септември 22, 2021

Можеше ли някой да спре Ожие?

Дали в момента съществува рали пилот, който да може да победи Себастиен Ожие в рали „Монте Карло”? Въпросът е повече от сериозен, но логичният му и лесен отговор е поне двойно „не”.

Миналата година Тиери Нювил взе първата си победа в състезанието над Монако, като на финала постигна голяма разлика в сравнение с предишните години при двубоите му с Ожие – 12,6 секунди. Но в началото на 2020 рали „Монте Карло” беше първият старт на Ожие с Toyota, а французинът може би не беше в най-добрата си форма след мъчителната раздяла със Citroen, а ограниченият брой дни тестове преди ралито определено не му помогнаха.

За началото на сезон 2021 обаче картинката се оказа доста по-различна. Да, и сега тестовете бяха ограничени, но Ожие има една година и 7 ралита зад гърба си с Yaris WRC и успя да превърне тима на Томи Макинен и сега Яри-Мати Латвала в свой отбор, който го подкрепя на 100 процента.

В четвъртък Ойт Танак взе първите два етапа, при това с впечатляващо темпо, а милионите фенове пред телевизорите като че ли обърнаха повече внимание на проблемите със спирачките на Ожие, появили се след старта. И отново имаше съмнения относно формата му – катастрофа на тестовете, при това сериозна, Жулиен Инграсия дори трябваше да ходи до близката болница за преглед, така че по-внимателното начало се очакваше.

Легендарният навигатор Ники Грист разказа, че навремето с Колин Макрей са се питали след всяка тежка катастрофа на старта на следващото рали дали все още могат да се справят с това, което ги очаква. И след това са продължавали напред. Явно при Ожие отговорът на този въпрос е бил доста по-лесен.

Отсечките в петък преди обед всъщност дадоха съвсем ясна представа за разпределението на силите – на тъмното, на леда, снега и изключително хлъзгавия асфалт Ожие беше недостижим. И към скоростта му добавяме и липсата на проблеми – по до обед, без грешки, без удари и т.н. Спуканата гума и завъртането в шестата отсечка заличи аванса на Ожие, но по-късно видяхме, че той имаше нужда от само два етапа, за да се върне пред съотборника си Елфин Еванс и от втората съботна отсечка само да контролира състезанието и да увеличава с по малко аванса си.

В събота сутринта станахме свидетели на същото, което Ожие показа в петък преди изгрев слънце, а към обед вече беше ясно, че Еванс няма да поема излишни рискове и да се опитва да атакува Ожие.

Още веднъж – в момента едва ли има пилот, който да може да оспори първото място на Себастиен Ожие в това състезание. Но трябва да отбележим, че атаката му беше донякъде улеснена и от проблемите на съперниците му, част от които можеше да бъдат избегнати.

В това състезание станахме свидетели на странна стратегическа наивност от страна на Hyundai – първо при избора на гуми за петък – помните странното поведение на колата на Тиери Нювил с трите зимни гуми и едната с шипове, нали? И след това за събота, когато Ойт Танак излезе от сервизната зона с една резервна гума в багажника, а не с две резервни като пилотите на Toyota. Две спукани гуми в първите два съботни етапа предрешиха съдбата му в това състезание и за втора поредна година Танак не стигна до финала.

Новият навигатор на Тиери Нювил – Мартин Видеге, се справи отлично, но още от началото на седмицата беше ясно, че белгиецът едва ли ще може да повтори победата си от миналата година. Добре, че Кале Рованпера спука гума в неделя сутринта, че Нювил да излезе трети и да се качи на подиума.

И накрая, можеше ли Еванс да се бори с Ожие в това рали? Миналата година го направи до последния ден, сега като че ли се предаде по-рано. Може би, не. Но Елфин притежава качество, което е характерно за големите шампиони – те знаят кое състезание не е „тяхното” и се опитват да вземат максимума според реалните си възможности. Второто място в рали „Монте Карло” тази година най-вероятно е максимумът, който Еванс можеше да постигне срещу Ожие и той го направи. За разлика от Танак и Нювил.

Коментари

Коментар

Реклама

This function has been disabled for Autosport Bulgaria.