Вчера феновете на Айртон Сена отбелязаха 61 години от рождението на гениалния бразилец, който загина на 1 май 1994 година на „Имола”. Почитателите на Формула 1 отново имаха възможност да си припомнят някои от най-интересните моменти в кариерата му – успешна и противоречива. И докато към днешна дата едва ли са много моментите от тази кариера в световния шампионат, които да са останали неразказани, то малко встрани от Формула 1 все още има случки, които също биха били интересни на почитателите на гениалния бразилец.
Като дебюта на Сена зад волана на прототип от група С от състезанията за издръжливост. Това се случва през юли 1984 година – Сена кара Porsche 956 на Joest Racing на „Нюрбургринг”.
Естествено, това събитие има предистория – по това време Айртон е пилот на Toleman в първия си сезон във Формула 1 и вече има опит на новата версия на „Нюрбургринг”, тъй като е спечелил състезанието на звездите с идентични автомобили Mercedes 190, проведено за откриването на пистата. Но бразилецът иска да събере повече информация за новото трасе с „истински състезателен автомобил” преди през октомври 1984 пистата да е домакин на Гран при на Европа във Формула 1.
Ключова фигура в тази кратка история е португалецът Домингош Пиедаде, който работи за мениджъра на Сена Армандо Тейкшейра от 1983 година. В същото време Пиедаде изпълнява и ролята на тим мениджър в Joest Racing, макар и да не е титуляр на тази позиция. Но пък това е достатъчно, за да бъде стане Сена съотборник на Стефан Йохансон и Анри Пескароло за „1000 км на „Нюрбургринг“” – една от класиките в състезанията за издръжливост по това време.
„Райнхолд Йост ме попита колко пари ще донесе на тима новият пилот – спомня си пред Motorsport Magazine Пиедаде началото на историята. – Но аз му казах, че ще се наложи той да плати на Айртон, за да кара за него. Мисля, че Сена получи 10 000 долара плюс пари за разходи.”
Сена подхожда професионално към първия си старт в надпреварите за издръжливост, но остава изненадан, когато разбира, че не се налага специално позициониране на седалката му в кокпита на 956.
„Айртон беше шокиран, че седалката на прототипа се мести напред и назад, като при нормалните коли”, допълва Пиедаде.
Йохансон, който по-късно се състезава със Сена във Формула 1 си спомня, че бразилецът веднага е демонстрирал отлично темпо и висока скорост. Подобни са и спомените на Пескароло.
„Не говорих с него, тъй като и той не говореше с мен – обяснява 4-кратният победител в Льо Ман. – Не си спомням много от представянето му, с едно изключение – в момента, в който седна в колата той беше невероятно бърз.”
Йост също е впечатлен, но поне той е общувал повече с Айртон.
„Не става въпрос само за скоростта – припомня си Райнхолд. – Той се интересуваше от всеки един технически аспект на колата, постоянно задаваше въпроси на инженерите и трябва да призная, че по-късно използвахме част от тази информация, за да развием 956.”
Сена издиктува на състезателния си инженер в Joest две страници бележки и Йост признава, че е останал изненадан от това колко много е разбрал за 956 Айртон, въпреки че е прекарал малко време зад волана.
„Айртон ни даде някои много добри идеи и ние използвахме някои от тях – разказва Йост. – 956 и 962 имаха сходна слабост – постоянно демонстрираха склонност към недозавиване и той предложи някои промени на настройките, които ни помогнаха.”
Но отличната скорост на Сена не осигурява добро класиране на Joest Racing, тъй като екипът се сблъсква с твърде много технически проблеми: спукана гума, смяна на съединител и проблем с двигателя означават 8-о място в крайното класиране на екипажа Пескароло/Йохансон/Сена. Но пък представянето на пистата предизвиква интереса на Porsche и оттам питат дали „този новак Сена” има интерес да направи тест със заводски 956.
„Веднага отговорих на момчетата от Porsche – никога. Може да му предложите и 1 милион долара, но той няма интерес – категоричен е Пиедаде. – За него беше важна само Формула 1.”
Айртон прави двоен стинт в състезанието, след което веднага напуска пистата и стартира към летището в Кьолн, тъй като на следващия ден има тест с Toleman на британската писта „Снетъртън”. И никога повече не показва интерес към състезанията с прототипи или Льо Ман.