15.02.2025

Когато Сена удари мръдналата бетонна стена

Айртон Сена дебютира във Формула 1 през 1984 с Toleman

Една от легендите за сезон 1984 година във Формула 1 се ражда на състезанието в Далас, където новакът Айртон Сена удря една от бетонните стени, ограждащи трасето. Тук няма нищо странно, но когато бразилският пилот на Toleman обяснява, че е ударил ограждението, защото стената е мръднала, нещата стават малко по-особени…

Настоящият тв анализатор и бивш технически директор на Williams Пат Саймъндс, който по това време е изпълнителен директор по инженерните въпроси на Toleman, разказва за този инцидент в книгата си „Спомени за Сена”. Даваме думата на Пат.

„Трасето в Далас може да бъде наречено „традиционно” северноамериканско улично трасе, като на места границите му бяха очертани от бетонни блокове – спомня си Саймъндс. – Това беше много трудно трасе, отделно от това беше толкова неравно, че сравнение с него улиците на Монте Карло изглеждат гладки и равни.

„Пилотите буквално трябваше да се борят с колите си, които постоянно се пързаляха и отскачаха от бабуна на бабуна.

„Помня, че в хода на състезанието, Айртон удари една от стените и малко по-късно отпадна заради пораженията по колата.

„Когато той най-накрая стигна до бокса, Айртон все още не можеше да си обясни как се е ударил в стената. За него беше истински шок, че е уцелил стената.

„Първите му думи бяха: „Знам, че не съм направил грешка, стената трябва да е мръднала.” Не забравяйте, че говорим за бетонен блок с тегло 20 тона.

„Сена обаче не се отказваше от обяснението, че стената е мръднала и накрая ме убеди да отидем двамата на мястото на удара и да огледаме стената. Когато стигнахме дотам видяхме, че стената наистина е преместена.

„Явно някой е закачил предишния бетонен блок, който беше преместил този, в който се удари Айртон. Беше го преместил с около 4 сантиметра.

„Това, че стената беше щръкнала с 4 сантиметра беше довело до пораженията по колата на Айртон, при удара, колелото не се е плъзнало по стената, а се е счупила джантата, беше се спукала и гумата.

„Това, което ме впечатли от този инцидент беше прецизността, с която още тогава пилотираше Айртон. Още тогава си помислих, че той е по-специален от другите пилоти… И не забравяйте, че говорим за пилот, за когото това беше първи сезон във Формула 1 и беше дошъл направо от британската Формула 3…”.

Коментари

Коментар

Реклама

This function has been disabled for Autosport Bulgaria.