колелата. Това е едно от нещата, които научих на теста. Работата с тракшън контрола направи колата по-лесна за каране, но не е лесно да си бърз с използването на тази система. Що се отнася до пързалянето на автомобила в завоите – на пистата това ни струва много време. Дори в ралитата вече се опитваме да караме по-чисто, това е по-бързото. Но при този автомобил е по-неприятно. На два пъти се изпързалях и изобщо не е така забавно като с рали автомобил.”