Напълно очаквано отмененото през декември рали „Швеция” беше заместено от ново за WRC рали – по-дългата версия на снежната класика „Арктик”. Център на ралито е Рованиеми, а отсечките ще са отвъд Полярния кръг.
Този уикенд се провежда „традиционното” рали „Арктик”, с което започва финландският рали шампионат, а след 43 дни трябва да станем свидетели и на изданието му „версия WRC”.
Естествено, финландците работят по подготовката на второто рали от известно време, не започват днес, но въпреки това ще подобрят рекорда от рали „Монца” и „Естония”, които дебютираха в световния шампионат през 2020 година и в двата случая екипите им работиха около 2 месеца. И двете ралита се получиха страхотни.
Така WRC ще реализира включването в календара на 4 напълно нови ралита в рамките на една година: „Естония”, „Монца”, „Арктик” и „Хърватия”, което трябва да се проведе в края на април.
Другото състезание от световния шампионат във Финландия – едноименното „Финландия” – най-бързото състезание в календара, ще се проведе от 29 юли до 1 август.
Реализирането на „Арктик” във версията WRC се дължи на усилията на АКК – финландската моторспорт федерация, промоутърът на WRC и организаторите на снежното състезание с център Рованиеми.
Но Кай Таркиайнен от АКК обясни, че двете финландски ралита на сняг ще се различават доста едно от друго.
„Ралито от световния шампионат ще е в тридневен формат, т.е по-дълго, но Рованиеми е подходящ домакин – тук има много хотели и достатъчно добра инфраструктура – обясни Таркиайнен. – Както знаете, в последните 12 месеца туристическата индустрия пострада сериозно, така че в града чакат с нетърпение този старт през февруари.
„По подготовката на WRC версията на „Арктик” работи екип от хората, които организират това състезания плюс хора от тима, който прави рали „Финландия”, които имат огромен опит – допълни Таркиайнен. – Основните промени за второто рали ще са по маршрута. Някои от етапите, които се използват в рали „Арктик” са на територията на военни бази и няма да можем да ги използваме, тъй като разрешението за това се издава доста по-рано.
„Освен това, ще се наложи повечето отсечки да се карат по два пъти, тъй като просто нямаме достатъчно голям екип от хора – съдии, маршали и доброволци, за да си позволим да караме етапите по веднъж. Има и още нещо – част от медицинските екипи за рали „Арктик” са съставени от учители и преподаватели, които използваме в събота и неделя. За рали „Финландия” през лятото те са във ваканция, но през февруари ще са ангажирани, така че това може ще се отрази на петъчните отсечки.”
С оглед на историята на двете състезания „Арктик” и „Финландия” едва ли са много хората, които смятат, че финландците няма да се справят.
Единственото, върху което организаторите на двете снежни ралита няма да имат контрол ще е студът, сковал Финландия и града на дядо Коледа – този уикенд екипажите ще карат при минус 20 градуса, дори и ще е по-студено и това е може би единственото рали, като изключим „Дакар”, преди старта на което екипажите преминават кратък курс по оцеляване ако спрат някъде в снежната пустош заради инцидент и катастрофа.