Победата в рали „Арктик Финландия” върна Ойт Танак в битката за световната титла, въпреки че началото на сезона беше много трудно за бившия световен шампион. Той не успя да вземе точки в рали „Монте Карло” и му предстоеше битката около Рованиеми, за която пилотите на Toyota бяха големите фаворити.
„Нито за момент не съм мислил, че съм извън битката за титлата – обясни Танак пред Dirtfish. – А и тя тепърва започва. Беше много важно да вземем точки във Финландия, при това повече точки. Очаквахме тук да водим големи битки с Toyota, тъй като това е домашното им състезание. Получи се оспорвано състезание, но завърши добре за нас.”
Големият въпрос обаче е дали Танак е вярвал, че Hyundai i20 WRC има темпото да се бори с Toyota Yaris WRC на снега и леда до Полярния кръг?
„Не, смятахме, че не разполагаме с това – откровено отговори Ойт. – Тестът преди началото на ралито, който направихме близо до Рованиеми, беше при съвсем различни условия. Валя много сняг, бяхме избрали много тесни и бавни пътища. Участвахме и в рали „Отепаа” в Естония, за да натрупаме още километри на сняг, но и там валеше много сняг. Това се оказа напълно различно от условията, които ни посрещнаха тук.
„Трудното беше друго – изобщо не усещах колата, нямах увереност, че мога да натискам и да атакувам – обясни след победата Танак. – В последните две седмици преди ралито притисках много сериозно инженерите, за да намерим някакви варианти, които поне да пробваме на шейкдауна. Сигурен съм, че те са свършили много работа с информацията, събрана по време на подготовката ни. Много работа, но даде резултат.
„Най-общо, става въпрос за нови настройки. Не са напълно нови, но пробвахме някои различни неща. Вече бяхме наясно кои решения не работят, затова заложихме на тези, които можеха да проработят.”
Танак уточни, че става въпрос за работата на шасито, окачването и като цяло – поведението на колата и обратната връзка, която получава той зад волана.
„Рискът беше голям, сериозни промени преди старта на едно толкова бързо рали – потвърди естонецът. – Но понякога се налагат такива неща, за да останеш в битката. Когато не се представяш добре, не постигаш добри времена, единственият начин това да се промени е като действаш по-смело. Все още не съм напълно уверен, че мога да атакувам на 100 процента, но това се оказа достатъчно.
„На шейкдауна пробвахме новите настройки и колата започна да се държи така както искам. Тогава усетих, че мога да спечеля това рали, помислих си го за първи път от седмици насам.”