Ако в началото на века някой ви беше казал, че един ден битката за победата в рали „Швеция” ще се води между белгиец и ирландец, едва ли щяхте да му повярвате. Същото важи и за борбата във втората група на световния рали шампионат, която сега носи името WRC2 – кой би предположил, че японец ще се справи с конкуренцията точно на снега в Швеция?
Но всички тези някога смели прогнози, днес са реалност. Тиери Нювил спечели рали „Швеция”, като победи Крейг Брийн, а Такамото Кацута триумфира в WRC2 в едва седмия си старт в световния шампионат, като спечели битката срещу не кой да е, а Понтус Тидеманд.
И така, какво знаем за Такамото Кацута, който в началото на седмицата официално благодари в Twitter на Мико Хирвонен за помощта, която му е оказал финландеца, но това далеч не е всичко.
Ще използваме информацията на Red Bull и списание Rally Sport, за да добием известна представа за Такамото или Така, както го наричат в новата му родина – Финландия.
24-годишният пилот е част от програмата за развитие на млади пилоти на Toyota – Toyota Gazoo Racing Challeng Program, а представянето му в Швеция му спечели искрени похвали от големия бос на автомобилния гигант Акио Тойода. А победата му в WRC2 буквално разтърси малкия свят на рали елита.
Естествено, целта на Така е да влезе като титулярен пилот в тима на Toyota, ръководен от Томи Макинен, за който сега карат Яри-Мати Латвала, Ойт Танак и Есапека Лапи и за разлика от всички тях, японецът наистина може да разчита на фаворизиране от страна на компанията, която плаща сметката за участие в WRC. А представянето му този уикенд определено му приближи още до първия му старт с Yaris WRC.
Така е израснал в семейство с богата рали история. Баща му – Норихито Кацута спечели осмата си национална рали титла на Япония миналата година, а дядо му, който също е бил рали пилот, остава една от важните фигури в спорта и днес.
Още малко за ранната кариера на Така – той започва да се състезава на 12 години в Япония, като естествено, първите му стартове са с картинг. На 18 години Кацута печели титлата във Формула Challenge (шампионат с малки формули за млади пилоти, като колите са с крила, т.е с аеродинамика и се използват сликове). Следва участие в японската Формула 3, където Така кара за известния тим TOM’S. Две години по-късно Такамото стига до вицешампионската титла във Формула 3.
По време на последния си сезон във Ф3 Така записва и първите си ралита зад волана на Toyota GT86, като печели първо място в класа си в рали Highland Masters.
През 2015 година Макинен включва Такамото в програмата на Toyota. В програмата влиза и Хироки Араи, син на известния японски рали пилот Тошихиро Араи, който има 86 старта в световния рали шампионат и две 4-и места за Subaru – в Гърция и Кипър по веднъж. Отделно са двете му титли в PWRC или група N в световния шампионат.
В Швеция Така записа 7-я си старт в WRC2, като най-доброто му класиране е трето място в Сардиния миналата година, където беше един от малцината, успели да стигнат до финала. И японецът кара Fiesta R5, тъй като Toyota няма автомобил в R5, а Така се състезава за TMR – тимът на Томи Макинен.
В последните две години Така стартира в отделни състезания от финландския рали шампионат, включително и няколко ралита на сняг. През януари японецът завърши трети в общото класиране на известното рали „Арктик” във Финландия, което е изцяло на сняг.
На финала в Швеция Така победи Тидеманд с едва 4,5 секунди, но крайният резултат крие превъзходството на японеца, който беше начело в 18 от 19-те отсечки в класирането на WRC2.
Кацута се мести във Финландия преди две години и сега живее в Юваскила, центърът на рали „Финландия” и е много близо до централата на Toyota Gazoo Racing, която е в Пуупола.
Този сезон Кацута ще кара във всички предстоящи европейски кръгове от WRC, като единственото изключение е рали „Германия”. Но пък, за да трупа опит на асфалт, Така ще участва в няколко италиански ралита.
Макинен обясни, че дебютът на Така с WRC автомобил най-общо е бил планиран за рали „Япония” догодина, но сега нещата може да се случат и по-рано…
Рали „Япония”? Точно така. За последно WRC имаше кръг в Япония през 2010, който се проведе на най-северния японски остров Хокайдо, а сега се търси маршрут, който да е максимално близо до Токио.
Единственият японец, печелил кръг от световния рали шампионат е Кенджиро Шинозука, който през 1991 и 1992 има две поредни победи в ралито на Бряг на слоновата кост зад волана на Mitsubishi Lancer VR-4.