Звучи като клише, но това, което прогнозираха много бивши пилоти във Формула 1 начело с Нико Розберг и Марк Уебър, ще се окаже самата истина – ако иска да детронира Люис Хамилтън, Макс Верстапен ще има нужда от перфектен сезон. Засега обаче грешките на пилота на Red Bull не показват това да се случва.
Португалия стана третият пореден състезателен уикенд от началото на сезон 2021 във Формула 1, в който Макс записа поне едно излизане извън трасето или извън състезателната линия в решителния момент от битката с Хамилтън.
В Бахрейн Верстапен излезе извън ограниченията на трасето при изпреварването на британеца и трябваше да му върне позицията, а заедно с това и победата. В последната си квалификационна обиколка на „Имола” допусна грешка и това го лиши от първата позиция на старта. Нещо подобно се случи и на завой №4 в Портимао, където Верстапен излезе извън трасето и загуби най-бързата обиколка в Q3, с която без проблем щеше да спечели квалификацията.
Хамилтън също не е безгрешен – доказателство за това са действията му при рестартирането на Гран при на Португалия след прибирането на колата на сигурността. При рестарта лидерът Валтери Ботас се изстреля напред, Люис го изпусна, а веднага след това позволи и на Макс да го атакува. Как стана това?
„При рестарта следях Валтери и буквално за част от секундата погледнах в страничното огледало, за да видя къде точно е Макс – обясни по-късно Хамилтън. – И точно в тази част от секундата, Валтери ускори. Така изпуснах Валтери. Не се получи добре.”
Хамилтън обаче веднага направи ситуацията си още по-неприятна.
„На правата бях зад Валтери, той ме изтегляше, Верстапен беше зад мен и се готвеше да излезе от моята въздушна струя и да атакува, а в този момент аз излязох от въздушната струя и така Валтери изтегли Верстапен. Казах си, че съм идиот…”, допълни Хамилтън.
Този подарък на Люис осигури възможността на Макс да се изравни с него и да атакува от външната страна на първия завой, като го изпревари и прати Хамилтън на трето място.
След това Верстапен се опита да догони лидера Ботас, но допусна още няколко грешки, които дадоха надежда на Хамилтън. Най-важната се оказа на излизането от предпоследния завой №14, където Макс подаде твърде рано газ, за да се възползва от DRS зоната на старт-финалната права, но това позволи на Хамилтън да се залепи за него.
„Беше много важно да съм близо до Макс в последния сектор, а грешката му в предпоследния завой ме улесни”, обясни Хамилтън на пресконференцията след финала.
Хамилтън се възползва от DRS системата и атакува Верстапен от вътрешната страна на първия завой, за да си върне второто място. Макс пробва контраатака от външната страна на завой №3, но вече нямаше какво да направи.
След това Хамилтън се концентрира върху Ботас, като идеята му е била „да атакува рано, преди да унищожи гумите” – средно твърдите, с които потеглиха първите трима на стартовата решетка.
Възможността за атака срещу Валтери дойде в началото на 20-ата обиколка. Люис използва DRS, атакува от външната страна на първия завой, като Ботас му отвори вратата в последния възможен момент.
Оттам нататък през спиранията в бокса и работата с твърдите гуми Верстапен вече нямаше шанс да догони Хамилтън, а проблемът със сензора на изпускателната система в колата на Ботас за кратко го лиши от максимална мощност, за да може той да преследва Макс.
От началото на сезона Макс и Люис, претендентите за титлата, допускат грешки, но досега предимно Хамилтън успява да поправи своите и да навакса изоставането си. При Верстапен това тепърва предстои да се случи.