Може ли 20-годишният Кале Рованпера да спечели първата си победа в световния рали шампионат следващия уикенд в рали „Арктик Финландия”? След само 8 старта в WRC. Много специалисти са на мнение, че точно синът на Хари Рованпера ще е този, по когото ще се сравняват претендентите за световната титла по замръзналите пътища около Рованиеми.
Миналата година Кале спечели рали „Арктик Лапландия” – състезанието, на базата на което е изграден кръгът от световния шампионат и го направи по впечатляващ начин – с много скорост и страхотен ритъм. Това беше първият старт на Рованпера-младши с Yaris WRC и след почти 200 състезателни километра той взе победата с аванс от 3 минути и половина пред преследвачите, но трябва да отбележим, че всички те бяха с R5 автомобили.
По-важното, което демонстрира Кале миналата година беше, че е изключително бърз на снега и комбинира това със спокойствие и ясна представа за целите си във всяка една отсечка. Има и нещо друго – огромната част от скандинавските пилоти се чувстват страхотно на лед и сняг, но сред тях има и такива, за които това важи в още по-голяма степен и са още по-бързи. Кале е от втората група, все пак баща му Хари никога не е крил, че в продължение на 12 години синът му е бягал от училище, за да тренира на близкото езеро в момента, в който то замръзне и може да издържи първия му тренировъчен автомобил Toyota Starlet.
В същото време Рованпера направи още нещо в дните преди ралито, което допълнително подсказа, че е готов за голямата битка. Кале обясни, че напрежението върху него преди домашния му старт се увеличава и за първи път става осезаемо, което означава, че той ще внимава да не допуска грешки и няма да атакува победата на всяка цена.
Обикновено, точно такава стратегия осигурява успеха на финала. Защото в рали „Арктик Финландия” няма много отсечки – само 10, т.е 5, които се карат по два пъти, но повечето от тях са много дълги и още по-трудни – с тесни, бързи и технични участъци, където всяка една грешка може да те забие в снежните преспи край пътя. А и както каза новият шеф на Toyota Яри-Мати Латвала на снега трябва да се атакува на максимум защото в етапите около Рованиеми има много дълги и бързи завои, където всяко едно връщане на газта струва скъпо.
Стартовата позиция на Кале също е важна – той ще потегли пети по етапите, което означава, че траекториите за него ще са сравнително почистени, но пък снегът няма да е започнал да се троши. В същото време организаторите казаха, че нямат никакви притеснения за състоянието на дълбоко замръзналите отсечки – снегът е невероятно добре отъпкан, замръзнал и вече е твърд като корав макадам, показал се под фракцията и камъните. Но това ще се потвърди от Себастиен Ожие още в петък, тъй като той ще чисти етапите.
Дали Кале е фаворит за „Арктик Финландия”? По-скоро, не. Но дали може да спечели победата? Разбира се.