Промените в техническите правила във Формула 1 за сезон 2019 са подчинени на идеята да има повече изпреварвания и по-оспорвана борба между пилотите на пистата. С опростяването на конфигурацията на предните и задните крила ФИА и Liberty Media искат атаките и изпреварванията през новия сезон да са по-лесни. Дали обаче това ще се случи?
Списание auto motor und sport анализира резултатите от тези промени в хода на първите 4-дневни тестове на пистата „Каталуня” до Барселона. И макар да е рано за сериозни изводи, може би промените няма да дадат очакваните резултати – данните показват, че въздушният поток продължава да обтича колите така, както и миналата година, т.е и турбулентната зона зад автомобилите не се е променила.
Преди началото на тестовете имаше доста специалисти, които се съмняваха, че промените в правилата ще дадат точно този ефект. Моторспорт съветникът на Red Bull доктор Хелмут Марко дори беше още по-категоричен.
„Промените не дават никакъв резултат, въпреки че похарчихме много пари заради тях – обясни бившият пилот. – Нашите пилоти обясниха, че турбуленцията при движение във въздушната струя на предната кола е същата като преди.”
В третия ден от тестовете Себастиан Фетел и Люис Хамилтън успяха да демонстрират точно това. Първо Фетел кара няколко обиколки зад McLaren-а на Карлос Сайнц и въпреки, че беше по-бърз, не успя да мине пред него.
„Беше невъзможно да го изпреваря, нито веднъж не успях да се доближа до колата на Сайнц, за да пробвам атака”, обясни по-късно Фетел.
След това в същата ситуация се оказа и Хамилтън, когато му се наложи да кара известно време зад Кими Райконен с Alfa Romeo.
За това, че преследването на предната кола не е станало по-лесно, потвърди и Нико Хюлкенберг от Renault.
А голямата звезда на аеродинамиката във Формула 1 Ейдриън Нюи дори е на мнение, че новите правила ще дадат обратен ефект, т.е преследването на предната кола на малка дистанция ще стане още по-трудно.
„Както и преди преследвачът продължава да губи сила на притискане, когато доближава колата отпред – обясни Нюи. – Но сега преследващата кола е още по-нестабилна, тъй като на предните крила вече ги няма вертикалните стабилизатори, които служат за контрол на въздушния поток.”
На сходно мнение се оказа и техническият директор на Racing Point Анди Грийн, който призна, че не е учуден от това, че няма ефект от промените в правилата.
„Когато развиваме новите коли ние не си поставяме за цел да улесним атаките на намиращия се отзад пилот – обясни Грийн. – Нашата цел е да направим нашата кола максимално бърза. За това е необходимо да можем да насочваме добре въздуха, който обтича колелата от външната страна, както и да насочваме колкото се може повече въздух натам. Докато това е възможно, отборите няма да се откажат от този подход.”